DİŞ PROTEZ TEKNOLOJİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003151
Ders İsmi: Dezavantajlı Gruplara Yönelik Sosyal Hizmetler
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör.Dr. Çiğdem ULUDAĞ GÜLER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, dezavantajlı gruplara yönelik sosyal hizmet uygulamalarını, politikalarını, etik ilkelerini ve bu grupların ihtiyaçlarını anlamak ve bunlara yönelik çözümler geliştirebilmektir. Ders, öğrencilere sosyal hizmet pratiğinde yer alan teorik ve uygulamalı bilgilerle donatılmalarını sağlamak, dezavantajlı grupların karşılaştığı zorlukları anlamalarına yardımcı olmak ve bu gruplara yönelik etkili müdahale yöntemlerini öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Sosyal hizmetler alanında toplumsal olarak dışlanmış ve ekonomik, sosyal veya kültürel şekilli zorluklar yaşayan gruplara yönelik uygulamalar içerir. Bu derste, dezavantajlı yaşam koşulları, koşullar ve karşılaşılan zorluklar incelenerek, bu gruplara yönelik etkin sosyal hizmet müdahaleleri geliştirilmesi amaçlanır. Ders, sosyal sistemler, etik ve ticari değerlerin göstergeleri, toplumsal adalet, özgürlük ve insan hakları açısından sosyal hizmet sunma özellikleri kazandırmayı hedefler. Öğrenciler, farklı toplumsal gruplara yönelik sosyal hizmet çözümlerini öğrenerek, bu hizmetleri uygulama becerilerini kazanacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dezavantajlı Grupların Tanımını Yapabilme
2) Dezavantajlı Gruplara Yönelik Sosyal Hizmet Prensiplerini Kavrayabilme
3) Toplum Temelli Sosyal Hizmet Yaklaşımlarını Anlayabilme ve Uygulayabilme
4) Sosyal Hizmet Politikaları ve Yasal Çerçeveyi Anlayabilme
5) Dezavantajlı Gruplara Yönelik Kapsayıcı ve Etkin Çözümler Geliştirebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dezavantajlı Grup Kavramına Giriş ve Temel Kavramlar Yavuz Kağan Yasım, 2019. İşgücü piyasasında dezavantajlı gruplar, Türk Metal Sendikası Araştırma ve Eğitim Merkezi Yayınları, Ankara.
2) Sosyal Hizmetin Genel İlkeleri Kamil Alptekin, 2016. Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara.
3) Dezavantajlı Grupların Özellikleri ve İhtiyaçları Kamil Alptekin, 2016. Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara.
4) Sosyal Hizmet Politikaları ve Toplumsal Destek Sistemleri Muammer Sarıkaya ve Ali Rıza Abay, 2011. Sosyal hizmetler kurumlarında yönetim, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
5) Çocuklar ve Aileler: Dezavantajlı Çocukların Durumu Kemal Güdek, 2013. Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6) Kadınlar ve Dezavantajlı Durumda Olan Kadınlar Süheyla Erikli, 2021, Sosyal Politika ve Şiddet, Orion Kitabevi, Ankara.
7) Yaşlılar ve Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler Dilek Aslan, Yeşim Gökçe Kutsal, 2017, Güncel geriatri el kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
8) Engelliler ve Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Hizmetler Mustafa Şen, 2023, Türkiye'de engelliler ve sosyal politikalar, Efe Akademi Yayınları, İstanbul.
9) Göçmenler ve Mülteciler: Sosyal Hizmet Müdahaleleri Aldulhalim Çelik, 2021. Göç ve Sosyal Politika, Orion Kitabevi, Ankara
10) Bağımlılık ve Bağımlılara Yönelik Sosyal Hizmetler İ. Tayfun Uzbay, 2015. Madde bağımlılığı : tüm boyutlarıyla bağımlılık ve bağımlılık yapan maddeler, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
11) Sokakta Yaşayanlar ve Sokakta Yaşayanlara Yönelik Sosyal Hizmetler Kemal Güdek, 2012. Sosyal çalışmaya giriş : terapiden önce sosyal çalışmacılar için mesleğe giriş bilgileri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
12) Sosyal Hizmet Alan Diğer Gruplar ve Sosyal Hizmet Müdahaleleri Abdulkadir Develi ve Nihat Altuntepe, 2021. Dezavantajlı Göçmenlerin Uyumuna Yönelik İstihdam Politikaları OECD Ülkeleri Karşılaştırması, Gazi Kitabevi, Ankara.
13) Sosyal Hizmetlerde Müdahale Yöntemleri ve Değerlendirme Kamil Alptekin, 2016. Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara.
14) Dezavantajlı Gruplara Yönelik Sosyal Hizmetlerde Güncel Sorunlar ve Çözümler Kemal Güdek, 2012. Sosyal çalışmaya giriş : terapiden önce sosyal çalışmacılar için mesleğe giriş bilgileri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mezunlar diş protez teknolojisi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar, diş protez teknolojisi konusunda temel bilgileri kavrayarak mesleki becerilerini sürekli geliştirme yetisine sahiptir.
3) Mezunlar diş protez teknolojisi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diş protez teknolojisi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar diş protez teknolojisi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Diş Protez Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
8) Mezunlar diş protez teknolojisi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
9) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
10) Mezunlar diş protez teknolojisi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
11) Mezunlar diş protez teknolojisi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
12) Mezunlar diş protez teknolojisi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.
13) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
14) Mezunlar diş protez teknolojisi alanındaki yenilikleri takip eder ve uygun vakalarda bu yenilikleri kullanırlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar diş protez teknolojisi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar, diş protez teknolojisi konusunda temel bilgileri kavrayarak mesleki becerilerini sürekli geliştirme yetisine sahiptir.
3) Mezunlar diş protez teknolojisi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diş protez teknolojisi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar diş protez teknolojisi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Diş Protez Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
8) Mezunlar diş protez teknolojisi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
9) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
10) Mezunlar diş protez teknolojisi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
11) Mezunlar diş protez teknolojisi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
12) Mezunlar diş protez teknolojisi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.
13) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
14) Mezunlar diş protez teknolojisi alanındaki yenilikleri takip eder ve uygun vakalarda bu yenilikleri kullanırlar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ödevler 1 60 60
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 120