YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1413002030
Ders İsmi: Distributed System
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Adem ÖZYAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı lisansüstü öğrencilerinin yüksek performanslı paralel ve dağıtık bilgisayar mimarilerini öğrenmeleri ve bu alanlarda akademik araştırma yapabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında paralel ve dağıtık bilgisayar mimarileri ile ilgili mimari yapılar, programlama modelleri ve dilleri, haberleşme teknikleri, temel problemler ve çözüm teknikleri incelenecek, günümüzün ihtiyaçlarına göre ihtiyaç duyulan değişimler değerlendirilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Uzaktan yordam çağrısı, uzaktan nesne çağırma, mesaj-odaklı iletişim ve dere-odaklı iletişim gibi iletişim protokollerin anlaşılması.
2) Thread, istemci, sunucu ve yazılım ajanı sorunlarının pratik olarak tanımlanması ve uygulama yeteneğine sahip olunması
Alana Özgü Yetkinlik
1) Güvenilir bir istemci-sunucu ve grup iletişimini pratik olarak tanımlanması ve uygulama yeteneğine sahip olunması
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Paralel Programlamaya Giriş Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
2) Paralel Programlama Platformları Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
3) Paralel Bilgisayar Sistem ve Arabağlaşım Mimarileri Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
4) Ağ Haberleşme Modelleri Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
5) Temel Haberleşme Operasyonları Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
6) Mesaj Aktarım Arayüzü (Message Passing Interface) – 1 Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
7) Mesaj Aktarım Arayüzü (Message Passing Interface) – 2 Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
8) Ara Sınav Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
10) Paylaşılan Bellek Programlama Modeli Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
11) Paylaşılan Bellek - OpenMP Programlama Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
12) Temel Matris Hesaplamaları Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
13) Lineer Denklem Sistemleri Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
14) Proje Sunumları Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
15) FİNAL Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5 Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5
Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.
Diğer Kaynaklar: Andrew S. Tanenbaum, Marteen van Steen (2007). Distributed Systems Principles and Paradigms 2nd Ed.. Prentice Hall. ISBN: 0-13-239227-5
Mark Anthony McLaughlin (2006). A Framework for Enabling Distributed Applications on the Internet, http://arxiv.org/abs/1106.2677.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 5 65
Proje 1 40 40
Ödevler 2 15 30
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 224