İÇ MEKAN TASARIMI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 21,48,54,58

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2023111007
Ders İsmi: Mekan Bilgisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Ders dışı okumalar, iç mimari geziler, gözlem yapma
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Efna AYDIN
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders; mekân, mekânın tanımı, kavramı, mekânın oluşum öğelerini kavrayarak,
insan eylemlerini analiz etme becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Mimari iletişim dilinin kazandırılması, mekân elemanları, mekân türleri gibi temel kavramsal alt yapıların verilmesini hedefler; mekânın çok yönlü analizinin yapılması ve iç mekân tasarım yolları, bilgi toplama, araştırma, analiz ve sentez aşamalarını kazandırır.
Dersin İçeriği: Bu ders; mekân algısı, iç mekân oluşumu, mekânsal ilişkiler, mekân organizasyonu, kişisel alan kullanımı, mekânlarda kullanılacak elemanların boyut ve formlarından başlayarak çeşitli mekân düzenlemeleri için gerekli bilgileri, mekanlarda kullanılan tefriş ve servis elemanlarını tanıma, iç mekân tasarımında geçerli tüm temel bilgilerle, ısıtma, havalandırma, aydınlatma vb. ile ilgili gereksinmeler hakkında genel bilgi sahibi olarak iç mekân tasarlama konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mekânı tanıtma, mekânın tanımı, kavramı, mekânın oluşum öğeleri, insan eylemlerini analiz etme becerisi kazanır.
2) Mimari iletişim dilini kazanır; mekân elemanları, mekân türleri gibi temel kavramsal alt yapıları tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kullanıcı ve mekân kurgusu arasındaki ilişkiyi anlar, kullanıcının fiziksel ve zihinsel ihtiyaçlarını kavrar o yönde tasarımını şekillendirir.
2) Mekan analizi ve işleve göre mekan tasarımını oluşturan öğelerin analizleri ve kullanıcı gereksinimine bağlı olarak işlev şeması oluşturabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Mekanlarda kullanılan tefriş ve servis elemanlarını tanıma, iç mekân tasarımında geçerli tüm temel bilgilerle ilgili gereksinmeler hakkında genel bilgi sahibi olarak iç mekân tasarlama yetisine sahip olur.
2) Mevcut mekân kriterlerini analiz ederek kendi tasarımını bu verilere entegre eder, tasarımlarında işleve uygun form, renk, doku gibi seçimler ile donatı seçimlerini yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mekanın kavramı, mekanın tanımı ve çeşitleri. Mekan algısı, iç mekan-dış mekan algısı ve tanımları. İç mekân tasarımı nedir, uygulama alanları nelerdir. Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara. Okutman notları.
2) Mekan tarihi ve dönemselleştirilmesi, mekan türlerinin açıklanması Okutman notları.
3) Mekan bileşenleri ve öğelerinin mekanda aldığı roller, mekan sınırlayıcıları olarak kullanılan mekan bileşenleri (duvar, tavan, döşeme, kolon, kiriş, merdiven, pencere, kapı) Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara. Okutman notları.
4) Mekan bileşenleri ve öğelerinin mekanda aldığı roller, mekan sınırlayıcıları olarak kullanılan mekan bileşenleri (duvar, tavan, döşeme, kolon, kiriş, merdiven, pencere, kapı), eskiz çalışması Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara. Okutman notları.
5) Mekan bileşenleri ve sınırlayıcıları kullanılarak mekan oluşturma uygulamaları Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara. Okutman notları.
6) Sınırlayıcı olarak kullanılan mekan öğeleri; aksesuarlar (bitkiler ve aydınlatma öğeleri), mobilya ve donatılar Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara. Okutman notları.
7) Mekan analizi, insan eylemleri ve mekanın deneyimlenmesi (iç mekanda aydınlatma-ışık algısı, havalandırma ve mekandaki fiziksel hareketleri yönlendirme) Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara. Okutman notları.
8) Ara Sınav
9) Mekanda renk kullanımı ve renk analizleri (mekan bileşenlerinde renk uygulamalarının incelenmesi) Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara. Okutman notları.
10) Yapı malzemeleri, kullanım alanları ve özellikleri Okutman notları.
11) Yapı malzemeleri, kullanım alanları ve özellikleri Okutman notları.
12)
12) Yaşam alanlarının tanımlanması ve fonksiyonel özellikleri, mekan etüdleri (yaşama alanlarında mobilya tefriş ve plan çözümlemeleri) Okutman notları.
13) Yeme-içme alanlarının tanımlanması ve fonksiyonel özellikleri, mekan etüdleri (yeme-içme alanlarında mobilya tefriş ve plan çözümlemeleri) Okutman notları.
14) Yatma alanlarının tanımlanması ve fonksiyonel özellikleri, mekan etüdleri (yatma-dinlenme alanlarında mobilya tefriş ve plan çözümlemeleri) Okutman notları.
15) Islak hacimlerin tanımlanması ve fonksiyonel özellikleri, mekan etüdleri (ıslak hacimlerde mobilya tefriş ve plan çözümlemeleri) Okutman notları.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları öğretim elemanı tarafından paylaşılmaktadır.
Diğer Kaynaklar: Course notes are shared by lecturer

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

6

Program Kazanımları
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir. Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir. Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir. İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir. İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir. Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir. Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir. Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir.
3) Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar.
4) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir. Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir.
5) Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir. Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir.
6) İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder. Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir. Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir. Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir. İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir. İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir. Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir. Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir. Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir.
3) Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar.
4) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir. Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir.
5) Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir. Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir.
6) İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder. Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 2 16
Ödevler 8 4 32
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 80