İLK VE ACİL YARDIM (YO, MYO)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2019221002
Ders İsmi: Acil Yardım Uygulamaları II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 12 6 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Duygu DENİZ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Duygu DENİZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrenciler temel ve ileri yaşam desteği bilgilerini zenginleştirme ve "Acil Sağlık Hizmetlerine Giriş-I ve II" ile "Acil Hasta Bakımı-I, II ve III" derslerinde öğrendikleri bilgileri hastanelerin acil servis ve ambulans hizmetlerinde uygulamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Klinik Uygulamalar ile; Temel taşam desteği; Entübasyon; Solunum Desteği; Oksijen Tedavisi; Erişkin, çocuk ve bebeklerde katı cisimle boğulmalarda acil yardım; Erişkin, çocuk ve bebeklerde temel yaşam desteği; Defibrilasyon ve kardiyoversiyon; Girişimsel uygulamalar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel Yaşam desteğini tanımlar, uygulama esaslarını anlatır.
2) Entübasyon tekniklerini ayrı ayrı açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Erişkin, çocuk ve bebeklerde ileri yaşam desteğini öğrenir ve anlatır.
2) Erişkin, çocuk ve bebeklerde temel yaşam desteğini öğrenir ve anlatır.
3) Oksijen tedavisinde kullanılan araçlar ve oksijen tedavisinin uygulanmasını öğrenir ve anlatır.
4) Erişkin, çocuk ve bebeklerde boğulma vakalarına müdahaleyi öğrenir ve anlatır.
5) Defibrilasyon ve kardiyoversiyon uygulamasını öğrenir ve anlatır.
6) Gerekli ilaçların vakaya göre acil durumlarda uygulamasını yapar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
2) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
3) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
4) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
5) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
6) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
7) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
8) Ara Sınavlar I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
9) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
10) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
11) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
12) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
13) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
14) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
15) Öğrenciler uygulama alanlarında yıl içi öğrendikleri teorik bilgilerin uygulamalarını yapacaklardır. I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları
16) Final Sınavları I,II,III,IV dönem derslerinin tüm kaynakları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hastane Öncesi Acil Tıp ve Paramedik Editör: Prof. Dr. Başar CANDER 1. Baskı 2019 ISBN-978-605-7607-11-9

Paramedikler İçin Hastane Öncesi Acil Tıp Yazar Adı: Prm.Süleyman YAVUZ, Uzm.Dr.Gülşah YAVUZ Basım Yılı: 2017 ISBN: 9786059215299
Ema Tıp Kitabevi Hastane Öncesi Acil Bakım - Ali Ekşi

Erişkinlerde Acil Bakım Yazar Adı: Prof. Dr. Fatma Eti Aslan, Prof. Dr. Nermin Olgun Basım Yılı:2014 ISBN:9786059942027
Diğer Kaynaklar: Hastane Öncesi Acil Tıp ve Paramedik Editör: Prof. Dr. Başar CANDER 1. Baskı 2019 ISBN-978-605-7607-11-9

Paramedikler İçin Hastane Öncesi Acil Tıp Yazar Adı: Prm.Süleyman YAVUZ, Uzm.Dr.Gülşah YAVUZ Basım Yılı: 2017 ISBN: 9786059215299
Ema Tıp Kitabevi Hastane Öncesi Acil Bakım - Ali Ekşi

Erişkinlerde Acil Bakım Yazar Adı: Prof. Dr. Fatma Eti Aslan, Prof. Dr. Nermin Olgun Basım Yılı:2014 ISBN:9786059942027

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik sahiptir.
2) Mezunlar ilk ve acil yardım ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar acil durumlarda olay yeri ve hasta değerlendirmeyi ve alabileceği önlemleri bilir.
6) İlk ve Acil Yardım Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
9) Mezunlar alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
10) Mezunlar alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde uygulamalı bilgilere sahiptir.
12) Mezunlar hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun malzeme kullanma ve pozisyon verebilme becerisine sahip olur.
13) Mezunlar hastane öncesi acil bakımda hasta taşıma tekniklerini ve yöntemlerini bilir.
14) Mezunlar acil bakımda mesleği ile ilgili ilaçların kullanımı ve tıbbi girişimler konusunda bilgiye sahip olur, temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği ile ilgili uygulamaları çözümler, EKG ritim analizi yapar, ritimlere uygun acil bakım becerisine sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik sahiptir.
2) Mezunlar ilk ve acil yardım ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar acil durumlarda olay yeri ve hasta değerlendirmeyi ve alabileceği önlemleri bilir.
6) İlk ve Acil Yardım Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
9) Mezunlar alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
10) Mezunlar alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar ilk ve acil yardım hizmetleri ile ilgili temel düzeyde uygulamalı bilgilere sahiptir.
12) Mezunlar hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun malzeme kullanma ve pozisyon verebilme becerisine sahip olur.
13) Mezunlar hastane öncesi acil bakımda hasta taşıma tekniklerini ve yöntemlerini bilir.
14) Mezunlar acil bakımda mesleği ile ilgili ilaçların kullanımı ve tıbbi girişimler konusunda bilgiye sahip olur, temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği ile ilgili uygulamaları çözümler, EKG ritim analizi yapar, ritimlere uygun acil bakım becerisine sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Uygulama
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 14 12 168
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 16 224
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 454