ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
YÜKSEK LİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3026002012
Ders İsmi: Phase Locked Systems
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Geri beslemeli sistemler, faz ve frekans kilitleme, faz-kilitlemeli çevrim (FKÇ) ve analizi, kararlılık, çevrim dinamiği ve diğer karakteristikleri. İşaret yakalama ve izleme, faz gürültüsü, FKÇ'lerin gürültü performansı. Çevrim filtreleri, faz/frekans detektörleri. Gerilim kontrollü osilatörler, referans osilatörler. Bölücüler, sayıcılar, ön-bölücüler. Frekans sentezleme, frekans ötelemeli çevrimler, çoklu çevrim ve kesirli-N sentezleyiciler. Faz ve frekans modülasyon/demodülasyonu. Sayısal FKÇ, örnek sistemler, bilgisayarla FKÇ analizi ve tasarımı, sayısal sentezleyiciler.
Dersin İçeriği: Geri beslemeli sistemler, faz ve frekans kilitleme, faz-kilitlemeli çevrim (FKÇ) ve analizi, kararlılık, çevrim dinamiği ve diğer karakteristikleri. İşaret yakalama ve izleme, faz gürültüsü, FKÇ'lerin gürültü performansı. Çevrim filtreleri, faz/frekans detektörleri. Gerilim kontrollü osilatörler, referans osilatörler. Bölücüler, sayıcılar, ön-bölücüler. Frekans sentezleme, frekans ötelemeli çevrimler, çoklu çevrim ve kesirli-N sentezleyiciler. Faz ve frekans modülasyon/demodülasyonu. Sayısal FKÇ, örnek sistemler, bilgisayarla FKÇ analizi ve tasarımı, sayısal sentezleyiciler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) PLL
2) Loop analizi
3) Loop dinamikleri
4) Gürültü
5) Loop süzgeçler
6) Faz ve frekans detektör
7) Gerilim kontrollü osilatörler (VCO)
8) Dijital PLL
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Geri beslemeli sistemlerin gözden geçirilmesi Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
2) Faz ve frekans kilitlemeli konseptler Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
3) Faz kilitlemeli çevrimler Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
4) Çevrim analizi Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
5) Kararlılık Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
6) Çevrim dinamikleri ve diğer karakteristikler Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
7) Faz gürültüsü Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
8) Ara sınav
9) PLL'lerin gürültü performansı Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
10) Çevrim filtreleri Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
11) Faz dedektörleri Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
12) Frekans dedektörleri Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
13) Gerilim kontrollü osilatörler (VCO) Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
14) Sayısal PLL'ler Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003. Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002. Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997. Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003.
Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002.
Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997.
Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.

Diğer Kaynaklar: Phase Locked Loops and Frequency Synthesis, V. Kroupa, Wiley, 2003.
Phase Locked Loops for Wireless Communications, 2nd Ed., D. Stephens, Kluwer, 2002.
Microwave and Wireless Synthesizers-Theory and Design, U. Rohde, Wiley, 1997.
Phase Locked Loops, 5th Ed, R. Best, McGraw Hill 2003.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Proje 1 30 30
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 188