ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
YÜKSEK LİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3026002024
Ders İsmi: Coding Theory for Information Transmission
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Enformasyon ölçüsü: entropi, özellikleri, ortak ve koşullu entropi. Gürültüsüz kodlama tekniği: tek ve/veya ani olarak çözülebilir kodlar, Kraft eşitsizliği, gürültüsüz kodlama teoremi, Huffman kodları, Lempel-Ziv algoritması. Ayrık kanal modelleri: ayrık belleksiz kanal, kanal kapasitesi ve hesaplama yöntemleri. Kod çözme teknikleri: optimum ve maksimum olabilirlikli kod çözme. Gürültülü ortam için kodlama teoremi. Hata düzeltme kodları: lineer blok kodlar, üreten matris ve eşlik denetim matrisi, Hamming, çevrimsel, BCH vb. kodlar. Kodlayıcı ve kod çözücü yapıları.
Dersin İçeriği: Enformasyon ölçüsü: entropi, özellikleri, ortak ve koşullu entropi. Gürültüsüz kodlama tekniği: tek ve/veya ani olarak çözülebilir kodlar, Kraft eşitsizliği, gürültüsüz kodlama teoremi, Huffman kodları, Lempel-Ziv algoritması. Ayrık kanal modelleri: ayrık belleksiz kanal, kanal kapasitesi ve hesaplama yöntemleri. Kod çözme teknikleri: optimum ve maksimum olabilirlikli kod çözme. Gürültülü ortam için kodlama teoremi. Hata düzeltme kodları: lineer blok kodlar, üreten matris ve eşlik denetim matrisi, Hamming, çevrimsel, BCH vb. kodlar. Kodlayıcı ve kod çözücü yapıları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Entropi, koşullu entropi, karşılıklı bilgi kavramlarını kullanarak bilgi ve belirsizliği ölçmek.
2) Veri sıkıştırma ve iletimi ile ilgili temel üst ve alt sınırları anlamak ve türetmek.
3) Ayrık belleksiz kaynaklar için optimal ve suboptimal kodlama algoritmalarını anlamak ve uygulamak
4) Shannon'un kanal kodlama argümanını ve sonuçlarını anlamak, ayrık ve sürekli kanal modelleri için kanal kodlama tekniklerini uygulamak ve kanal kapasitesini hesaplamak.
5) Enformasyon teorisinin farklı disiplinlerdeki uygulamaları hakkında bilgi sahibi sahip olmak.
6) Enformasyon teorisinin iletişimde dayattığı temel ödünleşimleri anlamak ve bunları iletişim sistemi tasarımında kullanmak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Entropi, Koşullu ve Göreli Entropi, Karşılıklı Bilgi Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
2) Bilgi Teorisinde Anahtar Eşitsizlikler: Fano, Jensen, Veri İşleme Eşitsizlikleri. Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
3) Asimptotik Eşbölüşüm Özelliği Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
4) Stokastik Bir Sürecin Entropi Oranları Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
5) Veri Sıkıştırma: kaynak kodlama teoremi. Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
6) Veri Sıkıştırma: kaynak kodlama teoremi. Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
7) Benzersiz kod çözülebilirlik, Kraft Eşitsizliği, Huffman, Shannon-Fano-Elias Kodları Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
8) Ara sınav
9) Kanal Kapasitesi, Kanal Kodlama Teoremi, Ortak Kaynak Kanal Kodlama Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
10) Gauss Kanalları: Sürekli Kaynaklar için Kanal Kapasitesi ve Kodlama Teoremi. Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
11) Paralel Gauss Kanalları, Renkli Gürültü, Su Dolgusu. Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
12) Ağ Bilgi Teorisi: Çoklu Erişim ve Yayın Kanalları Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
13) Ağ Bilgi Teorisi: Röle ve Girişim Kanalları Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
13) Ağ Bilgi Teorisi: Röle ve Girişim Kanalları Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
14) Hız Bozulma Teorisi Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006. R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968. R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006.
R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968.
R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.
Diğer Kaynaklar: Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. Elements of Information Theory, 2nd Edition, Wiley Interscience, 2006.
R. Gallager, Information Theory and Reliable Communciation, Wiley, 1968.
R., E., Blahut, "Algebraic Codes for Data Transmission", Cambridge University Press, 2003.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Proje 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 186