Course Objectives: |
This course provides students; Physiology and phases of normal birth, body's response to birth, birth pain, mother's preparation for delivery, follow-up in the first, second and third stages of labor, evaluation and follow-up of mother and baby, initiation of breastfeeding in early postpartum period, episiotomy application, care of mother in postpartum period to gain relevant skills. |
Course Content: |
"This course will teach the student; physiological, psycho-social changes in the mother during the birth and postpartum period, the necessary interventions for the protection, development and maintenance of the mother's and newborn's health, supporting the family's coping difficulties in adapting to the parenting process, the mother's and her baby's own health care responsibility. teaches the knowledge and skills required for the acquisition conceptually and practically.
" |
Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
Normal labor and philosophy |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
2) |
Normal labor and philosophy |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
3) |
Birth path, birth object |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
4) |
Physiology of labor |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
5) |
Monitoring and Care of the Mother in Labor |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
6) |
Midwifery Care and Follow-up in the Stages of Labor |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
7) |
Midterm |
|
8) |
Coexistence with Pain in Labor |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
9) |
Application and monitoring of uterotonic agent |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
10) |
Puerperium Physiology |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
11) |
Changes in the genital organ, Changes in the extragenital organ |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
12) |
Postpartum adaptation and care |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
13) |
"Midwifery evaluation in early postpartum period" |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
14) |
Lactation physiology, breastfeeding techniques, breast care |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
15) |
Contraception in the Postpartum Period |
"Doğal Doğum Felsefesi: Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven (2018) Gülay Rathfisch "
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. Editör. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji.
|
16) |
Practice exam |
|
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline. |
|
2) |
Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches. |
|
3) |
Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods. |
|
4) |
To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually. |
|
5) |
Takes at least two out-of-field courses in the education program. |
|
6) |
Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively. |
|
7) |
Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language. |
|
8) |
Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle. |
|
9) |
Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results. |
|
10) |
To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices. |
|
11) |
Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values. |
|