Dersin Amacı: |
Bu kurs, insanların, hayvanların ve çevrenin birbirine bağlılığını dikkate alan bir yaklaşım olan Tek Sağlık'a odaklanmaktadır. Öğrenciler, multidisipliner bir yaklaşım kullanarak Tek Sağlık'ın temel ilkelerini keşfedecek ve mikroorganizmaların zoonotik hastalıkların ve çevresel patojenlerin bulaşması yoluyla insan, hayvan ve bitki sağlığını nasıl etkileyebileceğini inceleyeceklerdir. Buna ek olarak, kurs, insan-hayvan refahı, tarım, göç, iklim değişikliği ve yapılı çevre gibi daha geniş ölçekli konuları ele alacaktır. Bu kurs sayesinde öğrenciler, yazma, görselleştirme, ifade etme ve sunma yoluyla karmaşık sağlık sorunlarını Tek Sağlık çerçevesi içinde etkili bir şekilde iletme becerilerini geliştireceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
İnsanların sağlığı ve esenliği, çevrenin, hayvanların ve insan yaşamını destekleyen tüm ekosistemin genel sağlığına bağlıdır: Tek Sağlık. Bu kurs, bu faktörler arasındaki karşılıklı bağlantıları kabul eden bir yaklaşım olan Tek Sağlık'ı keşfedecektir. Hayvanlardan insanlara bulaşabilen zoonotik hastalıkları ve Tek Sağlık'ın bu hastalıklarla ilişkili zorlukları ve fırsatları nasıl ele alabileceğini inceleyecektir. Çok sektörlü bir yaklaşım ve işbirlikleri aracılığıyla, kurs, Tek Sağlık çabalarında toplulukların rolü de dahil olmak üzere, küresel olarak halk sağlığı konularını ele almada kültürel yetkinliğin önemini araştıracaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tek Sağlığın Kökenleri - Birey ve Ekosistem Sağlığının Anlamı |
Ders Notu |
2) |
Tek Sağlık Bileşenlerinin Tanımı: Eylemde Tek Sağlık/ Tek Gezegen |
Ders Notu |
3) |
Ekosistem Sağlığı ve İklim Krizi / Tek Sağlık Etkileri |
Ders Notu |
4) |
Tek Sağlık, Antimikrobiyal Direnç ve Çevresel Mikrobiyoloji |
Ders Notu |
5) |
Tek Sağlık Çerçevesinde Makro Düzeyde Ekolojik İlişkilere Bakış - I / Algal Toksinler ve Tek Sağlığa Etkileri |
Ders Notu |
6) |
Tek Sağlık Çerçevesinde Makro Düzeyde Ekolojik İlişkilere Bakış - II / Polimer Yapılar, Patojenler ve Direnç Genleri |
Ders Notu |
7) |
VİZE |
|
8) |
Tek Sağlıkta Zoonotik hastalıkların Önemi ve Çevresel Patojenler |
Ders Notu |
9) |
Gıda Kaynaklı Patojenlerin Epidemiyolojisi ve Tek Sağlığa Etkisi |
Ders Notu |
10) |
Global Güncel Sağlık Sorunlarına Tek Sağlık Sistem Yaklaşımları |
Ders Notu |
11) |
Küresel Halk Sağlığında Acil Durumların Disiplinler Arası Yaklaşımlarla Çözüm Odaklı Yönetimi : Afetler Örneği |
Ders Notu |
12) |
Tek Sağlığın Sosyo-ekonomik/Sosyo-ekolojik Görüşü ve Bireysel Davranışa Etkisi |
Ders Notu |
13) |
Tek Sağlık Sistemleri Düşüncesi : Tek Sağlık sorunlarına sistem yaklaşımı anlayışı |
Ders Notu |
14) |
Tek Sağlık Yaklaşımı ve Karmaşık Sorunlara ait Vaka Çalışmaları |
Ders Notu |
15) |
FİNAL |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. |
|
2) |
Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
|
3) |
Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. |
|
4) |
Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. |
|
5) |
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. |
|
6) |
Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
|
7) |
Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
|
8) |
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler. |
|
9) |
Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. |
|
10) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler. |
|
11) |
Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar. |
|
12) |
Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. |
|
13) |
Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler. |
|
14) |
Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır. |
|