ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
YÜKSEK LİSANS DERECESİ | 2 | 120 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52 |
Ders Kodu: | 3026002041 | ||||||||||
Ders İsmi: | Neural Networks | ||||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | yok. | ||||||||||
Dersin Türü: | Department Elective | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere yapay sinir ağlarının temel kavramlarını, matematiksel altyapısını ve uygulama alanlarını öğretmektir. Öğrenciler, farklı sinir ağı mimarilerini tanıyacak, öğrenme algoritmalarını anlayacak ve gerçek dünya problemlerini çözmek için bu teknikleri kullanabileceklerdir. Ayrıca, derin öğrenme, geriye yayılım algoritması ve optimizasyon teknikleri gibi ileri düzey konulara da giriş yapılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, yapay sinir ağlarının teorik ve pratik temellerini kapsamaktadır. İçerik, aşağıdaki başlıca konuları içermektedir: Yapay sinir ağlarının temel kavramları ve biyolojik sinir ağları ile ilişkisi Algılayıcı (Perceptron) ve çok katmanlı algılayıcılar (MLP) Geri yayılım (Backpropagation) algoritması ve hata azaltma yöntemleri Aktivasyon fonksiyonları ve özellikleri Derin öğrenme ve ileri sinir ağı mimarileri (CNN, RNN, LSTM) Öğrenme algoritmaları: Gözetimli, gözetimsiz ve pekiştirmeli öğrenme Overfitting ve regularizasyon teknikleri Optimizasyon algoritmaları (Gradient Descent, Adam, RMSProp) Uygulama örnekleri: Görüntü işleme, doğal dil işleme ve zaman serisi analizi Modern sinir ağı kütüphaneleri ve çerçeveleri (TensorFlow, PyTorch) |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yapay Sinir Ağlarına Giriş ve Tarihçe | Bu derse başlamadan önce öğrencilerin temel matematik ve programlama bilgisine sahip olmaları beklenir. Özellikle lineer cebir, kalkülüs, istatistik ve olasılık teorisi konularında ön bilgi faydalı olacaktır. Python programlama dili ve makine öğrenmesi kütüphaneleri hakkında temel düzeyde bilgi de önerilmektedir. Önerilen Ön Hazırlık Konuları: Temel lineer cebir (matris işlemleri, vektörler) İstatistiksel kavramlar (ortalama, varyans, standart sapma) Python programlama dilinin temelleri Temel makine öğrenmesi algoritmalarının genel prensipleri Ders Materyalleri: Ders slaytları ve notları (haftalık olarak paylaşılacak) Uygulama projeleri için Jupyter Notebook dosyaları Python kütüphaneleri (NumPy, Pandas, Scikit-learn, TensorFlow, PyTorch) Okuma materyalleri ve güncel makaleler (IEEE, arXiv gibi kaynaklardan) |
2) | Biyolojik Sinir Ağları ve Yapay Sinir Ağlarının Temelleri | |
3) | Algılayıcı (Perceptron) ve Tek Katmanlı Sinir Ağları | |
4) | Çok Katmanlı Algılayıcı (MLP) ve Geri Yayılım Algoritması | |
5) | Aktivasyon Fonksiyonları ve Özellikleri | |
6) | Gözetimli ve Gözetimsiz Öğrenme Yöntemleri | |
7) | Derin Öğrenme Mimarileri: CNN, RNN, LSTM | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Overfitting, Regularizasyon ve Dropout Teknikleri | |
10) | Optimizasyon Algoritmaları: Gradient Descent, Adam, RMSProp | |
11) | Doğal Dil İşleme (NLP) ve Sinir Ağı Uygulamaları | |
12) | Görüntü İşleme ve Convolutional Neural Networks (CNN) | |
13) | Pekiştirmeli Öğrenme (Reinforcement Learning) ve Uygulamalar | |
14) | TensorFlow ve PyTorch ile Uygulamalı Proje Geliştirme | |
15) | Proje Sunumları ve Genel Tekrar | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | "Yapay Sinir Ağları ve Uygulamaları" – Ethem Alpaydın "Neural Networks and Deep Learning" – Michael Nielsen "Hands-On Machine Learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow" – Aurélien Géron "Derin Öğrenme: Algoritmalar ve Uygulamalar" – Ian Goodfellow, Yoshua Bengio, Aaron Courville (Çeviri) |
Diğer Kaynaklar: | "Yapay Sinir Ağları ve Uygulamaları" – Ethem Alpaydın "Neural Networks and Deep Learning" – Michael Nielsen "Hands-On Machine Learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow" – Aurélien Géron "Derin Öğrenme: Algoritmalar ve Uygulamalar" – Ian Goodfellow, Yoshua Bengio, Aaron Courville (Çeviri) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||||||||
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | |||||||||||
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | |||||||||||
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. | |||||||||||
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |||||||||||
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | |||||||||||
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | |||||||||||
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | |||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |||||||||||
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | |||||||||||
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. | |||||||||||
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |
2) | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | |
3) | Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. | |
5) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
6) | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | |
7) | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | |
8) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
10) | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. | |
12) | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 10 |
Projeler | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Rapor Teslimi | 1 | % 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 30 |
Quiz | 3 | % 10 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 | 5 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 2 | 4 | 8 |
Küçük Sınavlar | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Rapor Teslimi | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 189 |