BİLGİ TEKNOLOJİLERİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3024002002
Ders İsmi: Fundamentals of Genetics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Esengül SALTÜRK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Genetiğin Temelleri, öğrencilere geniş bir genetik altyapısı sağlayacak ve tek hücreli organizmalarda genetik bilgi akışının anlaşılmasından genlerin ve gen ürünlerinin çok hücreli organizmalarda nasıl işlediğine kadar çeşitli konuları kapsayacaktır.
Dersin İçeriği: Genetiğe giriş ve temel genetik kavramlar (fenotip, genotip, kromozom, gen ve allel kavramları, kromozomlar, karyotip) Mendel genetiği ve kalıtım yolları Monohibrid, dihibrid ve trihibrid kalıtım, Hücre Bölünmesi (mitoz bölünme, mayoz bölünme) Mendel kalıtımının uzantıları, eksik baskınlık, eş baskınlık, çoklu alleller ve kan gruplarının kalıtımı, letal genler, epistazi, bağlantı ve haritalama, çekirdek dışı kalıtım, eşey kromozomları, eşeye bağlı kalıtım, Kromozom mutasyonları kantitatif kalıtım ,populasyon genetiği.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler temel genetik terimlerini tanımlayabilecek ve bu terimleri genetikteki temel kavramları açıklamak için kullanabileceklerdir: nükleik asit yapısı, merkezi dogma, ökaryotlarda ve prokaryotlarda gen düzenlenmesi, aktarım genetiği ve moleküler genetik.
2) Öğrenciler, hem tarihsel deneylerden hem de güncel genetik yöntemlerinden elde edilen genetik deneylerinden elde edilen verileri analiz etme ve yorumlama deneyimi kazanacaklardır. Buna ek olarak, öğrenciler model organizmaların genetik prensiplerini anlamak için nasıl kullanıldığını spesifik örnekler vererek açıklayabileceklerdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler, genetik ve moleküler biyoloji anlayışımızdaki ilerlemelerin toplumu nasıl etkilediğine dair belirli örnekleri tanımlayabileceklerdir
2) Öğrenciler normal kromozom sayısını, yapısını ve kromozomların hücredeki davranışını, ayrıca kromozom sayı ve yapısındaki değişiklikleri, nedenlerini ve etkilerini anlatabilirler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Palladino, M. A. (2014). Concepts of Genetics (11th ed.). Pearson.
2) Genetik materyal olarak DNA Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Reece, J. B., & Jackson, R. B. (2016). Campbell Biology (11th ed.). Pearson.
3) DNA ve RNA'nın Yapısı Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Palladino, M. A. (2014). Concepts of Genetics (11th ed.). Pearson.
4) DNA organizasyonu Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Reece, J. B., & Jackson, R. B. (2016). Campbell Biology (11th ed.). Pearson.
5) DNA replikasyonu, Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) ve DNA dizileme; Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Palladino, M. A. (2014). Concepts of Genetics (11th ed.). Pearson.
6) Kromozom Yapısı ve Sayısı Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Reece, J. B., & Jackson, R. B. (2016). Campbell Biology (11th ed.). Pearson.
7) Mendel'in Kalıtım ve Olasılık Kanunları Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Palladino, M. A. (2014). Concepts of Genetics (11th ed.). Pearson.
8) Ara Sınav
9) Cinsiyet kromozomlarının kalıtımı, Karmaşık ve Mendel Dışı Genetik Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Reece, J. B., & Jackson, R. B. (2016). Campbell Biology (11th ed.). Pearson.
10) Genetik Bağlantı ve Haritalama Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Palladino, M. A. (2014). Concepts of Genetics (11th ed.). Pearson.
11) Merkezi Dogma, Transkripsiyon: DNA'dan RNA yapımı Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2014). Molecular Biology of the Cell (6th ed.). Garland Science.
12) Translasyon Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Palladino, M. A. (2014). Concepts of Genetics (11th ed.). Pearson.
13) Kodlamayan RNA'lar ve RNAi ile gen düzenlemesi Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Palladino, M. A. (2014). Concepts of Genetics (11th ed.). Pearson.
14) Biyoinformatiğe Giriş Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2014). Molecular Biology of the Cell (6th ed.). Garland Science.
15) Dijital veri deposu olarak DNA Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2014). Molecular Biology of the Cell (6th ed.). Garland Science.
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Palladino, M. A. (2014). Concepts of Genetics (11th ed.). Pearson.
Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2014). Molecular Biology of the Cell (6th ed.). Garland Science.
Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Reece, J. B., & Jackson, R. B. (2016). Campbell Biology (11th ed.). Pearson.
Diğer Kaynaklar: Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Palladino, M. A. (2014). Concepts of Genetics (11th ed.). Pearson.
Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2014). Molecular Biology of the Cell (6th ed.). Garland Science.
Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Reece, J. B., & Jackson, R. B. (2016). Campbell Biology (11th ed.). Pearson.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

Program Kazanımları
1) Yazılım mühendisliği, veri yönetimi ve bilgisayar güvenliği gibi temel bilgi teknolojilerindeki güncel teknik kavramları ve uygulamaları kullanma becerisi.
2) Kullanıcı ihtiyaçlarının belirlenmesi, analiz edilmesi ve bilgisayar tabanlı sistemlerin seçiminde, değerlendirilmesinde ve yönetiminde kullanımının anlaşılması.
3) Veri yapılarını kullanma ve algoritma geliştirme becerisi.
4) Karmaşık büyük veri sistemlerini analiz etme ve yorumlama becerisi.
5) Makine öğrenmesindeki kavram ve algoritmaların yorumlanması ve uygulanması becerisi.
6) Veri analizi alanındaki derin öğrenmenin Matematik temellerinin anlaşılması ve teoriyi uygulama becerisi.
7) Karmaşık veri yapılarını çözme, derin öğrenme modelleri geliştirme ve uygulama becerisi ve bu konularla ilgili yapay zeka odaklı araştırmaları yorumlama becerisi.
8) Görüntü analizi, doğal dil işleme ve öneri sistemlerindeki sorunları çözmek için derin öğrenme tekniklerini uygulama ve gerçek dünya veri kümeleri ve projelerini yorumlama becerisi.
9) Dijital sinyal işlemenin temel prensiplerini ve matematiksel altyapısını pratik uygulamalara aktarma becerisi.
10) İnternet aracılığıyla kullanılan araç ve teknolojiler ile sunucu kodlama dilleri ve araçları için kullanılan farklı teknolojiler hakkında bilgi kazanılması.
11) Tek hücreli organizmalarda genetik bilgi akışı ve çok hücreli organizmalarda genlerin nasıl işlediğinin anlaşılması ve biyoteknoloji alanındaki uygulamaları yorumlama ve uygulama becerisi.
12) Etik değerlerin bilincinde olunması ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama yapılması gerekliliğinin anlaşılması.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yazılım mühendisliği, veri yönetimi ve bilgisayar güvenliği gibi temel bilgi teknolojilerindeki güncel teknik kavramları ve uygulamaları kullanma becerisi.
2) Kullanıcı ihtiyaçlarının belirlenmesi, analiz edilmesi ve bilgisayar tabanlı sistemlerin seçiminde, değerlendirilmesinde ve yönetiminde kullanımının anlaşılması.
3) Veri yapılarını kullanma ve algoritma geliştirme becerisi.
4) Karmaşık büyük veri sistemlerini analiz etme ve yorumlama becerisi.
5) Makine öğrenmesindeki kavram ve algoritmaların yorumlanması ve uygulanması becerisi.
6) Veri analizi alanındaki derin öğrenmenin Matematik temellerinin anlaşılması ve teoriyi uygulama becerisi.
7) Karmaşık veri yapılarını çözme, derin öğrenme modelleri geliştirme ve uygulama becerisi ve bu konularla ilgili yapay zeka odaklı araştırmaları yorumlama becerisi.
8) Görüntü analizi, doğal dil işleme ve öneri sistemlerindeki sorunları çözmek için derin öğrenme tekniklerini uygulama ve gerçek dünya veri kümeleri ve projelerini yorumlama becerisi.
9) Dijital sinyal işlemenin temel prensiplerini ve matematiksel altyapısını pratik uygulamalara aktarma becerisi.
10) İnternet aracılığıyla kullanılan araç ve teknolojiler ile sunucu kodlama dilleri ve araçları için kullanılan farklı teknolojiler hakkında bilgi kazanılması.
11) Tek hücreli organizmalarda genetik bilgi akışı ve çok hücreli organizmalarda genlerin nasıl işlediğinin anlaşılması ve biyoteknoloji alanındaki uygulamaları yorumlama ve uygulama becerisi.
12) Etik değerlerin bilincinde olunması ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama yapılması gerekliliğinin anlaşılması.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 2 30
Uygulama 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 139