Dersin Amacı: |
Bu kurs, insanların, hayvanların ve çevrenin birbirine bağlılığını dikkate alan bir yaklaşım olan Tek Sağlık'a odaklanmaktadır. Öğrenciler, multidisipliner bir yaklaşım kullanarak Tek Sağlık'ın temel ilkelerini keşfedecek ve mikroorganizmaların zoonotik hastalıkların ve çevresel patojenlerin bulaşması yoluyla insan, hayvan ve bitki sağlığını nasıl etkileyebileceğini inceleyeceklerdir. Buna ek olarak, kurs, insan-hayvan refahı, tarım, göç, iklim değişikliği ve yapılı çevre gibi daha geniş ölçekli konuları ele alacaktır. Bu kurs sayesinde öğrenciler, yazma, görselleştirme, ifade etme ve sunma yoluyla karmaşık sağlık sorunlarını Tek Sağlık çerçevesi içinde etkili bir şekilde iletme becerilerini geliştireceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
İnsanların sağlığı ve esenliği, çevrenin, hayvanların ve insan yaşamını destekleyen tüm ekosistemin genel sağlığına bağlıdır: Tek Sağlık. Bu kurs, bu faktörler arasındaki karşılıklı bağlantıları kabul eden bir yaklaşım olan Tek Sağlık'ı keşfedecektir. Hayvanlardan insanlara bulaşabilen zoonotik hastalıkları ve Tek Sağlık'ın bu hastalıklarla ilişkili zorlukları ve fırsatları nasıl ele alabileceğini inceleyecektir. Çok sektörlü bir yaklaşım ve işbirlikleri aracılığıyla, kurs, Tek Sağlık çabalarında toplulukların rolü de dahil olmak üzere, küresel olarak halk sağlığı konularını ele almada kültürel yetkinliğin önemini araştıracaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tek Sağlığın Kökenleri - Birey ve Ekosistem Sağlığının Anlamı |
Ders Notu |
2) |
Tek Sağlık Bileşenlerinin Tanımı: Eylemde Tek Sağlık/ Tek Gezegen |
Ders Notu |
3) |
Ekosistem Sağlığı ve İklim Krizi / Tek Sağlık Etkileri |
Ders Notu |
4) |
Tek Sağlık, Antimikrobiyal Direnç ve Çevresel Mikrobiyoloji |
Ders Notu |
5) |
Tek Sağlık Çerçevesinde Makro Düzeyde Ekolojik İlişkilere Bakış - I / Algal Toksinler ve Tek Sağlığa Etkileri |
Ders Notu |
6) |
Tek Sağlık Çerçevesinde Makro Düzeyde Ekolojik İlişkilere Bakış - II / Polimer Yapılar, Patojenler ve Direnç Genleri |
Ders Notu |
7) |
VİZE |
|
8) |
Tek Sağlıkta Zoonotik hastalıkların Önemi ve Çevresel Patojenler |
Ders Notu |
9) |
Gıda Kaynaklı Patojenlerin Epidemiyolojisi ve Tek Sağlığa Etkisi |
Ders Notu |
10) |
Global Güncel Sağlık Sorunlarına Tek Sağlık Sistem Yaklaşımları |
Ders Notu |
11) |
Küresel Halk Sağlığında Acil Durumların Disiplinler Arası Yaklaşımlarla Çözüm Odaklı Yönetimi : Afetler Örneği |
Ders Notu |
12) |
Tek Sağlığın Sosyo-ekonomik/Sosyo-ekolojik Görüşü ve Bireysel Davranışa Etkisi |
Ders Notu |
13) |
Tek Sağlık Sistemleri Düşüncesi : Tek Sağlık sorunlarına sistem yaklaşımı anlayışı |
Ders Notu |
14) |
Tek Sağlık Yaklaşımı ve Karmaşık Sorunlara ait Vaka Çalışmaları |
Ders Notu |
15) |
FİNAL |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
|
2) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. |
|
3) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
|
4) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
|
5) |
Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. |
|
6) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. |
|
7) |
Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. |
|
8) |
Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır. |
|
9) |
Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. |
|
10) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. |
|
11) |
Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir. |
|
12) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir. |
|
13) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. |
|
14) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir. |
|