İÇ MEKAN TASARIMI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 21,48,54,58

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2023221004
Ders İsmi: Bilgisayar Destekli Tasarım III
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
1 2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: 3D Max ve Corona ile ilgili ders içeriğine uygun önerilen videoların izlenerek kendi projelerinde uygulanması tavsiye edilmektedir.
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve MERAL
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, iç mekân tasarımı öğrencilerine Autodesk 3ds Max programı aracılığıyla bilgisayar destekli üç boyutlu modelleme ve görselleştirme becerileri kazandırmaktır. Öğrencilerin, iç mekân projelerini dijital ortamda gerçekçi ve estetik bir biçimde sunabilmeleri için gerekli teknik altyapıyı edinmeleri hedeflenmektedir. Bu kapsamda, mekân kurgusunun modellenmesi, malzeme kaplama, ışık ve kamera kullanımı ile profesyonel render alma teknikleri öğretilir.
Dersin İçeriği: 3ds Max arayüzü ve temel araçların tanıtımı, iç mekân modellemeye yönelik temel 3D geometriler, duvar, zemin, tavan ve mobilya gibi iç mekân elemanlarının modellenmesi, malzeme atama, doku kaplama ve yüzey özelliklerinin düzenlenmesi, iç mekâna özel ışıklandırma teknikleri (doğal ve yapay ışık kaynakları), kamera yerleşimi, bakış açıları ve kompozisyon oluşturma, render motorları (corona) ve gerçekçi görselleştirme, iç mekân tasarım projeleri üzerinden uygulamalı çalışmalar, final projesi: öğrencinin seçtiği bir iç mekânın modellenmesi ve sunumu

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mekânsal elemanları üç boyutlu olarak modelleyebilir.
2) Gerçekçi malzeme, doku ve ışıklandırmalarla iç mekân sahneleri oluşturabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Autodesk 3ds Max yazılımını iç mekân tasarımı için etkin şekilde kullanabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Profesyonel render teknikleriyle sunum kalitesinde görseller hazırlayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Kendi iç mekân tasarımlarını dijital ortamda etkili şekilde sunabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin içeriği hakkında bilgi verilmesi, 3d max programının kullanımı ve ara yüzünün tanıtılması Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
2) Temel 2 boyutlu ve 3 boyutlu şekiller oluşturulması, tasarımsal formlara dönüştürülmesi Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
3) Basit mobilyaların modellenmesi, editable spline ve editable poly komutlarının kullanımı Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
4) Grup işlemleri, transform ve kopyalama işlemleri, snap, koordinat eşitleme yöntemlerinin anlatılması Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
5) Autocad'ten 3ds Max'e proje dosya aktarımı ve hazır objeler ekleme (doors, windows, stairs, railing) Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
6) 2 boyutlu projenin 3 boyutta mekana dönüştürülmesi (duvarlar, zemin tavan algısı), yükseltme (ekstrude) ve boşluk oluşturma (boolean) komutlarının kullanımı Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
7) Oluşturulan mekana uygun tasarımların oluşturulması (yatak odası modellemesi: gardırop, komodin, yastık, yatak ve başlık), loft, cloth, turbosmooth komutlarının kullanımı Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
8) Ara sınav
9) 3D Max programında render motoru Coronanın ara yüzünün tanıtılması, tasarlanan modellere renk, doku ve malzeme atamalarının yapılması Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
10) Cam, ayna, metal, seramik, taş vb. yapı malzemelerinin corona materyali olarak oluşturulması ve mekanda kullanılan alanlara atanması Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
11) Oluşturulan mekana hazır model getirilmesi (import, merge), getirilen modelin corona render tanımlamalarının yapılması Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
12) Oluşturulan 3 boyutlu mekanlarda yapay ve doğal ışık kaynaklarının oluşturulması, değer algılarının tanımlanması, logo ve tabelalarda yazı oluşturulması ve ışıklandırılması (neon, led vb.) Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
13) Oluşturulan mekanlara kamera yerleştirilmesi ve Corona render ayarlarının yapılması, proje modellemelerine Hdr ve vista atamalarının yapılması Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
14) Projelerin mekanlarının tasarlanması ve deneme renderlarının alınması Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
15) Tasarlanan mekanlarda renderlarının alınarak lightmix ve görseller üzerinde renk, contrast, doygunluk ayarlarıın yapılması Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders anlatımı video olarak öğrencilerle paylaşılmaktadır.
Diğer Kaynaklar: Yeni Başlayanlar için 3D Max Eğitim Kitabı (Şerife Demir), Yeni Başlayanlar için Arayüz Tanıtım, 3Ds Max Eğitim Seti (Can Kuşkon), Autodesk 3ds Max 2024 Temel Egitim Kitabı – E-Kitap (Serdar Hakan Akademy)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

Program Kazanımları
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir. Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir. Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir. İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir. İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir. Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir. Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir. Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir.
3) Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar.
4) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir. Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir.
5) Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir. Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir.
6) İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder. Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir. Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir. Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir. İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir. İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir. Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir. Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir. Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir.
3) Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar.
4) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir. Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir.
5) Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir. Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir.
6) İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder. Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Laboratuvar
Ödev
Proje Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Laboratuvar 14 3 42
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 1 3 3
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 121