| ANESTEZİ | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
| ÖNLİSANS DERECESİ | 2 | 120 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
|
| Ders Kodu: | 5010111015 | ||||||||||
| Ders İsmi: | Türk Dili | ||||||||||
| Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
| Ders Kredileri: |
|
||||||||||
| Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
| Ders Koşulu: | |||||||||||
| Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
| Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
| Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
| Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
| Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||||
| Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Melek GÜNDOĞDU | ||||||||||
| Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Nermin DEĞER |
||||||||||
| Dersin Yardımcıları: |
| Dersin Amacı: | Öğrencilere, Türk dilinin kuralları, yazım ve anlatım özellikleri ile ilgili genel ve temel bilgiler vermek, yazılı kaynaklarını tanıtmak ve onları kullanabilme becerisini kazandırmak. |
| Dersin İçeriği: | Türk Dili dersinde öğrenciler, dil ve iletişimin ilişkisi ve dilin kültüre etkileri konusunda öğrencilere bilgilendirilir; Türkçenin dilbilgisi, anlatım bozuklukları, Yazım (İmlâ) Noktalama gibi konular hakkında bilgiler verilir; öğrencilere genel dil kültürü kazandırılır. Türk yazı dilinin tarihi evreleri, Türk alfabeleri, Türkçenin fonetik ve morfolojik özellikleri ile ilgili bilgiler verilir. Dili doğru kullanmak, Türkçeyi ve Türk edebiyatını tanıma konularında temel eğitim verilir. Temel okuma ve yazma becerileri kazandırılırken metin türleri hakkında bilgi verilip örnek metinler incelenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Dil nedir? Dil ve kültür. Dilekçe yazma. Yazım (İmlâ) Noktalama. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 2) | Dilin kaynağı ve doğuşu. Dünya dillerinin sınıflandırılması. Yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Yapı bakımından dünya dilleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 3) | Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin tarihsel dönemleri. Yazım (İmlâ) Noktalama. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 4) | Türk yazı dilinin tarihi devreleri. Dil türleri (lehçe, şive, ağız) Türk alfabeleri. Türkçenin sözvarlığı. Yazım (İmlâ) Noktalama. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 5) | Ses bilgisi. Türkçedeki sesler ve sınıflandırılması. Ses olayları. Ses türemesi Ünlü ve ünsüz düşmesi, ünlü daralması Türkçenin ses özellikleri. Vurgu. Kelime vurgusu. Yazım (İmlâ) Noktalama | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 6) | Türkçenin hece yapısı. Yapısı bakımından kelimeler. İsim ve Fiil Kökleri. Türkçenin ekleri Yapım ve Çekim ekleri Yazım (İmlâ) Noktalama | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 7) | Anlamları ve görevleri bakımından kelimeler. Cümle ve cümlenin öğeleri. Yüklem, özne, nesne, dolaylı tümleç, zarf. Yazım (İmlâ) Noktalama. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 8) | Ara Sınav | |
| 9) | Paragraf oluşturma ve düşünceyi geliştirme yolları. Anlatım bozuklukları. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 10) | Okuma anlama ve yazılı anlatım. Yazılı anlatım türleri: Edebi metinler ve bilgilendirici metinler. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 11) | Anlatım bozuklukları: Yapısal anlatım bozuklukları. Yazılı anlatım. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 12) | Yazılı anlatım türleri: Edebi metinler-Gerçek yaşamdan söz eden iletişime yönelik türler Bilgilendirici metinler. Resmî yazışmalar. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 13) | Sözlü anlatım. Sözlü anlatım türleri: Hazırlıklı konuşmalar ve hazırlıksız konuşmalar. Konuşma bozuklukları ve diksiyon. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 14) | Akademik yazma ve akademik yazının özellikleri. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 15) | Bilimsel araştırma yöntemi ve bilimsel metinler. | ERGİN, M., Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, 2019. ERCİLASUN, A.B., Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, 2013. KAPLAN, M., Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, 2023. AKSAN, D., Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. AKAR, A.,Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, 2023 |
| 16) | Final Sınavı |
