BİLGİ TEKNOLOJİLERİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3024002004
Ders İsmi: Operating Systems
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Esengül SALTÜRK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders dağıtık işletim sistemleri ağırlıkta olmak üzere işletim sistemlerindeki gelişmiş konuları kapsar. Derste işlenecek önemli konular arasında süreçler arası iletişim, senkronizasyon, eşzamalı süreçler, dağıtık dosya sistemleri,dağıtık ortak hafıza,dağıtık kilitlenme tespit etme metodları, koruma ve güvenlik sayılabilir. Önemli \naraştırma makaleleri derste tartışılacaktır. Ders UNIX işletim sistemi temel alınarak işlenecektir. C programlama dili bilgisi gereklidir.
Dersin İçeriği: Bu ders dağıtık işletim sistemlerinde senkronizasyon, bellek yönetimi, dosya sistemleri, koruma ve güvenlik gibi ileri düzey konuları ele alır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dağıtık işletim sistemleri hakında ileri düzey konuları anlamak.
2) İleri düzeydeki İşletim sistemlerinde kullanılan temel algoritmaları, metotları ve teknikleri anlamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İşletim sistemleri geliştirilirken karşılaşılan ve çözülen sorunlara programlama ödevleri sayesinde aşinalık kazanmak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) İşletim sistem tasarımları hakkında yazılmış bilimsel makaleleri okuyarak sorunların nasıl çözüldüğünü kavramak.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş “Advanced Concepts In Operating Systems”, Mukesh Singhal, Niranjan Shivaratri McGrawHill ISBN-13 978-0070575721\\n“Distributed Systems Principles and Paradigms”, 2nd Edition, Andrew Tanenbaum 2007 Pearson Prentice Hall ISBN: 0-13-239227 Uresh Vahalia “Unix İnternals” 1996 Prentice Hal SBN 0-13-101908-2
2) Dağıtık sistemlerde birbirini dışlama “Advanced Concepts In Operating Systems”, Mukesh Singhal, Niranjan Shivaratri McGrawHill ISBN-13 978-0070575721\\n“Distributed Systems Principles and Paradigms”, 2nd Edition, Andrew Tanenbaum 2007 Pearson Prentice Hall ISBN: 0-13-239227 Uresh Vahalia “Unix İnternals” 1996 Prentice Hal SBN 0-13-101908-2
3) Dağıtık kilitlenme tesbiti Advanced Concepts In Operating Systems. Singhal&Shivaratri
4) Dağıtık ortak bellek sistemleri Advanced Concepts In Operating Systems. Singhal&Shivaratri
5) Anlaşma protokolleri Advanced Concepts In Operating Systems. Singhal&Shivaratri
6) İşlemci tahsis etme ve yük dengelemesi Advanced Concepts In Operating Systems. Singhal&Shivaratri
7) Denetim noktası algoritmaları Advanced Concepts In Operating Systems. Singhal&Shivaratri
8) ARA SINAV Advanced Concepts In Operating Systems. Singhal&Shivaratri
9) Dağıtık dosya sistemleri “The Google file system” ACM SIGOPS Operating Systems Review Vol. 37 , Issue 5 (Dec 2003) Ghemawat et.al Vahalia “Unix Internals” Ch. 10.
10) UNIX”de thread’ler, sinyaller, süreçler arası iletişim, bellek ayırımı Vahalia “Unix İnternals” portions of several chapters.
11) Genişleyebilen kernel Makale
12) Sanallaştırma ve sanal makinalar Makale
13) Güvenlik ve koruma Research paper. “The Flask Security Architecture: System Support for Diverse Security Policies" . Spencer et.al
14) Çok işlemcili işletim sistemleri Advanced Concepts In Operating Systems. Singhal&Shivaratri – Ch. 17.
