GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1513002004
Ders İsmi: Bilgilendirme Tasarımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 2 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Gizem ÖZDEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, bilgilendirme tasarımlarının incelenmesini, tipografi, renk, biçim gibi grafik tasarım elemanlarının "hareket" kavramı içinde mekanla ilişkisini, inşa edilmiş ya da doğal çevre içinde planlamasını, tasarlanmasını, yerleştirilmesini ve görselleştirilmesini iletişimin gerekleri kapsamında ele alarak yenilikçi ve işlevsel tasarımların ortaya çıkarılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Ders; açık-kapalı alanlar, inşa edilmiş ya da doğal çevre içinde planlanan yapılanmalar gibi farklı ihtiyaçlara ve kullanıcı gruplarına yönelik bilgilendirme tasarımına ihtiyaç duyulan her alanda görsel iletişim tasarımına dayalı üretimlerin sağlanmasını, baskı ya da dijital tabanlı, üç boyutlu ya da iki boyutlu sistemlerin geliştirilmesini, bilgilendirme araçları tasarlanmasını, bu alanlarda sembollerin gücünden ve işlevselliğinden yararlanmayı, çevre grafiği, trafik işaretleri, piktogramlar, kurumsal kimliğin devamlılığı, özel ya da kamusal alanlarda, havaalanlarında, hastanelerde yönlendirmeyi sağlayan sistemlerin geliştirilmesini, uyarı levhaları gibi bilgilendirici sistemleri grafik tasarım ilkelerine bağlı kalarak tasarlamayı içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bilgilendirme tasarımına dair temel kural ve bilgileri açıklar.
2) Görsel tasarım bilgilerini kullanarak ihtiyaca yönelik bir bilgilendirme sistemi geliştirir.
3) Yenilikçi ve çözüm odaklı tasarımsal sistemler geliştirme düşüncesine sahip olur.
4) Çeşitli özelliklerde bilgilendirme sistemleri geliştirir.
5) Tasarım konusunda görsel iletişimin gerekliliğini öğrenir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanımı. Bilgilendirme tasarımına giriş. Temel kavramların tasarım ilke ve ögeleri bağlamında alandaki başarılı örneklerle incelenmesi. Piktogramlar, Simgeler, Semboller, renkler, infografik uygulamalar, malzemeler gibi grafik dile sahip unsurların günümüz tasarım algısı içinde tanımı. Sanat Müzesi projesiyle bilgilendirme tasarımı uygulamalarına başlanması.
2) PROJE 1: Piktogram ve ideogram arasındaki farklar ve uygulamalar. Belirlenen sanat müzesi için piktogram ve ideogram tasarımları.
3) Tasarımlara devam edilmesi.
4) Tasarımlara devam edilmesi.
6) Tasarımlara devam edilmesi.
7) Tasarımlara devam edilmesi.
8) Vize
9) PROJE 3: İnfografik uygulamaları. Belirlenen sanat müzesi için eser dağılımlarını gösteren infografik tasarımı.
10) Tasarımlara devam edilmesi.
11) Tasarımlara devam edilmesi.
12) PROJE 4: Dış mekan yönlendirmeleri. Belirlenen sanat müzesi için ziyaretçilerin müzeye ulaşımını ya da müze girişindeki alanlarda müzeye ait diğer birim ve alanların yönlendirmelerini sağlayacak dış mekan bilgilendirme tasarımlarının oluşturulması.
13) Tasarımlara devam edilmesi.
14) Tasarımlara devam edilmesi.
15) Tüm projelerin gözden geçirilip final için tesliminin hazırlanması.
16) Final sınavı.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Melike Taşçıoğlu, "BİR GÖRSEL İLETİŞİM PLATFORMU OLARAK MEKAN", YEM Yayınevi, 2013.
Uçar, T. Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul, İnkılap Kitabevi. ISBN: 9751021642.
Joseph Piercy, "SEMBOLLER: EVRENSEL BİR DİL", Maya Kitap, 2021.
Alice Twemlow, "GRAFİK TASARIM NE İÇİNDİR?", YEM Yayınevi, 2016.
Josef Albers, "RENGİN ETKİLEŞİMİ", Hayalperest Kitap, 2020.
Sarıkavak, N.K. 2017. Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar, Hayalperest Yayınları, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Projeler 4 % 20
Ara Sınavlar 1 % 35
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 146