ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
YÜKSEK LİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3026002014
Ders İsmi: Computer Security, Cryptography and Privacy
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Modern kriptografinin temel kavram ve tekniklerini sunmak. Kriptografinin temel tekniklerini ve bunların çeşitli güvenlik hedeflerini karşılamak için nasıl uygulanabileceğini sunmak
Dersin İçeriği: Modern kriptografinin temelleri, Şifreleme sistemlerinin geçmişi, Temel şifreleme algoritmaları, Simetrik anahthar kriptosistemler, Özüt çıkarma algoritmaları, Şifreleme yöntemleri, Açık anahtar kriptosistemler, Sayısal imza, Anahtar dağıtımı, Anahtar kararlaştırma ve sır dağıtımı, Quantum şifreleme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler sağladığı güvenlik düzeyi ve etkenliği açısından kriptografi protokollerini değerlendirebilir.
2) Öğrenciler kullanılması düşünelen kriptografi protokolünün artı ve eksilerini değerlendirebilir.
3) Öğrenciler kriptoanaliz yöntemleri hakında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler temel Kriptografik protorokolleri tasarlayıp sınayabilir.
2) Öğrenciler öngörülen çözüm için uygun kriptografi prokolünü ya da güvenlik standardını belirleyip uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Açıklama ve Tanımlar Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
2) Şifreleme Sistemlerinin Tarihçesi Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
3) Bilgi Teorisi Temelleri Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
4) Temel Algoritmalar Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
5) Simetrik Anahtar Şifreleme Yöntemleri Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
6) Özüt Çıkarma Yöntemleri Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
7) Blok Şifreleme Yöntemleri Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
8) Ara sinav
9) Uygulama veya Konu Tekrarı Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
10) RSA Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
11) Sayısal İmza Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
12) Anahtar Dağıtımı Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
13) Anahtar Kararlaştırma Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
14) Sır Dağıtım Yöntemleri Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005. Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999 Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005.
Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999
Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009
Diğer Kaynaklar: Matt Bishop, "Introduction to Computer Security", Addison Wesley, 2005.
Bruce Schneier , "Applied Cryptography: Protocols, Algorithms, and Source Code in C 2E", Barnes & Noble, 1999
Antoine Joux, Algorithmic Cryptanalysis, CRC Press, 2009

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında rekabetçi dünya ile yarışabilecek bilimsel araştırmalar yapmak, ileri mühendislik ilkelerini ve araçlarını kullanarak geçerli sonuçlar almayı ve yüksek uzmanlık becerisi sunmayı hedefler.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki güncel sorunları anlayan; mühendislik çözümlerinin politik, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik dahil olmak üzere küresel, ekonomik, çevresel, toplumsal ve etik bağlamdaki etkisini araştıran ve karmaşık teknik sorunların çözümüne yönelik yenilikçi ve son teknoloji ürünü yaklaşımlar sağlayarak yüksek kaliteli teknik kararlar almak.
3) Uygun projeler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme, yorumlama ve sonuç çıkarmak için bilinçli karar verme becerisini kullanma, uygun öğrenme stratejilerini kullanarak yeni bilgileri gerektiği gibi edinme, eksik bilgileri kapatma ve uygulama becerisi.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, formülüze etme, modelleyebilme, problemleri çözmek için etkin yöntemler geliştirebilme, problemi alt problemlere ayırabilme ve değerlendirme, çözümde yenilikçi ve sistematik yöntemler kullanabilme.
5) Yeni ve/veya orjinal fikirler, araçlar, programlar, simülasyonlar ve ürünler geliştirme.
6) Analitik düşünme becerisi geliştirme ve deneysel labrotuvar çalışmaları yapma, karşılaşılan karmaşık durumları çözme ve yorumlama becerisi geliştirme.
7) Farklı kültür ve disiplinlerarası geçmişe sahip başkalarıyla çalışmalarda yer almak ve ortak projelere katma değer sağlamak.
8) Grup çalışmasına yatkın ve takım içinde ve bireysel çalışabilme becerisi kazanmak.
9) Elektrik-Elektronik mühendisliği yüksek Lisans (Tezli) programı; haberleşme teknolojileri, sinyal ve görüntü işleme, bilgisayar sistemleri, enerji ve elektrik güç sistemleri gibi alt uzmanlık dallarında araştırma, geliştirme, yazılım, tasarım yapmanın yanında disiplinler arası çalışmalar yapmayı da hedeflemektedir.
10) Alanında donanımlı öğretim üyeleriyle her öğrencinin bireysel ilgi alanına ve eğitim geçmişine uygun alt uzmanlık programlarında çalışmanı sağlamak ve bu uzmanlık alanlarında bilgi birikimi sağlamasına yardımcı olmaktır.
