DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211002012
Ders İsmi: Dil ve Konuşma Terapisinde Kanıta Dayalı Uygulamalar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Her öğrenci için bu dersin amacı;
1. Kanıtın ne olduğunu açıklayabilirim.
2. Kanıta dayalı uygulamalara neden ihtiyaç duyulduğunu açıklayabilirim.
3. Kanıt kavramını tanımlayabilirim.
4. Kanıta dayalı uygulamaların ne ifade ettiğini açıklayabilirim.
5. Araştırmaların türlerini açıklayabilirim.
6. Verilen bir araştırmanın türünü bulabilirim.
7. Kanıta dayalı uygulamaların basamaklarını bilirim.
8. Sor basamağını tanımlayabilirim.
9. Araştır basamağını tanımlayabilirim.
10. Eleştir basamağını tanımlayabilirim.
11. Uygula basamağını tanımlayabilirim.
12. Düzenle basamağını tanımlayabilirim.
13. Şu kavramları tanımlayabilirim: bağımsız değişken bağımlı değişken güvenirlik iç geçerlik dış geçerlik
14. Temel kavramları etkileyen faktörleri açıklayabilirim.
15. Klinik araştırma sorusu yazabilirim.
16. Klinik araştırma sorusunu araştırabilirim.
17. Klinik araştırma sorusunu araştırdıktan sonra kanıt düzeylerine göre eleştirebilirim.
18. Elde ettiğim kanıtları uygulayabilirim.
Dersin İçeriği: İlgili terapi ünitesinin işleyişi, hastaların değerlendirilmesi ve terapi programlarının uygulanması ve raporlanmasını içermektedir.





Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kanıt kavramını tanımlayabilir, kanıtın ne olduğunu açıklayabilir.
2) Kanıta dayalı uygulamaların ne ifade ettiğini ve kanıta dayalı uygulamalar neden ihtiyaç duyulduğunu açıklar.
3) Kanıta dayalı uygulamaların basamaklarını bilir. Sor, araştır, eleştir, uygula, düzenle basamaklarını tanımlar.
4) Bağımsız değişken, bağımlı değişken, güvenirlik, iç geçerlik, dış geçerlik kavramlarını tanımlar.
5) Temel kavramları etkileyen faktörleri açıklar.
6) Klinik araştırma sorusu yazar. Klinik araştırma sorusunu araştırır ve araştırdıktan sonra kanıt düzeylerine göre eleştirir. Elde ettiği kanıtları uygular.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Araştırmaların türlerini açıklar, verilen bir araştırmanın türünü bulur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kanıta Dayalı Uygulamaların Tarihçesi Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
2) Kanıta Dayalı Uygulamalar Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
3) Araştırma Türleri Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek
4) Sor Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
5) Araştır Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
6) Eleştir Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
7) Uygula Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
8) Düzenle Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
9) Temel kavramlar Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
10) Temel kavamlar-2 Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
11) PICO Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
12) Araştır Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
13) Eleştir Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
14) Uygula Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
15) Genel tekrar Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk Melnyk, Bernadette Mazurek 2038
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London
Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara
Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk
Melnyk, Bernadette Mazurek
2038
Diğer Kaynaklar: Reilly, Oates ve Douglas (2004). Evidence-Based Practice in Speech Pathology. Whurr Publishers London
Jolley, Jeremy (2014). Araştırma ve kanıta dayalı uygulamaya giriş : hemşirelik ve sağlık bakımı profesyonelleri için. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara
Evidence-based practice in nursing and healthcare : a guide to best practice / Bernadette Mazurek Melnyk
Melnyk, Bernadette Mazurek
2038

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

6

7

3

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi.
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi.
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. 4
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. 4
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. 3
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. 1
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması 2
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. 3
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 3
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. 3
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. 3
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Uygulama 1 % 70
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Uygulama 14 6 84
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 152