YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1413002007
Ders İsmi: Deep Learning
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Adem ÖZYAVAŞ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Haluk GÜMÜŞKAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Farklı tip verilerden elde edilen üst düzey özellikleri derin mimarilerden yararlanarak öğrenmek için kullanılabilecek yöntemlerinin sunulması ve bu yöntemlerin görüntü tanımadan robot kontrolüne kadar farklı amaçlar için nasıl uygulanabileceğinin gösterilmesi.
Dersin İçeriği: Derin öğrenmenin tarihçesi ve teorik avantajları, Derin öğrenme için kullanılabilecek temel yapay sinir ağı mimarileri ve öğrenme algoritmaları, Dağıtık Modellerin Düzenlenmesi, Derin Modellerin Eğitimi için Optimizasyon Teknikleri, Konvolüsyonel ağlar, Geri beslemeli ve özyineli ağlar, Otomatik Kodlayıcılar ve Lineer Faktör Modelleri, Temsil Yoluyla Öğrenme, Derin Üretken Modeller – Boltzman Makineleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler etkinliği açısından yaygın derin öğrenme yöntemlerini değerlendirebilir.
2) Öğrenciler kullanılması düşünelen derin öğrenme yönteminin avantaj ve dezavantajlarını değerlendirebilir.
3) Öğrenciler temel derin öğrenme çözümleri tasarlayıp sınayabilir.
4) Öğrenciler öngörülen çözüm için uygun derin öğrenme mimarisi ve algoritmasını belirleyip uygular.
5) Öğrenciler derin modellerin düzenlenmesi ve optimizasyon yöntemleri hakında bilgi sahibidir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Örüntü tanımaya giriş Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
2) İstatistiksel sınıflayıcılar Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
3) Fukunaga-Koontz dönüşümü Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
4) Bulanık sınıflayıcı Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
5) Stokastik yöntemler Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
6) Boyut İndirgeme Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
7) Optik filtreler Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
8) Ara Sınav 1 Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
9) Optik örtüşme filtreleri ile sınıflama Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
10) Optik Fourier korelasyonu Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
11) Ortak dönüşüm korelasyonu Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
12) Uyarlamalı ortak dönüşüm korelasyonu Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
13) Ardışıl görüntülerde örüntü izleme Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
14) Örüntü tanıma performans ölçütleri Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
15) Örüntü tanıma performans ölçütleri Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
16) Final Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015. Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015.
Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009.
Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
Diğer Kaynaklar: Yoshua Bengio, Ian J. Goodfellow and Aaron Courville, “ Deep Learning”, Book in preparation for MIT Press, http://www.iro.umontreal.ca/~bengioy/dlbook, 2015.
Yoshua Bengio, “Learning Deep Architectures for AI”, Foundations and Trends in Machine Learning: Vol. 2: No. 1, pp 1-127, 2009.
Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 5
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 25
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Sunum / Seminer 1 18 18
Proje 1 40 40
Ödevler 4 9 36
Küçük Sınavlar 4 9 36
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 255