DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211002002
Ders İsmi: Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Her öğrenci için bu dersin amacı; gelişim ve öğrenme psikolojisini öğrenmektir. "
Dersin İçeriği: Fiziksel gelişim, zihinsel gelişim, bilişsel gelişim ve bunlarla ilgili kuramları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eğitim ve psikoloji kavramlarının anlamı, kapsamı ve işlevini açıklar.
2) Gelişimin temellerini açıklar.
3) Fiziksel gelişim özelliklerini gelişim dönemleri açısından öğrenir.
4) Bilişsel gelişim özelliklerini gelişim dönemleri açısından açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenmeyi farklı kuramlar açısından açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gelişim ve öğrenme psikolojisine giriş 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
2) Gelişimin doğası 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
3) Bedensel ve devinsel gelişim 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
4) Bilişsel gelişimin temel kavramları 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
5) Dil edinimi 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
6) Dilin biyolojik temelleri 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
7) Kişilik gelişimi 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
8) Ara Sınav
9) Öğrenmenin doğası 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
10) Davranışçı yaklaşımlar - Klasik ve Edimsel Koşullanma 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
11) Davranışçı yaklaşımlar - Pekiştirme 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
12) Sosyal öğrenme kuramı 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
13) Gestalt kuramı 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
14) İnsancıl yaklaşım kuramı 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
15) Genel tekrar 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi.
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi.
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. 5
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. 5
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 3
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 32
Sunum / Seminer 7 14
Ara Sınavlar 3 6
Final 1 2
Toplam İş Yükü 82