Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dil nedir? Dil ve kültür. Dilekçe yazma. Yazım (İmlâ) Noktalama. |
https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2012/11/14.pdf
Dilin Kökeni Üzerine, Ernest Renan, Bilge Kültür Sanat
|
2) |
Dilin kaynağı ve doğuşu. Dünya dillerinin sınıflandırılması. Yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Yapı bakımından dünya dilleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. |
https://ijoess.com/Makaleler/909320257_3216.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=L_xa0y2XxbE
|
3) |
Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin tarihsel dönemleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. |
https://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/sukru_haluk_akalin_turk_dili_dunya_dili.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=DneaXwRkz5E
|
3) |
Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin tarihsel dönemleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. |
https://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/sukru_haluk_akalin_turk_dili_dunya_dili.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=DneaXwRkz5E
|
4) |
Türk yazı dilinin tarihi devreleri. Dil türleri (lehçe, şive, ağız) Türk alfabeleri.
Türkçenin sözvarlığı. Yazım (İmlâ) Noktalama.
|
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/441262
https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2021/10/Hamza-Z%C3%BClfikar-_-T%C3%9CRK%C3%87EN%C4%B0N-S%C3%96Z-VARLI%C4%9EI-ZENG%C4%B0NL%C4%B0KLER-KAYIPLAR-_-7-1.pdf
|
5) |
Ses bilgisi. Türkçedeki sesler ve sınıflandırılması.
Ses olayları. Ses türemesi Ünlü ve ünsüz düşmesi, ünlü daralması
Türkçenin ses özellikleri. Vurgu. Kelime vurgusu. Yazım (İmlâ) Noktalama
|
|
6) |
Türkçenin hece yapısı. Yapısı bakımından kelimeler. İsim ve Fiil Kökleri. Türkçenin ekleri Yapım ve Çekim ekleri Yazım (İmlâ) Noktalama |
|
7) |
Anlamları ve görevleri bakımından kelimeler.
Cümle ve cümlenin öğeleri. Yüklem, özne, nesne, dolaylı tümleç, zarf. Yazım (İmlâ) Noktalama.
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Paragraf oluşturma ve düşünceyi geliştirme yolları.
Anlatım bozuklukları.
|
|
10) |
Okuma anlama ve yazılı anlatım. Yazılı anlatım türleri: Edebi metinler ve bilgilendirici metinler. |
|
11) |
Anlatım bozuklukları: Yapısal anlatım bozuklukları.
Yazılı anlatım.
|
|
12) |
Yazılı anlatım türleri: Edebi metinler-Gerçek yaşamdan söz eden iletişime yönelik türler
Bilgilendirici metinler. Resmî yazışmalar.
|
|
13) |
Sözlü anlatım. Sözlü anlatım türleri: Hazırlıklı konuşmalar ve hazırlıksız konuşmalar.
Konuşma bozuklukları ve diksiyon.
|
|
14) |
Akademik yazma ve akademik yazının özellikleri. |
|
15) |
Bilimsel araştırma yöntemi ve bilimsel metinler. |
|
16) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ergin, M., (2024), Üniversiteler İçin Türk Dili, Boğaziçi Yayınları, Ankara.
Ergin, M., ( 2019), Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, Ankara.
Ercilasun, A. B., (2013), Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, Ankara.
Kaplan, M. (2016), Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları, İstanbul.
Aksan, D., (2000), Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Akar, A., (2023), Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur. |
3 |
2) |
Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur. |
2 |
3) |
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar. |
|
4) |
Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir. |
|
5) |
Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir. |
|
6) |
Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar. |
|
7) |
Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar. |
|
8) |
Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur. |
|
9) |
Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular. |
|
10) |
Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır. |
|
11) |
Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır. |
|
12) |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür. |
|
13) |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. |
|
14) |
Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur. |
|
15) |
Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır. |
|
16) |
Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır |
|
17) |
Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar. |
|
18) |
Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular. |
|
19) |
Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. |
|
20) |
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
|