İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (YL) (TEZLİ)
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Master's ( Second Cycle) Degree 2 120 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 7
QF-EHEA:Second Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 3019002010
Ders İsmi: Intensive Care Nursing
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
2 2 0 3 6
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course:
Type of course: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Course Level:
Master TR-NQF-HE:7. Master`s Degree QF-EHEA:Second Cycle EQF-LLL:7. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi Dilek BAYKAL
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: For this course; The professional, ethical and legal duties of the Client's ICU Responsible are to develop knowledge and skills in critical patient recognition and care practices.
Course Content: To be able to treat and follow up the intensive care patient, to provide the care process

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Explain the professional, ethical and legal responsibilities of the intensive care nurse.
2) Explain the physiopathology of health problems in acute and critical patients in intensive care.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Analyzing the data of acute and critical patients in the intensive care unit can diagnose physiological and psychosocial problems early.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
1) To be able to reach new knowledge and maintain individual development in intensive care nursing.
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) List nursing interventions in the maintenance of system functions in acute and critical patients in intensive care.

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Explanation of course objectives, syllabus and homework instructions Professional ethical and legal responsibility of intensive care nursing, Intensive Care Nursing and Basic Concepts Design and Organization of Intensive Care Unit Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
2) Communication with patient admission, discharge and transfer to the intensive care unit Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
3) Patient follow-up and basic life support in the intensive care unit Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
3) Patient follow-up and basic life support in the intensive care unit Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
3) Patient follow-up and basic life support in the intensive care unit Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
4) Monitoring of hemodynamics and fluid-electrolyte disorders Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
5) Patient nutritional assessment and nutrition in intensive care units Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
6) Pressure ulcers, restraint and positioning in the intensive care unit Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
7) MIDTERM Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
8) Patient monitoring in respiratory support and mechanical ventilation, nursing care Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
8) Patient monitoring in respiratory support and mechanical ventilation, nursing care Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
9) Neurological diagnosis, care management of patient with increased intracranial pressure syndrome and sedation Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
10) Follow-up of patients with circulatory and excretory system problems and special applications Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
11) Nursing Care of Multiple Traumatized Patient and MODS, Brain death Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
12) Diagnosis of nutrition in intensive care patients; enteral nutrition and nursing care Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
12) Diagnosis of nutrition in intensive care patients; enteral nutrition and nursing care Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
13) Preventive approaches to maintain basic hygienic care and skin integrity in intensive care patients Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
14) Psychosocial needs of intensive care patients and their families: sensory overload, deprivation, anxiety, depression, delirium and nursing care Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
15) FINAL EXAM Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.

Sources

Course Notes / Textbooks: 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
References: 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Outcomes
1) On the basis of undergraduate qualifications, to develop and deepen their knowledge at the level of expertise, to integrate the comprehensive knowledge gained from the disciplines related to the field of internal medicine nursing
2) Using the theoretical and applied knowledge gained in the field of internal medicine nursing, taking a role as a case manager in solving the problems of the individual, family and society related to the field, creating new information by integrating the information in the field with the information from different disciplines, solving the problems that require expertise by using scientific research methods, use advanced information and communication technologies
3) 1. To be able to systematically convey the current developments in the field and their own studies to groups in and outside the field, in written, verbal and visual formats, by supporting them with quantitative and qualitative data. 2. To be able to critically examine and develop social relations and the norms that guide these relations, and to take action to change them when necessary. 3. To be able to use information and communication technologies at an advanced level along with computer software at the level required by the field.
4) To be able to critically evaluate the knowledge and skills acquired in the field of expertise and to direct their learning.
5) 1. To be able to supervise and teach these values by observing social, scientific and ethical values in the stages of collecting, interpreting and applying data related to the field. 2. To be able to develop strategy, policy and implementation plans on issues related to his field and to evaluate the results obtained within the framework of quality processes. 3. To be able to use the knowledge, problem-solving and application skills they have internalized in their field in interdisciplinary studies.
6) 1. Being able to independently carry out the work that requires expertise in the field. 2. To be able to develop new strategic approaches for the solution of complex problems encountered in applications related to the field and to produce solutions by taking responsibility. 3. To be able to lead in environments that require the resolution of problems related to the field.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) On the basis of undergraduate qualifications, to develop and deepen their knowledge at the level of expertise, to integrate the comprehensive knowledge gained from the disciplines related to the field of internal medicine nursing
2) Using the theoretical and applied knowledge gained in the field of internal medicine nursing, taking a role as a case manager in solving the problems of the individual, family and society related to the field, creating new information by integrating the information in the field with the information from different disciplines, solving the problems that require expertise by using scientific research methods, use advanced information and communication technologies
3) 1. To be able to systematically convey the current developments in the field and their own studies to groups in and outside the field, in written, verbal and visual formats, by supporting them with quantitative and qualitative data. 2. To be able to critically examine and develop social relations and the norms that guide these relations, and to take action to change them when necessary. 3. To be able to use information and communication technologies at an advanced level along with computer software at the level required by the field.
4) To be able to critically evaluate the knowledge and skills acquired in the field of expertise and to direct their learning.
5) 1. To be able to supervise and teach these values by observing social, scientific and ethical values in the stages of collecting, interpreting and applying data related to the field. 2. To be able to develop strategy, policy and implementation plans on issues related to his field and to evaluate the results obtained within the framework of quality processes. 3. To be able to use the knowledge, problem-solving and application skills they have internalized in their field in interdisciplinary studies.
6) 1. Being able to independently carry out the work that requires expertise in the field. 2. To be able to develop new strategic approaches for the solution of complex problems encountered in applications related to the field and to produce solutions by taking responsibility. 3. To be able to lead in environments that require the resolution of problems related to the field.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework
Sunum

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 2 28
Study Hours Out of Class 14 3 42
Presentations / Seminar 7 2 14
Midterms 1 1 1
Final 1 1 1
Total Workload 86