DEPARTMENT OF NURSING
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1215311005
Ders İsmi: Child Health and Diseases Nursing
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
4 0 4 4
Language of instruction:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi Sermin DİNÇ
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of this course is; To provide students with knowledge and skills in line with the principles, standards and practices of pediatric health and disease nursing for the biopsychosocial needs of healthy and sick children.
Course Content: This course includes; Pediatric diagnosis, childhood growth and development, hospitalization, nutrition in childhood, nutritional disorders in children, fluid-electrolyte imbalances, skin diseases and nursing care, pediatric practices, normal newborn, high-risk newborns, behavioral disorders in children, system diseases and nursing includes care, child and nursing care with oncological problems.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Define the characteristics of a healthy and sick child.
2) Defines childhood diseases according to systems.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Knows and follows new approaches in the field of child health nursing.
2) Gives care by applying the nursing process for the health needs of the child and her family.
3) Makes special nursing practices for the child.
3 - Competences
Communication and Social Competence
1) Communicates effectively with the child, family and other members of the healthcare team.
Learning Competence
Field Specific Competence
1) Gives care to the child and family with a holistic approach.
2) It fulfills the roles and functions of the Child Health and Disease Nurse.
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1)
1) Entry Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
2)
2) Childhood periods and characteristics - Monitoring and evaluation of growth - Monitoring and evaluation of development Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
3)
3) Nutrition in Pediatrics Breast milk The benefits of breast milk and breastfeeding for the baby, mother and society Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
4)
4) Nutritional Disorder Marasmus Kwashiorkor Vitamin deficiencies Assessing fluid electrolyte imbalances Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
5) Liquid electrolyte, acid-base imbalances Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
5)
6)
6) Pediatric Drug applications -Digestive system applications -Respiratory system applications -Hygiene applications Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
7)
7)
7) Midterm Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
8)
8) Normal newborn - Evaluation of newborn - Physiological functions of newborn Nursing care of the newborn Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
9)
9) Musculoskeletal system disorders Cerebral palsy Muscular dystrophy Osteomyelitis Hematology -Embryology of the blood-Composition and properties of the blood -Coagulation mechanism Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
10) Gastrointestinal system disorders and nursing care Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
11) Genetic disorders and nursing care Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
12) Child and nursing care with oncological problems Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
13) Child and nursing care with endocrine system problems Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
14) Krup -Epiglotitis -Bronşiyolit -Bronşit -Astım -Pnomoni Enfeksiyon hastalıkları Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
15) An overview Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
16) Fınal exam Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004

Sources

Course Notes / Textbooks: Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul
Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005
Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
References: Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul
Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005
Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

8

3

6

7

5

Program Outcomes
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfil her professional roles and responsibilities.
2) Reached and used scientific and up-to-date information about nursing and took responsibility for activities that contributed to the development of the nursing profession.
3) Can perform nursing care with a holistic approach in cases of protecting, improving, and deviating from the health of the individual, family, and society.
4) Performs nursing practices in line with ethical principles and legal regulations.
5) Uses effective communication skills in interpersonal relations.
6) Uses technology and innovative approaches in nursing practice.
7) It embraces lifelong learning.
8) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
9) Uses at least one foreign language at a level to reach scientific knowledge about the field.
10) Takes responsibility in scientific research, projects and activities related to the field of nursing.
11) It works collaboratively with the healthcare team and other disciplines.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfil her professional roles and responsibilities. 5
2) Reached and used scientific and up-to-date information about nursing and took responsibility for activities that contributed to the development of the nursing profession.
3) Can perform nursing care with a holistic approach in cases of protecting, improving, and deviating from the health of the individual, family, and society.
4) Performs nursing practices in line with ethical principles and legal regulations.
5) Uses effective communication skills in interpersonal relations. 5
6) Uses technology and innovative approaches in nursing practice. 4
7) It embraces lifelong learning. 4
8) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills. 4
9) Uses at least one foreign language at a level to reach scientific knowledge about the field. 4
10) Takes responsibility in scientific research, projects and activities related to the field of nursing. 4
11) It works collaboratively with the healthcare team and other disciplines.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Course
Labs
Okuma
Homework
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Homework
Uygulama
Gözlem
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Application 14 % 20
Midterms 1 % 20
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 4 56
Application 14 12 168
Study Hours Out of Class 14 14 196
Midterms 1 5 5
Final 1 0 0
Total Workload 425