DİYALİZ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2000101001
Ders İsmi: Temel Biyokimya
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Betül ÇIKI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı vücudu oluşturan biyomolekülleri tanıtmak ve bu biyokimyasal materyallerin metabolizmadaki fonksiyonlarını kavratmaktır. Bunun yanında öğrenciler giriş düzeyde kimya bilgisi ve biyokimya laboratuarının çalışma prensiplerini de öğrenirler.
Dersin İçeriği: Temel kimyasal bilgiler; Biyokimyanın tanımı ile anabolizma, katabolizma ve metabolizma kavramları; Biyolojik moleküllerin tanıtımı ve kimyasal bağlar; Mono-di ve polisakkarit bilgisi, karbonhidratların ortak özellikleri ve metabolizması; Esansiyel ve non-esansiyal aminoasitlerin tanıtılması, protein yapıların ortak özellikleri, vücuttaki önemi ve metabolizması; Enzimlerin ortak özellikleri ve çalışma mekanizmaları; Gliserol, trigliseritler ve yağ molekülü hakkında bilgiler, yağların ortak özellikleri ve metabolizması; Vitamin, mineral ve hormonların özellikleri; Nükleik asitlerin tanıtılması, DNA kavramı, nükleik asitlerin önemi ve metabolizması; Temel biyokimyasal testlerin bilgisi ve klinikteki önemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Genel kimya terminolojisine hakim olurlar.
2) Biyokimyanın araştırma alanını tanırlar ve insan metabolizmasının işleyiş mekanizmalarının bilirler.
3) Biyolojik molekülleri tanırlar ve bu moleküllerin birbirleri ile oluşturdukları bağlar hakkında bilgiye sahiptirler.
4) Karbonhidratların yapıtaşı olan glikoz hakkında bilgi sahibidirler. Karbonhidrat bileşiklerinin ortak özelliklerini ve vücuttaki karbonhidrat metabolizmasının işleyiş özelliklerini bilirler.
5) Proteinlerin yapıtaşı olan aminoasitler hakkında bilgi sahibidirler. Protein bileşiklerinin ortak özelliklerini ve vücuttaki protein ve aminoasit metabolizmasının işleyiş özelliklerini bilirler.
6) Enzimlerin ortak özelliklerini ve vücuttaki metabolizmasının bilirler.
7) Yağlar ve yapıtaşları hakkında bilgi sahibidirler. Yağların vücuttaki metabolik özelliklerini bilirler.
8) Vitamin, mineral ve hormonların özelliklerini ayırt edebilirler. Metabolizmaları hakkında bilgi sahibidirler.
9) Canlı farklılığının en önemli ayırt edicisi olan DNA'nın yapıtaşları da olan nükleik asitler hakkında bilgi sahibidirler.
10) Temel biyokimyasal testlerin kullanım amaçlarını ve bu testlerin klinik önemlerini bilirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kimyada Genel Tanımlar, İsimlendirmeler Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
2) İnorganik Bileşikler Hakkında Genel Bilgiler Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
3) Biyokimyanın Tanımı ve Metabolizma Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
4) Biyolojik Moleküller, Kimyasal Bağlar Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
5) Karbonhidratlar Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
6) Karbonhidrat Metabolizması Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
7) Proteinler Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
8) Ara Sınavlar
9) Protein Metabolizması Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
10) Enzimler Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
11) Yağlar Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
12) Yağ Metabolizması Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
13) Vitaminler, Mineraller ve Hormonlar Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
14) Nükleik Asitler Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
15) Biyokimyasal Testler Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C. çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Kolay biyokimya : sağlık bilimleri için temel rehber-Engel, Paul C.
çev. ed.: Aysel Özpınar ; çev.: Saime Batırel, Özge Can, Abdurrahman Coşkun-2012, İstanbul Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88