ANESTEZİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003147
Ders İsmi: Türk Edebiyatında Mizah ve Hiciv
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Ders öğretim üyesi tarafından uygulamalı ve aktif metotla işlenecektir. Öğrencilerin de uygulama yapmak üzere derse katılımı sağlanacak, her dersin sonunda işlenen konular kısaca tekrar edilerek pekiştirilecektir.
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Nermin DEĞER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, Klasik Türk Edebiyatında mizah ve hicvin tarihi gelişimini, öne çıkan şair ve yazarları, eserlerde kullanılan mizahi ve hicvi unsurları ele almayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, mizah ve hicvin toplum üzerindeki etkilerini ve edebî geleneğin nasıl şekillendiğini öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği: Bu ders, Klasik Türk Edebiyatı’nda mizah ve hicvin tarihsel gelişimini, edebî türler içerisindeki yerini ve önemli temsilcilerini ele almaktadır. Divan edebiyatında hicviyye, hezl, latife gibi mizahi türlerin işleniş biçimleri, Osmanlı toplumundaki mizah anlayışı ve şairlerin hiciv yoluyla yaptığı eleştiriler incelenecektir. Ders kapsamında, Nef‘î, Nedim, Nabi, Şeyh Galip gibi önemli şairlerin eserleri analiz edilecek; meddah hikâyeleri, Karagöz ve Hacivat gibi halk kültürüne dayalı mizahi unsurlar değerlendirilecektir. Mizah ve hicvin Osmanlı toplumunda edebiyat, siyaset ve sosyal yaşam üzerindeki etkileri tartışılarak, günümüz edebiyatı ile bağlantıları kurulacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: 1. Mizah ve Hicvin Kavramsal Çerçevesini Anlar: Mizah ve hicvin edebiyattaki yerini ve toplumsal işlevini kavrar. Osmanlı toplumunda mizah ve hicvin nasıl algılandığını ve kullanıldığını analiz eder.
2) 2. Klasik Türk Edebiyatında Mizah ve Hicvin Türlerini Tanır: Hicviyye, hezl, latife gibi mizahi türleri tanımlar. Divan edebiyatında mizah ve hicvin gelişimini tarihsel süreçte açıklar.
3) 3. Önemli Hiciv ve Mizah Şairlerini ve Eserlerini Tanır: Nef’î, Nedim, Nabi, Şeyh Galip gibi şairlerin hiciv ve mizah anlayışlarını değerlendirir. Önemli hiciv eserlerini ve bunların Osmanlı kültüründeki etkilerini yorumlar.
4) 4. Mizahi ve Hicvi Üslupları Çözümler: Divan şiirlerinde kullanılan ironi, kinaye ve istihzanın nasıl işlendiğini açıklar. Şairlerin dil ve üslup bakımından nasıl mizahi öğeler kullandığını tespit eder.
5) 5. Mizahi ve Hicvi Metinleri Eleştirel Bir Bakış Açısıyla Değerlendirir: Osmanlı dönemindeki mizahi eserlerin dönemin siyasi, toplumsal ve kültürel yapısı içindeki yerini tartışır. Hiciv ve mizah yoluyla eleştirilen konuları analiz eder.
6) 6. Osmanlı Dönemi Mizahi Kültürünü ve Toplumsal Eleştiriyi Açıklar: Meddah hikâyeleri, Karagöz ve Hacivat gibi geleneksel anlatıların hiciv yönünü tanır. Mizahın bir eleştiri aracı olarak nasıl kullanıldığını örneklerle açıklar.
7) 7. Klasik Mizah ve Hicvin Günümüz Edebiyatı Üzerindeki Etkilerini Değerlendirir: Klasik edebiyatın mizahi mirasının modern edebiyat, karikatür, tiyatro ve medya üzerindeki etkilerini tartışır. Geleneksel mizah anlayışının günümüz mizah kültürüyle bağlantılarını analiz eder.
