İŞLETME (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1314111005
Ders İsmi: Mathematics for Business
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Özlem Arzu AZER
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Ali ÇİVRİL
Dr.Öğr.Üyesi Muhammet CANDAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste en önemli matematiksel araç ve yöntemler tanıtılmakta ve işletme ve ekonomi ortamlarının matematikle ilgili temel ilkelerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Fonksiyonlar ve Grafikler, Lineer Cebir-Matrisler, Lineer Fonksiyonlar ve Doğrular, finans matematiği, bileşik faizler, olasılık, Limitler ve Süreklilik, Türev, Güçlerin Türevi, Çarpım ve Bölümlerin Türevi, Zincir Kuralı, Yerel Maksima ve Minima, İçbükeylik, Eğri Çizimi, Optimizasyon.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İşletme alanındaki temel bilgilere matematiksel bir yaklaşım gerçekleştirir.
2) Araştırmalardan doğru çıkarımlara sayısal olarak ulaşarak sonuçlarını paylaşır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) İşletme yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini matematiksel modellerle destekleyerek formülize eder.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) İşletme ile ilgili karmaşık ve öngörülemeyen sorunları analitik olarak çözebilecek yetkinliklere sahip olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) doğrusal denklemler ve grafikleri, eşitsizlikler --
2) Polinomlar ve polinomların kökleri ve eğri çizimi --
3) Fonksiyonlar: Tanım ve Değer Kümesi Rasyonel fonksiyonlar --
4) Üstel fonksiyonlar Logaritmik fonksiyonlar --
5) Trigonometrik Fonksiyonlar ve grafikleri --
6) Bazı özel fonksiyonlar: Mutlak değer, tam değer ve signum fonksiyonları --
7) Limit tanımı, limit alma tekniği
8) mid-term --
9) Süreklilik ve türevin tanımı --
10) Türev alma kuralları ve üstel ve logaritmik fonksiyonların türevlerinin alınması --
11) Diferansiyeller, değişim oranı, türevin işletme ve ekonomiye uygulanması marjinal analiz, bileşik faiz problemi --
12) Artan ve azalan fonksiyonlar ekstrema değerleri dönüm noktaları L'Hospital Kuralları, Max-Min Problemleri --
13) çok değişkenli Fonksiyonlar ve max-min problemleri --
14) Matrisler --
15) Tekrar ve Alıştırma Haftası --
16) final sınavı --

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: E. F. Haeussler, R. S. Paul, R. J. Wood, Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics and Life and Social Sciences, 13th Edition, Pearson-Prentice Hall, ISBN: 978-0-321-64388-9
Diğer Kaynaklar: R. Barnett, M. R. Ziegler, K. E. Byleen, College Mathematics for Business, Economics, Life Sciences and Social Sciences, 12th Edition, Pearson Publishing, 2010, ISBN 10: 0-321-71082-7

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İşletme alanındaki temel bilgi, kavram ve mevcut teorik bilgiler ve güncel gelişmelere hakim olur.
2) Küresel iş ortamındaki başlıca aktörleri, koşul ve dinamikleri anlar.
3) İş Hayatıyla ilgili etik, hukuki ve güvenlik konularını kavrar.
4) Etkin veri toplama ve analiz yöntemleri ile araştırmalardan doğru çıkarımlara ulaşarak sonuçlarını paylaşır.
5) Kurumsal çevredeki değişikliklere bağlı olarak iş süreçlerinde oluşabilecek sorunlara yaratıcı çözüm önerileri geliştirir.
6) Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik faaliyetleri planlar ve etkin liderlik sergiler.
7) Alanı ile ilgili karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sorumluluk alır.
8) İşletme alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
9) Yaşam boyu öğrenme kavramına bağlı kalarak kişisel ve kurumsal gelişimi destekler.
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek ilgili kişilerle paylaşır.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder.
12) Karmaşık ve hızla değişen küresel iş ortamındaki değişimlere uyum sağlamanın önemini ve gereğini yenilikçi bir bakış açısıyla kavrar.
13) Farklı kültür ve gruplara ait kurum içi ve dışından kişilerle sözlü ve yazılı şekilde etkili iletişim kurar.
14) Kültürel hakların evrenselliğini destekleyen, sosyal adalet bilincine sahip; çevreye, kurumuna, tarihe ve kültürel mirasa saygılı bir işletmeci olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşletme alanındaki temel bilgi, kavram ve mevcut teorik bilgiler ve güncel gelişmelere hakim olur. 2
2) Küresel iş ortamındaki başlıca aktörleri, koşul ve dinamikleri anlar. 1
3) İş Hayatıyla ilgili etik, hukuki ve güvenlik konularını kavrar. 1
4) Etkin veri toplama ve analiz yöntemleri ile araştırmalardan doğru çıkarımlara ulaşarak sonuçlarını paylaşır. 2
5) Kurumsal çevredeki değişikliklere bağlı olarak iş süreçlerinde oluşabilecek sorunlara yaratıcı çözüm önerileri geliştirir. 1
6) Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik faaliyetleri planlar ve etkin liderlik sergiler. 1
7) Alanı ile ilgili karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sorumluluk alır. 2
8) İşletme alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
9) Yaşam boyu öğrenme kavramına bağlı kalarak kişisel ve kurumsal gelişimi destekler. 1
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek ilgili kişilerle paylaşır. 2
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder. 2
12) Karmaşık ve hızla değişen küresel iş ortamındaki değişimlere uyum sağlamanın önemini ve gereğini yenilikçi bir bakış açısıyla kavrar. 1
13) Farklı kültür ve gruplara ait kurum içi ve dışından kişilerle sözlü ve yazılı şekilde etkili iletişim kurar. 2
14) Kültürel hakların evrenselliğini destekleyen, sosyal adalet bilincine sahip; çevreye, kurumuna, tarihe ve kültürel mirasa saygılı bir işletmeci olur. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 50 50
Final 1 56 56
Toplam İş Yükü 210