PSİKOLOJİ (DR)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):8. Düzey
QF-EHEA:3. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3071002009
Ders İsmi: Bilişsel Psikolojide Araştırma ve Uygulama
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 2 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Telat Gül ŞENDİL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, bilişsel psikolojinin temel kavramlarını, teorilerini ve araştırma yöntemlerini derinlemesine incelemektir. Öğrencilerin, bilişsel psikoloji alanındaki temel araştırma metotları ve paradigmaları öğrenmelerinin yanı sıra, bilişsel süreçlerin nasıl çalıştığını ve bu süreçlerin duygular, motivasyon ve nöromodülasyon gibi çeşitli faktörlerden nasıl etkilendiğini anlamaları hedeflenmektedir. Ayrıca, öğrenciler bilişsel psikoloji ile ilgili güncel araştırmaları okuyarak ve tartışarak bilimsel düşünme ve eleştirel analiz becerilerini geliştireceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, bilişsel psikolojinin temel kavramları, teorileri ve araştırma yöntemlerini kapsamlı bir şekilde ele alır. Bilişsel süreçler ve bu süreçleri etkileyen duygular, motivasyon ve kültürel faktörler gibi unsurlar incelenir. Ayrıca, nöromodülasyon tekniklerinden tDCS ve bilişsel psikolojinin psikolinguistikle kesişen noktaları güncel araştırmalar ışığında tartışılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilişsel psikoloji alanındaki temel kavramları anlama
2) Bilişsel süreçleri analiz etme ve değerlendirme becerisi kazanma
3) Bilişsel psikoloji uygulamalarını anlama ve tartışma becerisi edinme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bilişsel psikoloji araştırmalarını eleştirel bir şekilde değerlendirme yeteneği geliştirme
2) Bilişsel psikoloji alanındaki güncel araştırmaları takip etme ve yorumlama yeteneği kazanma
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı
2) Bilişsel Psikolojinin Kısa Tarihi, Bilişsel Psikolojide Araştırma Metodları ve Paradigmalar Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat. Solso, R. L., MacLin, O. H., & MacLin, M. K. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
3) Bilişsel Psikolojinin Çalışma Alanları I Solso, R. L., MacLin, O. H., & MacLin, M. K. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat. Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
4) Bilişsel Psikolojinin Çalışma Alanları II Solso, R. L., MacLin, O. H., & MacLin, M. K. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat. Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
5) Quiz
6) Bilişsel Gelişim Okumaları Okuma 17: Sevgiyi keşfetmek Okuma 18: Görüşün dışında ama zihnin değil Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
7) Bilişsel Gelişim Okumaları Okuma 19: Ne kadar ahlaklısınız? Okuma 20: Kontrol elinde ve halinden memnun Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
8) Vize
9) Bilişsel Süreçleri Etkileyen Faktörler: Duygu ve Motivasyon Okuma 22: Her şeyi yüzünden okuyabilirim Okuma 23: Duygularınızı izlemek mi? Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
10) Bilişsel Süreçleri Etkileyen Faktörler: Motivasyon ve Kişilik Okuma 24: Ahenksiz düşünceler Okuma 28: Bir, birçok Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
11) Bilişsel Psikoloji ve Bireyselcilik-Toplulukçuluk Ayçiçeği Dinn, A., & Caldwell-Harris, C. L. (2013). Vertical collectivism, family-consciousness and urbanization in Turkey. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(47), 232-251. Ayçiçeği Dinn, A., & Caldwell-Harris, C. L. (2016). How collectivism and family control influence depressive symptoms in Asian American and European American college students. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(57).
12) Bilişsel Psikoloji ve Nöromodülasyon: tDCS - Temel bilgiler (Tanıtımı, özellikleri ve işlevleri) DC-Stimulator User's Manual Thair, H., Holloway, A. L., Newport, R., & Smith, A. D. (2017). Transcranial direct current stimulation (tDCS): a beginner's guide for design and implementation. Frontiers in neuroscience, 11, 641.