15) Gerçek zamanlı işletim sistemleri Notlar
16) FİNAL Advanced Concepts In Operating Systems. Singhal&Shivaratri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: “Advanced Concepts In Operating Systems”, Mukesh Singhal, Niranjan Shivaratri McGrawHill ISBN-13 978-0070575721\\n“Distributed Systems Principles and Paradigms”, 2nd Edition, Andrew Tanenbaum 2007 Pearson Prentice Hall ISBN: 0-13-239227 Uresh Vahalia “Unix İnternals” 1996 Prentice Hal SBN 0-13-101908-2
Diğer Kaynaklar: “Advanced Concepts In Operating Systems”, Mukesh Singhal, Niranjan Shivaratri McGrawHill ISBN-13 978-0070575721\\n“Distributed Systems Principles and Paradigms”, 2nd Edition, Andrew Tanenbaum 2007 Pearson Prentice Hall ISBN: 0-13-239227 Uresh Vahalia “Unix İnternals” 1996 Prentice Hal SBN 0-13-101908-2

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Yazılım mühendisliği, veri yönetimi ve bilgisayar güvenliği gibi temel bilgi teknolojilerindeki güncel teknik kavramları ve uygulamaları kullanma becerisi.
2) Kullanıcı ihtiyaçlarının belirlenmesi, analiz edilmesi ve bilgisayar tabanlı sistemlerin seçiminde, değerlendirilmesinde ve yönetiminde kullanımının anlaşılması.
3) Veri yapılarını kullanma ve algoritma geliştirme becerisi.
4) Karmaşık büyük veri sistemlerini analiz etme ve yorumlama becerisi.
5) Makine öğrenmesindeki kavram ve algoritmaların yorumlanması ve uygulanması becerisi.
6) Veri analizi alanındaki derin öğrenmenin Matematik temellerinin anlaşılması ve teoriyi uygulama becerisi.
7) Karmaşık veri yapılarını çözme, derin öğrenme modelleri geliştirme ve uygulama becerisi ve bu konularla ilgili yapay zeka odaklı araştırmaları yorumlama becerisi.
8) Görüntü analizi, doğal dil işleme ve öneri sistemlerindeki sorunları çözmek için derin öğrenme tekniklerini uygulama ve gerçek dünya veri kümeleri ve projelerini yorumlama becerisi.
9) Dijital sinyal işlemenin temel prensiplerini ve matematiksel altyapısını pratik uygulamalara aktarma becerisi.
10) İnternet aracılığıyla kullanılan araç ve teknolojiler ile sunucu kodlama dilleri ve araçları için kullanılan farklı teknolojiler hakkında bilgi kazanılması.
11) Tek hücreli organizmalarda genetik bilgi akışı ve çok hücreli organizmalarda genlerin nasıl işlediğinin anlaşılması ve biyoteknoloji alanındaki uygulamaları yorumlama ve uygulama becerisi.
12) Etik değerlerin bilincinde olunması ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama yapılması gerekliliğinin anlaşılması.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yazılım mühendisliği, veri yönetimi ve bilgisayar güvenliği gibi temel bilgi teknolojilerindeki güncel teknik kavramları ve uygulamaları kullanma becerisi.
2) Kullanıcı ihtiyaçlarının belirlenmesi, analiz edilmesi ve bilgisayar tabanlı sistemlerin seçiminde, değerlendirilmesinde ve yönetiminde kullanımının anlaşılması.
3) Veri yapılarını kullanma ve algoritma geliştirme becerisi.
4) Karmaşık büyük veri sistemlerini analiz etme ve yorumlama becerisi.
5) Makine öğrenmesindeki kavram ve algoritmaların yorumlanması ve uygulanması becerisi.
6) Veri analizi alanındaki derin öğrenmenin Matematik temellerinin anlaşılması ve teoriyi uygulama becerisi.
7) Karmaşık veri yapılarını çözme, derin öğrenme modelleri geliştirme ve uygulama becerisi ve bu konularla ilgili yapay zeka odaklı araştırmaları yorumlama becerisi.
8) Görüntü analizi, doğal dil işleme ve öneri sistemlerindeki sorunları çözmek için derin öğrenme tekniklerini uygulama ve gerçek dünya veri kümeleri ve projelerini yorumlama becerisi.
9) Dijital sinyal işlemenin temel prensiplerini ve matematiksel altyapısını pratik uygulamalara aktarma becerisi.
10) İnternet aracılığıyla kullanılan araç ve teknolojiler ile sunucu kodlama dilleri ve araçları için kullanılan farklı teknolojiler hakkında bilgi kazanılması.
11) Tek hücreli organizmalarda genetik bilgi akışı ve çok hücreli organizmalarda genlerin nasıl işlediğinin anlaşılması ve biyoteknoloji alanındaki uygulamaları yorumlama ve uygulama becerisi.
12) Etik değerlerin bilincinde olunması ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama yapılması gerekliliğinin anlaşılması.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 15 45
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 98