PSYCHOLOGY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1311221004
Ders İsmi: Personality Theories
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 0 3 5
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi Deniz TÜRK KIVANÇ
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of this course is to introduce the pioneering theorists throughout the history of psychology to discuss the human personality; perspectives on personality development and To examine historical and motivational sources in this sense. On the other hand, the basic concepts of personality, the view of theories on human nature. It is also aimed to gain critical thinking about personality and personality explanations.
Course Content: To give the knowledge about the modern history of psychology from the philosophical and physiological influences, founding of the new approaches to the modern psychology.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Ability to define personality
2) To be able to compare different theoretical approaches of personality
3) To be compere theories about personality
4) Ability to explain the nature and origins of one's own and other people's personality
5) Ability to explain the nature and origins of one's own and other people's personality
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Recommendation of reference books and general information about the course. Introduction to Personality Psychology Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
2) The concept of personality and the measurement of personality Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
3) Sigmund Freud and Psychodynamic Theory Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
4) Sigmund Freud and Psychodynamic Theory Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
5) Neopsychoanalytical Approach: K.Horney, E.Fromm Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
6) Alfred Adler Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
7) Carl Jung Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
8) Midterm Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
9) Distinctive Feature Approach:R.Cattel, G. Allport Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
10) Biological Approach: H. Eysenck Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
11) Behavioral Approach: F. Skinner Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
12) Social Learning Approach Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi
13) Cognitive Approach: G.Kelly Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
14) Humanistic / Existential Theories Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
15) Discussion: Critically looking at the theories and comparing the theories with each other. Lesson feedback Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları. Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları

Sources

Course Notes / Textbooks: Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.

Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi

Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları
References: Burger, J. M. (2006). Kişilik. Ankara: Kaknüs Yayınları.

Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi

Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Outcomes
1) Knows the basic concepts and subfields of the science of psychology. Uses the knowledge based on theoretical practice in the field of study.
2) Knows the basic research methods of the science of psychology, applies and interprets the data obtained.
3) Our graduates are aware of their competence and competencies in their studies in the field.
4) Our graduates continue their professional development by constantly following local and universal developments that will contribute to their professional life.
5) Our graduates contribute to their field by having effective communication and problem solving skills.
6) Our graduates know the ethical values of psychology science and respect differences.
7) Our graduates know the social and universal effects of the field of study and its legal consequences.
8) Our graduates are knowledgeable about other fields related to psychology. Uses this knowledge in collaborative work.
9) Follows the English literature and basic resources in the field of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the basic concepts and subfields of the science of psychology. Uses the knowledge based on theoretical practice in the field of study.
2) Knows the basic research methods of the science of psychology, applies and interprets the data obtained.
3) Our graduates are aware of their competence and competencies in their studies in the field.
4) Our graduates continue their professional development by constantly following local and universal developments that will contribute to their professional life.
5) Our graduates contribute to their field by having effective communication and problem solving skills.
6) Our graduates know the ethical values of psychology science and respect differences.
7) Our graduates know the social and universal effects of the field of study and its legal consequences.
8) Our graduates are knowledgeable about other fields related to psychology. Uses this knowledge in collaborative work.
9) Follows the English literature and basic resources in the field of psychology.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Course

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 40
Quiz 1 % 20
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 15 3 45
Study Hours Out of Class 15 7 105
Midterms 1 6 6
Final 1 8 8
Total Workload 164