DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
Ders Kodu: | 1211002005 | ||||||||||
Ders İsmi: | Klinik Gözlem II | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | Bölümde alınan diğer dil ve konuşma bozuklukları dersleri ile ilgili notlar ve kaynaklardan da faydalanılabilir. | ||||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | "Her öğrenci için dersin amacı; Dil ve konuşma bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapi seanslarının analitik bir gözle gözlemlenmesi, kullanılan materyallerin farklı özelliklerinin keşfedilmesi ve ilgili bilimsel makalelerin okunmasıdır. " |
Dersin İçeriği: | Ders kapsamında rapor yazılacaktır. Bu raporlar temel olarak klinikte değerlendirme ve terapi seansı yapılan danışanların gözlem raporları, bilimsel makalelerin raporları, terapi seansında kullanılan materyalin tanıtım raporu ve farklı anlatı araçları ile yapılan anlatı analiz raporu olmak üzere 4 gruptan oluşmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | "Konuşma analizi; ses analizi, aralarındaki farklar, çeşitli yöntemler, LAB: Konuşma ve ses analizi arasındaki farklar" | Kütüphane kaynağı: Sağlık psikolojisinde seçme konular / T. Alper Karslı |
2) | "Genel akustik analiz yöntemleri/parametreleri; ne için kullanıldıkları LAB: Genel akustik analiz yöntem ve parametrelerine bakış" | |
3) | "Pertürbasyon parametrelerinin neler olduğu, güvenilirliklerine nelerin etki ettiği LAB: Pertürbasyon parametrelerinin ölçümü" | |
4) | "HNR (NHR) – Sinyal gürültü oranının kullanım amaçları LAB: HNR ölçümleri" | |
5) | "CPP (Cepstral Peak Prominence) parametresinin kullanım amaçları LAB: CPP ölçümleri" | |
6) | "EGG (Electroglottography) kullanım amaçları LAB: EGG kullanımı" | |
7) | "PAS (Phonatory Aerodynamic System) LAB: PAS kullanımı" | |
8) | ARA SINAV | |
9) | "‘Ses kalitesi’nin nasıl ölçülebildiği veya nasıl bilindiği LAB: Ses kalitesinin incelenmesi" | |
10) | "MDVP kullanım amaçları LAB: MDVP kullanımı" | |
11) | "DSI (Dysphonia Severity Index) incelenmesi LAB: DSI ölçümleri " | |
12) | "Akustik analiz parametreleriyle GRBAS ilişkisi LAB: Akustik analiz parametrelerinin ölçümü ve GRBAS ile ilişkilendirilmesi" | |
13) | "Akustik analiz parametreleriyle VHI ilişkisi LAB: Akustik analiz parametrelerinin ölçümü ve VHI ile ilişkilendirilmesi" | |
14) | "Akustik analiz parametreleriyle CAPE-V ilişkisi LAB: Akustik analiz parametrelerinin ölçümü ve CAPE-V ile ilişkilendirilmesi" | |
15) | Genel Tekrar | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Measuring Voice, Speech and Swallowing in the Clinic and Laboratory. Christy L. Ludlow, Raymond D. Kent, Lincoln C. Gray. Plural Publishing. 2018. Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL), Seyhun TOPBAŞ, Selçuk GÜVEN, Detay Yayıncılık, 2014. |
Diğer Kaynaklar: | Measuring Voice, Speech and Swallowing in the Clinic and Laboratory. Christy L. Ludlow, Raymond D. Kent, Lincoln C. Gray. Plural Publishing. 2018. Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL), Seyhun TOPBAŞ, Selçuk GÜVEN, Detay Yayıncılık, 2014. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. | ||||||||||
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. | ||||||||||
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||||||
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması | ||||||||||
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. | ||||||||||
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. | ||||||||||
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. | 4 |
2) | Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
3) | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. | 5 |
4) | Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 4 |
5) | Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması | 3 |
6) | Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. | 4 |
8) | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 5 |
9) | Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. | 5 |
10) | Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. | 4 |
11) | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci. | 5 |
Alan Çalışması | |
Rapor Yazma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Sunum | |
Akran Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 16 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Rapor Teslimi | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 120 |