İLK VE ACİL YARDIM (YO, MYO)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2019002003
Ders İsmi: Acil Durumlarda Etkili İletişim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Duygu DENİZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; acil serviste ve kriz ortamlarında iletişim sorunlarını çözebilecek bilgiye sahip öğrenciler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri, İnsan Kavramı (Temel İnsan Gereksinimleri, Gelişim Kuramları), Davranış Özellikleri (Pasif, Saldırgan, Manipülatif, Atılgan Davranış, Atılgan Davranış Geliştirme Teknikleri), Kişilik Yapısı ve Kavramları (Benlik Kavramı, Benlik Saygısı, Kimlik Kavramı ve Kendini Tanıma), İletişim Kavramı ve Öğeleri, İletişim Türleri ve Beden Dili, İletişimde Çatışma, Hasta ve Yakınları ile Terapötik İletişim ve Empati, Stres ve Kriz Kavramı ve Yönetimi, Öfke ve Öfke Yaşayan Hasta İle İletişim, Anksiyete ve Anksiyete Yaşayan Hasta ile İletişim, Acil Serviste Çalışanlar Arası İletişim.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İnsan ve insanın davranış özellikleri hakkında bilgi sahibidirler.
2) Kişilik yapısını oluşturan kavramları bilirler.
3) İletişimin temel özelliklerini bilirler.
4) İletişimin türlerini bilirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) İletişimde çatışma odaklarını ve hasta ile hasta yakını ile kurulacak iletişim yöntemlerini bilirler.
2) Empati kavramını bilirler. Stres ve kriz kavramlarını ve bunların yönetiminde kullanılan teknikleri bilirler.
3) Anksiyetesi olan, öfke belirtileri gösteren hastayla ve kaos ortamında çalışanlar arasında kurulacak iletişim yöntemlerini bilirler.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı
2) İnsan Kavramı -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
3) Davranış Özellikleri -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
4) Kişilik Yapısı ve Kavramlar -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
5) İletişim Kavramı ve Öğeleri -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
6) İletişim Türleri ve Beden Dili -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
7) Hasta ve Yakınları İle Etkili İletişim -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
8) Ara Sınavlar -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
9) Hasta ve Yakınları İle Etkili İletişim-Empati -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
10) Stres ve Kriz Kavramları -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
11) Stres, Kriz ve Acil Durumlarda İletişim -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
12) İletişimde Çatışma -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
13) Öfke ve Öfkeli Hastayla İletişim -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
14) Anksiyete ve Anksiyete Yaşayan Hastayla İletişim -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
15) Acil Serviste Kaos ve Çalışanlar Arası Etkili İletişim -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751
16) Final Sınavları -Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si , Der Yayınevi, İstanbul, 2004. - Mete Çamdereli, İletişime Giriş, Dem Yayınları, 2008 -Martha Davis, Matthew McKay, Patrick Fanning, İletişim Becerileri, Hyb Yayıncılık. -Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, İletişim Becerileri, Seçkin Yayıncılık, Kasım 2010. -Demirel Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. ISBN:9786059942751

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Afet ve Acil Durum Yönetimi Yazar: Tayfun Özdikmen
Disiplinlerarası Bakışla AFET RİSK YÖNETİMİ - 1 EditörlerNehir Varol, Timur Gültekin.
Diğer Kaynaklar: Afet ve Acil Durum Yönetimi Yazar: Tayfun Özdikmen
Disiplinlerarası Bakışla AFET RİSK YÖNETİMİ - 1 EditörlerNehir Varol, Timur Gültekin

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik sahiptir.
2) Mezunlar ilk ve acil yardım ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar acil durumlarda olay yeri ve hasta değerlendirmeyi ve alabileceği önlemleri bilir.
6) İlk ve Acil Yardım Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
9) Mezunlar alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
10) Mezunlar alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde uygulamalı bilgilere sahiptir.
12) Mezunlar hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun malzeme kullanma ve pozisyon verebilme becerisine sahip olur.
13) Mezunlar hastane öncesi acil bakımda hasta taşıma tekniklerini ve yöntemlerini bilir.
14) Mezunlar acil bakımda mesleği ile ilgili ilaçların kullanımı ve tıbbi girişimler konusunda bilgiye sahip olur, temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği ile ilgili uygulamaları çözümler, EKG ritim analizi yapar, ritimlere uygun acil bakım becerisine sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik sahiptir.
2) Mezunlar ilk ve acil yardım ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar acil durumlarda olay yeri ve hasta değerlendirmeyi ve alabileceği önlemleri bilir.
6) İlk ve Acil Yardım Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
9) Mezunlar alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
10) Mezunlar alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde uygulamalı bilgilere sahiptir.
12) Mezunlar hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun malzeme kullanma ve pozisyon verebilme becerisine sahip olur.
13) Mezunlar hastane öncesi acil bakımda hasta taşıma tekniklerini ve yöntemlerini bilir.
14) Mezunlar acil bakımda mesleği ile ilgili ilaçların kullanımı ve tıbbi girişimler konusunda bilgiye sahip olur, temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği ile ilgili uygulamaları çözümler, EKG ritim analizi yapar, ritimlere uygun acil bakım becerisine sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88