| Ders Notları / Kitaplar: | Ergin, M., (2024), Üniversiteler İçin Türk Dili, Boğaziçi Yayınları, Ankara. Ergin, M., ( 2019), Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, Ankara. Ercilasun, A. B., (2013), Türk Dili Tarihi/ Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla, Akçağ Yayınları, Ankara. Kaplan, M. (2016), Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları, İstanbul. Aksan, D., (2000), Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. Akar, A., (2023), Türk Dili Tarihi, Ötüken Neşriyat, İstanbul. |
| Diğer Kaynaklar: |
| Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
5 |
6 |
7 |
3 |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Program Kazanımları | |||||||||||||
| 1) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||||||||||
| 2) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. | |||||||||||||
| 3) Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |||||||||||||
| 4) Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | |||||||||||||
| 5) Mezunlar anestezi ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | |||||||||||||
| 6) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. | |||||||||||||
| 7) Mezunlar anestezi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | |||||||||||||
| 8) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. | |||||||||||||
| 9) Mezunlar anestezi uygulaması öncesi ve sonrası değerlendirme, uygulama öncesi malzeme ve ilaç hazırlığı ile monitorizasyonu gerçekleştirme işlemlerini yapar. | |||||||||||||
| 10) Mezunlar anestezi uygulaması sırasında hastanın takibini yapar. | |||||||||||||
| 11) Mezunlar insan organizmasını oluşturan organ ve sistemlerin temel işleyiş mekanizmalarını ve anestezide kullanılan ilaçların bu sistemlere etkilerini ve yan etkilerini bilir. | |||||||||||||
| 12) Mezunlar cerrahi girişim sonunda hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilme ve tüm süreçlerde hasta güvenliğini sağlar. | |||||||||||||
| 13) Mezunlar, Anestezi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. | |||||||||||||
| 14) Mezunlar anestezi teknikerinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olup yeterli mesleki bilgi ve beceriye sahip, hasta güvenliğini ve haklarını ön planda tutarak, etkin iletişim ile birlikte aktif ekip çalışması gerçekleştirebilen, mesleki bilgi düzeyini sürekli öğrenmeyi ve geliştirmeyi hedefleyen niteliklere sahiptir. | |||||||||||||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 2 |
| 2) | Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. | |
| 3) | Mezunlar anestezi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
| 4) | Mezunlar anestezi uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | |
| 5) | Mezunlar anestezi ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | |
| 6) | Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. | |
| 7) | Mezunlar anestezi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | |
| 8) | Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. | |
| 9) | Mezunlar anestezi uygulaması öncesi ve sonrası değerlendirme, uygulama öncesi malzeme ve ilaç hazırlığı ile monitorizasyonu gerçekleştirme işlemlerini yapar. | |
| 10) | Mezunlar anestezi uygulaması sırasında hastanın takibini yapar. | |
| 11) | Mezunlar insan organizmasını oluşturan organ ve sistemlerin temel işleyiş mekanizmalarını ve anestezide kullanılan ilaçların bu sistemlere etkilerini ve yan etkilerini bilir. | |
| 12) | Mezunlar cerrahi girişim sonunda hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilme ve tüm süreçlerde hasta güvenliğini sağlar. | |
| 13) | Mezunlar, Anestezi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. | |
| 14) | Mezunlar anestezi teknikerinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olup yeterli mesleki bilgi ve beceriye sahip, hasta güvenliğini ve haklarını ön planda tutarak, etkin iletişim ile birlikte aktif ekip çalışması gerçekleştirebilen, mesleki bilgi düzeyini sürekli öğrenmeyi ve geliştirmeyi hedefleyen niteliklere sahiptir. |
| Anlatım | |
| Ders | |
| Okuma | |
| Soru cevap/ Tartışma | |
| Web Tabanlı Öğrenme |
| Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
| Bilgisayar Destekli Sunum |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Küçük Sınavlar | 2 | % 15 |
| Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
| Toplam | % 85 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
| Toplam | % 85 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
| Ders Saati | 0 | 4 | 0 |
| Küçük Sınavlar | 2 | 30 | 60 |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 120 | ||