13) Bilişsel Psikoloji ve Nöromodülasyon: tDCS - Güncel Araştırmalar Jamil, A., & Nitsche, M. A. (2017). What effect does tDCS have on the brain? Basic physiology of tDCS. Current Behavioral Neuroscience Reports, 4, 331-340.
14) Bilişsel Psikoloji ve Nöromodülasyon: tDCS - Güncel Araştırmalar Bjekić, J., Živanović, M., & Filipović, S. R. (2021). Transcranial direct current stimulation (tDCS) for memory enhancement. JoVE (Journal of Visualized Experiments), (175), e62681.
15) Bilişsel Psikoloji ve Psikolinguistik: Güncel makale tartışması Harris, C. L., Ayçiçeği, A. ve Gleason, J. B. (2003). Taboo words and reprimands elicit greater autonomic reactivity in a first language than in a second language. Applied Psycholinguistics, 24(4), 561-579. Caldwell-Harris, C.L. ve Ayçiçeği-Dinn, A. (2009). Emotion and lying in a non-native language. International Journal of Psychophysiology, 71, 193-204.
16) Proje Sunumu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
Diğer Kaynaklar: Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

Program Kazanımları
1) Psikoloji alanında bilimsel yöntemleri ve araştırma ilkelerini kullanarak sorunlara yaklaşma ve verileri objektif bir şekilde değerlendirme becerisi kazanma.
2) Psikolojik araştırmaları tasarlamayı, veri toplamayı, analiz etmeyi ve sonuçları bilimsel makaleler şeklinde yayımlamayı öğrenme.
3) Diğer araştırmacıların çalışmalarını eleştirel bir şekilde değerlendirme, bilimsel ve etik konularda diğer meslektaşlarla etkili iletişim kurma becerisi edinme.
4) Psikoloji alanında etik standartları anlama ve bu standartlara uygun bir şekilde davranma, meslektaşlarla işbirliği yapma ve etkili iletişim becerileri geliştirme.
5) Deneysel ve gelişim psikolojisi alanlarında psikolojik değerlendirme tekniklerini kullanarak bireylerin veya grupların davranışlarını değerlendirme becerisi kazanma.
6) Deneysel ve gelişim psikolojisi alanlarında derinlemesine bilgi ve uygulama becerileri geliştirme.
7) Bireyleri sosyal, kültürel ve çevresel faktörlerle birlikte değerlendirme, ekip çalışması yapabilme ve topluma psikoloji alanında hizmet sunma becerileri geliştirme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji alanında bilimsel yöntemleri ve araştırma ilkelerini kullanarak sorunlara yaklaşma ve verileri objektif bir şekilde değerlendirme becerisi kazanma.
2) Psikolojik araştırmaları tasarlamayı, veri toplamayı, analiz etmeyi ve sonuçları bilimsel makaleler şeklinde yayımlamayı öğrenme.
3) Diğer araştırmacıların çalışmalarını eleştirel bir şekilde değerlendirme, bilimsel ve etik konularda diğer meslektaşlarla etkili iletişim kurma becerisi edinme.
4) Psikoloji alanında etik standartları anlama ve bu standartlara uygun bir şekilde davranma, meslektaşlarla işbirliği yapma ve etkili iletişim becerileri geliştirme.
5) Deneysel ve gelişim psikolojisi alanlarında psikolojik değerlendirme tekniklerini kullanarak bireylerin veya grupların davranışlarını değerlendirme becerisi kazanma.
6) Deneysel ve gelişim psikolojisi alanlarında derinlemesine bilgi ve uygulama becerileri geliştirme.
7) Bireyleri sosyal, kültürel ve çevresel faktörlerle birlikte değerlendirme, ekip çalışması yapabilme ve topluma psikoloji alanında hizmet sunma becerileri geliştirme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 9 144
Ödevler 1 8 8
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 212