DEPARTMENT OF MIDWIFERY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 5010003098
Ders İsmi: Sexual Health
Ders Yarıyılı: Spring
Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Üniversite Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Ortak Dersler
Course Lecturer(s): Prof. Dr. Kafiye EROĞLU
Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: This course aims to gain knowledge and raise awareness about sexual health, lifelong sexuality and its characteristics, sexual myths and facts, sexuality in special groups, and sexual dysfunctions on the basis of values, ethical principles and rights regarding sexuality.
Course Content: To provide students with physical, emotional, intellectual, social and universal awareness about sexuality, which is a part of life; Recognizing one's own, healthy/ill individual's sexuality and sexual health needs; Helping students improve their sexual health knowledge and practices. In this regard, the course content includes; Topics include sexual values, ethical principles, physiology of sexual act, being able to talk about sexuality, sexual myths and facts, sexuality throughout life, sexual health in special periods, and sexual care services that the individual needs.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Being able to define the concepts of sexual and reproductive health
2) Being able to explain the physiology of sexual act
3) Being able to realize personal values ​​regarding sexuality
4) Being able to explain ethical principles regarding sexuality
5) Being able to talk about sexuality and tell wrong information and opinions about sexuality.
6) Ability to explain sexual health needs of different life periods
7) Ability to explain sexual dysfunctions, their causes and consequences
8) Being able to tell the effect of special periods and some health problems on sexuality
9) Ability to explain the place and importance of sexual health within the scope of palliative care
10) Being able to list the health services to be provided to individuals who have been sexually harassed and raped.
11) Ability to read and evaluate articles about sexuality and sexual health
12) Ability to evaluate the sexual health status of the healthy and sick individual they care for
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) • Meeting and sharing information about the course content / method, making a contract • Conceptual Framework for Sexual Health and Sexual Education 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
2) • Development Process of Sexual Organs, Anatomy and Physiology of Sexuality 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
3) • Sexual Action/Response Physiology 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
4) • Sexuality Throughout Life, From Childhood to Old Age 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
5) • Values ​​and Ethical Principles Regarding Sexuality 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
6) Talking about Sexuality, Sexual Myths and Facts 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
7) • SRH Rights, Situation in the World and in Our Country, Examples and Discussion 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
8) Midterm
9) • Sexual Dysfunctions-I, Causes and Consequences, Treatment Approaches 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
10) • Sexual Dysfunctions-II, Causes and Consequences, Treatment Approaches 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
11) • Health Problems That Negatively Affect Sexual Functions 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
12) • Sexuality and Health in the Palliative Patient Professionals' Approach to Sexual Health 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
13) • Sexual Violence, Approach to the Victim 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
14) • Article Discussion on Sexuality and Sexual Health-1 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
15) • Article Discussion on Sexuality and Sexual Health-2 Questions and Answers and Evaluation of the Lesson 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
16) Final exam

Sources

Course Notes / Textbooks: Ders notları, edubiz platformunda verilmiştir.
References: 1-Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği - Özel Konular, Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği, Editör; Prof. Dr. Hatice YILDIZ, Prof. Dr. Nuran KÖMÜRCÜ, 07.11.2022 Online ISBN: 978-625-401-821-3, https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/kardiyoloji-dergisi/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html
2-Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Sorular ve Cevaplar, 2020, UNFPA yayınları, https://turkiye.unfpa.org/tr/publications
3- Erkeklere, Ergenlik Çağındaki Oğlanlara ve Çocuklara Yönelik Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Küresel Hizmet Paketi, IPPF & UNFPA ortak yayını, 2017, online kitap.https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/unfpa_erkek_ve_oglan_cocuklari_kuresel_csus_hizmetleri_rehber.pdf
4-Turkiyede-cinsel-saglik-ve-ureme-sagligi-durum-analizi-raporu, CİSÜ (Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Hakları Platformu), Nisan 2021, Editörler; Prof.Dr. Tomris Türmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın, cisuplatform.org.tr, https://www.stgm.org.tr/sites/default/files/2022-03/turkiyede-cinsel-saglik-ve-ureme-sagligi-durum-analizi-raporu.pdf
5-Coşkun A., Özerdoğan N.: Palyatif Bakımda Cinsel Sağlık, ACU Sağlık Bil Derg 2018; 9(4):371-377; https://doi.org/10.31067/0.2018.58


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Outcomes
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline.
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches.
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods.
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually.
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively.
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language.
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle.
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results.
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices.
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline.
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches.
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods.
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually.
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively.
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language.
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle.
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results.
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices.
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %