DEPARTMENT OF MIDWIFERY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1213221014
Ders İsmi: Women's Mental Health
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: "The aim of this course is for midwifery students; protection of mental health in women,
to develop skills to recognize and respond when adversity develops.
Course Content: This course includes conceptual information about the protection, development and maintenance of mental health, evaluation, treatment and care of pregnant women with psychiatric problems, protection and treatment of mental health in unwanted pregnancy situations.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Defines Mental Health.
2) Knows the characteristics of individuals with and without mental health.
3) Makes the mental state evaluation of the woman.
4) List the basic principles for the protection and development of women's mental health.
5) Knows the data and current situation of mental health / women's mental health in the world and in our country.
6) Defines psychological / psychiatric problems specific to the developmental stages of women.
7) Discusses appropriate interventions in psychiatric situations in gynecology, pregnancy and postpartum period.
8) Discusses the reproductive health problems of women with psychiatric diseases.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Meeting, Introduction of the Course Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
2) Women and Mental Health from Past to Present, Basic concepts about mental health. Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
3) Factors affecting women's mental health, Symptoms in psychiatric diseases Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
4) Mental health according to developmental periods (Infancy and Childhood, Adolescence, adulthood and old age) Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
5) Preconceptional Period, Pregnancy Period, Birth Process, Mental Health in the Postpartum Period Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
6) Schizophrenia and Psychosis in Women Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
7) Bipolar Disorder, Depression, and Suicide in Women Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
8) Midterm
9) Anxiety Disorders in Women, Obsessive Compulsive and Trauma-Related Disorders in Women Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
10) Dissociative and Somatic Symptom Disorders and Eating Disorders in Women Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
11) Women's Mental Health in Female Sexual Dysfunctions, Infertility and Hysterectomy Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
12) Substance-Related Disorders and Personality Disorders in Women Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
13) Neurocognitive Disorders in Women Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
14) Women's Mental Health in Chronic Diseases, Breast and Gynecological Cancers Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
15) Treatment and mental health services in Psychiatric Diseases, Evaluation of the course Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
16) Final exam Lecture Notes

Sources

Course Notes / Textbooks: Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara
Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi
Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
References:
Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Outcomes
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline.
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches.
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods.
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually.
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively.
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language.
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle.
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results.
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices.
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline. 5
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches. 5
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods. 5
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually. 1
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program. 5
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively. 1
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language. 5
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle. 5
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results. 5
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices. 5
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Course
Grup çalışması ve ödevi
Homework
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 30
Midterms 1 % 30
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Workload
Course Hours 16 32
Study Hours Out of Class 16 32
Homework Assignments 2 15
Midterms 2 30
Final 1 40
Total Workload 149