11) Araştırmaya dayalı ve öğrencilerin lisans eğitiminin ötesinde iki yıllık tam zamanlı bir eğitimle onların literatüre özgün katkılarda bulunmasını sağlamak; onlara günümüzün mühendislik dünyasında başarılı olmak için gereken derinlik ve genişlikte bilgi ve ilgili becerilerle donatmak.
12) Güncel mühendislik problemlerini çözme becerisi ile bu amaca uygun hesaplama, analiz, matematiksel modelleme ve simülasyon yöntemlerini uygulama yeteneği kazanmak. Bunun yanında mühendislik araştırma literatürünü okuma, anlama ve mevcut bir probleme entegre etme becerisi kazanmak.
13) Dikkat çeken yeterlilikte sistem çözümleme ve ileri teknolojik çözümlerin tasarımına ve uygulamasına liderlik edecek beceriler geliştirmek.
14) Kuramsal bilgileri ve kaynakları en güncel yazılım ve ileri donanım tabanlı programlarla uygulamaya veya ürüne dönüştürmek. Sonuçları etkili bir biçimde kullanmak.
15) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanmak.
16) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
17) Bilimsel dergi ve konferanslarda yayın ve sunum yapma becerisi kazanmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında rekabetçi dünya ile yarışabilecek bilimsel araştırmalar yapmak, ileri mühendislik ilkelerini ve araçlarını kullanarak geçerli sonuçlar almayı ve yüksek uzmanlık becerisi sunmayı hedefler.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki güncel sorunları anlayan; mühendislik çözümlerinin politik, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik dahil olmak üzere küresel, ekonomik, çevresel, toplumsal ve etik bağlamdaki etkisini araştıran ve karmaşık teknik sorunların çözümüne yönelik yenilikçi ve son teknoloji ürünü yaklaşımlar sağlayarak yüksek kaliteli teknik kararlar almak.
3) Uygun projeler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme, yorumlama ve sonuç çıkarmak için bilinçli karar verme becerisini kullanma, uygun öğrenme stratejilerini kullanarak yeni bilgileri gerektiği gibi edinme, eksik bilgileri kapatma ve uygulama becerisi.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, formülüze etme, modelleyebilme, problemleri çözmek için etkin yöntemler geliştirebilme, problemi alt problemlere ayırabilme ve değerlendirme, çözümde yenilikçi ve sistematik yöntemler kullanabilme.
5) Yeni ve/veya orjinal fikirler, araçlar, programlar, simülasyonlar ve ürünler geliştirme.
6) Analitik düşünme becerisi geliştirme ve deneysel labrotuvar çalışmaları yapma, karşılaşılan karmaşık durumları çözme ve yorumlama becerisi geliştirme.
7) Farklı kültür ve disiplinlerarası geçmişe sahip başkalarıyla çalışmalarda yer almak ve ortak projelere katma değer sağlamak.
8) Grup çalışmasına yatkın ve takım içinde ve bireysel çalışabilme becerisi kazanmak.
9) Elektrik-Elektronik mühendisliği yüksek Lisans (Tezli) programı; haberleşme teknolojileri, sinyal ve görüntü işleme, bilgisayar sistemleri, enerji ve elektrik güç sistemleri gibi alt uzmanlık dallarında araştırma, geliştirme, yazılım, tasarım yapmanın yanında disiplinler arası çalışmalar yapmayı da hedeflemektedir.
10) Alanında donanımlı öğretim üyeleriyle her öğrencinin bireysel ilgi alanına ve eğitim geçmişine uygun alt uzmanlık programlarında çalışmanı sağlamak ve bu uzmanlık alanlarında bilgi birikimi sağlamasına yardımcı olmaktır.
11) Araştırmaya dayalı ve öğrencilerin lisans eğitiminin ötesinde iki yıllık tam zamanlı bir eğitimle onların literatüre özgün katkılarda bulunmasını sağlamak; onlara günümüzün mühendislik dünyasında başarılı olmak için gereken derinlik ve genişlikte bilgi ve ilgili becerilerle donatmak.
12) Güncel mühendislik problemlerini çözme becerisi ile bu amaca uygun hesaplama, analiz, matematiksel modelleme ve simülasyon yöntemlerini uygulama yeteneği kazanmak. Bunun yanında mühendislik araştırma literatürünü okuma, anlama ve mevcut bir probleme entegre etme becerisi kazanmak.
13) Dikkat çeken yeterlilikte sistem çözümleme ve ileri teknolojik çözümlerin tasarımına ve uygulamasına liderlik edecek beceriler geliştirmek.
14) Kuramsal bilgileri ve kaynakları en güncel yazılım ve ileri donanım tabanlı programlarla uygulamaya veya ürüne dönüştürmek. Sonuçları etkili bir biçimde kullanmak.
15) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanmak.
16) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
17) Bilimsel dergi ve konferanslarda yayın ve sunum yapma becerisi kazanmak.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Proje 1 30 30
Ödevler 3 10 30
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 176