NURSING (ENGLISH)
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1216321016
Ders İsmi: Nursing Research
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
2 0 0 2 3
Language of instruction: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course:
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: Students who successfully complete this course will;1. Understand the steps of scientific research process2. Know basic reviewing the literature3. Know the formulating the research aim, hypotheses and research questions4. Know the quantitative and qualitative research designs5. Learn the reliability and validity of data collection tools6. Learn the basic data analysis and reporting issues7. Know the basics of quantitative critical appraisal8. Learn the ethical issues in scientific reserach process
Course Content: "This course focus on using the Scientific Research Process. The course includes knowledge and skill related with Stages of the research process:Defining the Problem, Literature Review, Research Aim, Hypotheses and Research questions, Quantitative Research (Nonexperimental researchs, Experimental researchs, Other researchs), Qualitative Research, Population and Sample, Data collection& data collection tools, Data analysis & Reporting, Research Ethics and Quantitative Critical Appraisal. "

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) "Understand the steps of scientific research process
2) "Know basic reviewing the literature
3) "Know the formulating the research aim, hypotheses and research questions
4) "Know the quantitative and qualitative research designs
5) "Learn the reliability and validity of data collection tools
6) "Learn the basic data analysis and reporting issues
7) "Know the basics of quantitative critical appraisal
8) "Learn the ethical issues in scientific reserach process
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) "Course description - Introduction to Nursing Research Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
2) "Scientific Research Process Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
3) Stages of the research process: Defining the Problem, Literature Review Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
4) "Research Aim, Hypotheses and Research questions Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
5) "Quantitative Research (Nonexperimental researchs) Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
6) "Quantitative Research (Experimental researchs) Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
7) "Quantitative Research (Other researchs) Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
8) "MIDTERM EXAMS Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
9) "Qualitative Research Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
10) "Population and Sample Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
11) "Data collection& data collection tools Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
12) "Data analysis & Reporting Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
13) "Research Ethics Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
14) "Quantitative Critical Appraisal Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
15) "Course Evaluation Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.
16) FINAL EXAM Kaya, Z., Şahin, M., & Taşdemir, Ş. (2013). Araştırma yöntemleri ve teknikleri (2. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi. Karpuz, B., Çelik, S., & Hiperlink (Firm). (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri (3. baskı). Yayınları. Dawson, C., Arı, A., Soysal, A., Toraman, Ç., Akay, E., Acar, F., Kayır, G., Yüksel, G., Karabulut, H. İ., Kaya, M. F., & Polat, M. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş: Araştırma projesi yürüten tüm araştırmacılar için pratik bir klavuz (4. baskı). Eğitim Akademi Yayınevi.

Sources

Course Notes / Textbooks: Polit DF., Beck CT., Hungler BP. Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Fifth Ed Lippincott, USA,2001. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company.Harvey M, Land L. Research Methods for Nurses and Midviwes. Sage, UK, 2017
References: Polit DF., Beck CT., Hungler BP. Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Fifth Ed Lippincott, USA,2001. Burns, N., Grove, S.K. (2009). The practic of nursing research:Conduct, critique&utilization (3th ed.).Philadelphia:W.B. Saunders Company.Harvey M, Land L. Research Methods for Nurses and Midviwes. Sage, UK, 2017

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Outcomes
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfill her professional roles and responsibilities.
2) Knows the theories and models that form the basis of professional practice.
3) Have the cultural knowledge required to be a member of an individual and a profession.
4) It plans, applies, evaluates and inspects the health care needs of the individual, family and society with a holistic approach in line with the nursing process.
5) Manages the given nursing care and evaluates the quality and results of the care.
6) Uses effective communication skills at the level of intercultural differences in interpersonal relationships.
7) It manages nursing services and manpower within the scope of the relevant legislation, contributes to their professional development.
8) It carries out learning, teaching and management processes with current technology in nursing practices.
9) It develops a positive attitude towards lifelong learning and turns it into behavior.
10) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
11) Carries out nursing practices in line with professional ethical principles and standards, taking into account individual values, beliefs and cultural differences.
12) Achieves scientific knowledge about health at national and international level with foreign language competence and uses it in professional practices and shares it with healthcare members.
13) With the awareness of social responsibility, takes part in national and international projects and events as an executive, manager, educator and practitioner in cooperation with the healthcare team and other disciplines.
14) Knows and applies measures regarding patient and employee safety in nursing services.
15) Represents her profession in society with her professional knowledge, attitude and behavior and becomes a role model for her colleagues.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfill her professional roles and responsibilities. 3
2) Knows the theories and models that form the basis of professional practice. 5
3) Have the cultural knowledge required to be a member of an individual and a profession. 3
4) It plans, applies, evaluates and inspects the health care needs of the individual, family and society with a holistic approach in line with the nursing process. 2
5) Manages the given nursing care and evaluates the quality and results of the care. 5
6) Uses effective communication skills at the level of intercultural differences in interpersonal relationships. 5
7) It manages nursing services and manpower within the scope of the relevant legislation, contributes to their professional development. 3
8) It carries out learning, teaching and management processes with current technology in nursing practices. 5
9) It develops a positive attitude towards lifelong learning and turns it into behavior. 3
10) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
11) Carries out nursing practices in line with professional ethical principles and standards, taking into account individual values, beliefs and cultural differences. 5
12) Achieves scientific knowledge about health at national and international level with foreign language competence and uses it in professional practices and shares it with healthcare members. 5
13) With the awareness of social responsibility, takes part in national and international projects and events as an executive, manager, educator and practitioner in cooperation with the healthcare team and other disciplines.
14) Knows and applies measures regarding patient and employee safety in nursing services. 5
15) Represents her profession in society with her professional knowledge, attitude and behavior and becomes a role model for her colleagues.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Okuma
Homework
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework
Gözlem
Sunum

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 20
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Homework Assignments 1 8 8
Midterms 1 15 15
Total Workload 23