Dersin Amacı: |
Bu ders; mekân, mekânın tanımı, kavramı, mekânın oluşum öğelerini kavrayarak,
insan eylemlerini analiz etme becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Mimari iletişim dilinin kazandırılması, mekân elemanları, mekân türleri gibi temel kavramsal alt yapıların verilmesini hedefler; mekânın çok yönlü analizinin yapılması ve iç mekân tasarım yolları, bilgi toplama, araştırma, analiz ve sentez aşamalarını kazandırır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; mekân algısı, iç mekân oluşumu, mekânsal ilişkiler, mekân organizasyonu, kişisel alan kullanımı, mekânlarda kullanılacak elemanların boyut ve formlarından başlayarak çeşitli mekân düzenlemeleri için gerekli bilgileri, mekanlarda kullanılan tefriş ve servis elemanlarını tanıma, iç mekân tasarımında geçerli tüm temel bilgilerle, ısıtma, havalandırma, aydınlatma vb. ile ilgili gereksinmeler hakkında genel bilgi sahibi olarak iç mekân tasarlama konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Mekanın kavramı, mekanın tanımı ve çeşitleri. Mekan algısı, iç mekan-dış mekan algısı ve tanımları. İç mekân tasarımı nedir, uygulama alanları nelerdir. |
Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
Okutman notları. |
2) |
Mekan tarihi ve dönemselleştirilmesi, mekan türlerinin açıklanması |
Okutman notları. |
3) |
Mekan bileşenleri ve öğelerinin mekanda aldığı roller, mekan sınırlayıcıları olarak kullanılan mekan bileşenleri (duvar, tavan, döşeme, kolon, kiriş, merdiven, pencere, kapı) |
Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
Okutman notları. |
4) |
Mekan bileşenleri ve öğelerinin mekanda aldığı roller, mekan sınırlayıcıları olarak kullanılan mekan bileşenleri (duvar, tavan, döşeme, kolon, kiriş, merdiven, pencere, kapı), eskiz çalışması |
Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
Okutman notları. |
5) |
Mekan bileşenleri ve sınırlayıcıları kullanılarak mekan oluşturma uygulamaları |
Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
Okutman notları. |
6) |
Sınırlayıcı olarak kullanılan mekan öğeleri; aksesuarlar (bitkiler ve aydınlatma öğeleri), mobilya ve donatılar |
Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
Okutman notları. |
7) |
Mekan analizi, insan eylemleri ve mekanın deneyimlenmesi (iç mekanda aydınlatma-ışık algısı, havalandırma ve mekandaki fiziksel hareketleri yönlendirme) |
Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
Okutman notları. |
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Mekanda renk kullanımı ve renk analizleri (mekan bileşenlerinde renk uygulamalarının incelenmesi) |
Kurak Açıcı, F., 2015, İç Mekanda Sınır Öğeleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
Okutman notları. |
10) |
Yapı malzemeleri, kullanım alanları ve özellikleri |
Okutman notları. |
11) |
Yapı malzemeleri, kullanım alanları ve özellikleri
|
Okutman notları. |
12) |
|
|
12) |
Yaşam alanlarının tanımlanması ve fonksiyonel özellikleri, mekan etüdleri (yaşama alanlarında mobilya tefriş ve plan çözümlemeleri) |
Okutman notları. |
13) |
Yeme-içme alanlarının tanımlanması ve fonksiyonel özellikleri, mekan etüdleri (yeme-içme alanlarında mobilya tefriş ve plan çözümlemeleri) |
Okutman notları. |
14) |
Yatma alanlarının tanımlanması ve fonksiyonel özellikleri, mekan etüdleri (yatma-dinlenme alanlarında mobilya tefriş ve plan çözümlemeleri) |
Okutman notları. |
15) |
Islak hacimlerin tanımlanması ve fonksiyonel özellikleri, mekan etüdleri (ıslak hacimlerde mobilya tefriş ve plan çözümlemeleri) |
Okutman notları. |
16) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir.
Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir.
Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir.
İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir.
İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir.
Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir.
Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir.
Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir. |
|
3) |
Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar. |
|
4) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir.
Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir. |
|
5) |
Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir.
Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir. |
|
6) |
İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder.
Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir. |
|