8) 8. Hiciv ve Mizah Üzerine Uygulamalar Yapar: Kendi hiciv veya mizahi metinlerini üretir. Geleneksel mizahi unsurları kullanarak kısa denemeler ve şiirler yazar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1 Mizah ve Hicvin Kavramsal Çerçevesi. Mizah ve hicvin tanımı ve türleri; Klasik Türk edebiyatında mizah ve hicvin yeri; Osmanlı toplumunda mizahın işlevi Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
2) Divan Edebiyatında Mizah ve Hiciv Türleri. Hiciv (Hicviyye), hezl, latife ve tezkirelerde mizah. Divan şairlerinin mizahi yönü. Edebi hicvin toplum ve yönetim üzerindeki etkileri Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
3) 15. ve 16. Yüzyıl Divan Edebiyatında Mizah. Şeyhi ve Harname: hicivde fabl etkisi. Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
4) 17. Yüzyılda Hicvin Zirvesi: Nef’î ve Hiciv Geleneği. Nef’î’nin hayatı ve hiciv anlayışı. Nef’î’nin Sihâm-ı Kazâ adlı eseri üzerinden inceleme Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
5) QUIZ Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
6) 18. Yüzyılda Lale Devri ve Mizah. Nedim’in nüktedan şiirleri. Lale Devri’nde eğlence ve mizahın öne çıkışı. Osmanlı sarayında mizah ve latifeler Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
7) Şeyh Galip ve Divan Şiirinde İnce Mizah. Hüsn ü Aşk’ta ironi ve mizah. Şeyh Galip’in diğer şiirlerinde hiciv ve latife. Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
8) ARA SINAV Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
9) Osmanlı Halk Kültüründe Mizah: Meddahlar ve Meddah Hikayeleri hikâyeleri Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
10) Osmanlı Halk Kültüründe Mizah: Karagöz ve Hacivat oyunlarında toplumsal eleştiri Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
11) Osmanlı Halk Kültüründe Mizah: Halk şairlerinin divan şairlerine hicivleri Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
12) 19. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Geçiş: Divan Mizahının Son Temsilcileri Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
13) Keçecizade İzzet Molla ve mizahi yönü. Divan edebiyatının son hiciv şairleri Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
14) Genel Değerlendirme ve Tartışma: Hicvin günümüzdeki yansımaları Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
15) Yazı sanatımızdan örnek metin okumaları, genel değerlendirme. Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.
16) FİNAL SINAVI Temel Kaynaklar: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971. Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989 2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973. 3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980. 4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004. 5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. 6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Temel Kaynaklar:
Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971.
Ömer Özcan, Türk Edebiyatında Hiciv ve Mizah [Yergi ve Gülmece], İnkılap Yayınları, 2002.




Diğer Kaynaklar: Yardımcı Kaynaklar:
1.Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989
2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973.
3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980.
4. Hilmi Yücebaş, Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 2004.
5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004.
6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar anestezi ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
6) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
7) Mezunlar anestezi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
8) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
9) Mezunlar anestezi uygulaması öncesi ve sonrası değerlendirme, uygulama öncesi malzeme ve ilaç hazırlığı ile monitorizasyonu gerçekleştirme işlemlerini yapar.
10) Mezunlar anestezi uygulaması sırasında hastanın takibini yapar.
11) Mezunlar insan organizmasını oluşturan organ ve sistemlerin temel işleyiş mekanizmalarını ve anestezide kullanılan ilaçların bu sistemlere etkilerini ve yan etkilerini bilir.
12) Mezunlar cerrahi girişim sonunda hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilme ve tüm süreçlerde hasta güvenliğini sağlar.
13) Mezunlar, Anestezi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Mezunlar anestezi teknikerinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olup yeterli mesleki bilgi ve beceriye sahip, hasta güvenliğini ve haklarını ön planda tutarak, etkin iletişim ile birlikte aktif ekip çalışması gerçekleştirebilen, mesleki bilgi düzeyini sürekli öğrenmeyi ve geliştirmeyi hedefleyen niteliklere sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar anestezi ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
6) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
7) Mezunlar anestezi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
8) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
9) Mezunlar anestezi uygulaması öncesi ve sonrası değerlendirme, uygulama öncesi malzeme ve ilaç hazırlığı ile monitorizasyonu gerçekleştirme işlemlerini yapar.
10) Mezunlar anestezi uygulaması sırasında hastanın takibini yapar.
11) Mezunlar insan organizmasını oluşturan organ ve sistemlerin temel işleyiş mekanizmalarını ve anestezide kullanılan ilaçların bu sistemlere etkilerini ve yan etkilerini bilir.
12) Mezunlar cerrahi girişim sonunda hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilme ve tüm süreçlerde hasta güvenliğini sağlar.
13) Mezunlar, Anestezi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Mezunlar anestezi teknikerinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olup yeterli mesleki bilgi ve beceriye sahip, hasta güvenliğini ve haklarını ön planda tutarak, etkin iletişim ile birlikte aktif ekip çalışması gerçekleştirebilen, mesleki bilgi düzeyini sürekli öğrenmeyi ve geliştirmeyi hedefleyen niteliklere sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %