TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010111015
Ders İsmi: Türk Dili
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
4 0 0 4 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Melek GÜNDOĞDU
Dersi Veren(ler):











Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, Türk dilinin kuralları, yazım ve anlatım özellikleri ile ilgili genel ve temel bilgiler vermek, yazılı kaynaklarını tanıtmak ve onları kullanabilme becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği: Türk Dili dersinde öğrenciler, dil ve iletişimin ilişkisi ve dilin kültüre etkileri konusunda öğrencilere bilgilendirilir; Türkçenin dilbilgisi, anlatım bozuklukları, Yazım (İmlâ) Noktalama gibi konular hakkında bilgiler verilir; öğrencilere genel dil kültürü kazandırılır. Türk yazı dilinin tarihi evreleri, Türk alfabeleri, Türkçenin fonetik ve morfolojik özellikleri ile ilgili bilgiler verilir. Dili doğru kullanmak, Türkçeyi ve Türk edebiyatını tanıma konularında temel eğitim verilir. Temel okuma ve yazma becerileri kazandırılırken metin türleri hakkında bilgi verilip örnek metinler incelenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dil kavram ve terimlerini tanıma.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Dil ve iletişim, dil ve kültür arasındaki etkiyi anlayabilme.
2) Türkçe yazılı ve sözlü anlatım türleri hakkında bilgi edinme.
3) Türk dilinin tarihî eserlerini ve yazarlarını tanıma.
4) Türkçeyi doğru kullanabilme yetisi kazandırma.
5) Türk dili ve edebiyatı ilgili yayınları okuma alışkanlığını kazandırma.
6) Türk edebiyatını ve belli başlı edebi türlerini tanıma.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dil nedir? Dil ve kültür. Dilekçe yazma. Yazım (İmlâ) Noktalama. https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2012/11/14.pdf Dilin Kökeni Üzerine, Ernest Renan, Bilge Kültür Sanat
2) Dilin kaynağı ve doğuşu. Dünya dillerinin sınıflandırılması. Yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Yapı bakımından dünya dilleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. https://ijoess.com/Makaleler/909320257_3216.pdf https://www.youtube.com/watch?v=L_xa0y2XxbE
3) Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin tarihsel dönemleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. https://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/sukru_haluk_akalin_turk_dili_dunya_dili.pdf https://www.youtube.com/watch?v=DneaXwRkz5E
3) Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin tarihsel dönemleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. https://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/sukru_haluk_akalin_turk_dili_dunya_dili.pdf https://www.youtube.com/watch?v=DneaXwRkz5E
4) Türk yazı dilinin tarihi devreleri. Dil türleri (lehçe, şive, ağız) Türk alfabeleri. Türkçenin sözvarlığı. Yazım (İmlâ) Noktalama. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/441262 https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2021/10/Hamza-Z%C3%BClfikar-_-T%C3%9CRK%C3%87EN%C4%B0N-S%C3%96Z-VARLI%C4%9EI-ZENG%C4%B0NL%C4%B0KLER-KAYIPLAR-_-7-1.pdf
5) Ses bilgisi. Türkçedeki sesler ve sınıflandırılması. Ses olayları. Ses türemesi Ünlü ve ünsüz düşmesi, ünlü daralması Türkçenin ses özellikleri. Vurgu. Kelime vurgusu. Yazım (İmlâ) Noktalama
6) Türkçenin hece yapısı. Yapısı bakımından kelimeler. İsim ve Fiil Kökleri. Türkçenin ekleri Yapım ve Çekim ekleri Yazım (İmlâ) Noktalama
7) Anlamları ve görevleri bakımından kelimeler. Cümle ve cümlenin öğeleri. Yüklem, özne, nesne, dolaylı tümleç, zarf. Yazım (İmlâ) Noktalama.
8) Ara Sınav
9) Paragraf oluşturma ve düşünceyi geliştirme yolları. Anlatım bozuklukları.
10) Okuma anlama ve yazılı anlatım. Yazılı anlatım türleri: Edebi metinler ve bilgilendirici metinler.
11) Anlatım bozuklukları: Yapısal anlatım bozuklukları. Yazılı anlatım.
12) Yazılı anlatım türleri: Edebi metinler-Gerçek yaşamdan söz eden iletişime yönelik türler Bilgilendirici metinler. Resmî yazışmalar.
13) Sözlü anlatım. Sözlü anlatım türleri: Hazırlıklı konuşmalar ve hazırlıksız konuşmalar. Konuşma bozuklukları ve diksiyon.
14) Akademik yazma ve akademik yazının özellikleri.
15) Bilimsel araştırma yöntemi ve bilimsel metinler.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Ergin, M., (2024), Üniversiteler İçin Türk Dili, Boğaziçi Yayınları, Ankara.
Ergin, M., ( 2019), Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, Ankara.
Ercilasun, A. B., (2013), Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, Ankara.
Kaplan, M. (2016), Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları, İstanbul.
Aksan, D., (2000), Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Akar, A., (2023), Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

6

7

3

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur. 3
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur. 2
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 85
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 85

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 0 4 0
Küçük Sınavlar 2 30 60
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 120