DEPARTMENT OF OCCUPATIONAL THERAPY
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1214002020
Ders İsmi: Healthy Life Strategies
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
2 0 0 2 4
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course:
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Şüheda ÖZKAN
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. Sena ERARSLAN
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: To have information about health and well-being strategies, to develop health-related life strategies
Course Content: Health-related terminologies, national and international organization in the health system, ICF model, epidemiology, public health, health services and steps in health services, preventive health services

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Defines concepts related to health.
2) Defines concepts related to well-being.
3) Defines health and well-being strategies.
4) Defines the relationship between health and occupational therapy.
5) Defines the well-being relationship with the ICF model.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Health concepts and terminology 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
2) Resource search on the relationship between health and occupational therapy 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
3) Interactive work in occupational therapy 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
4) Health, Wellness and Well-Being in Occupational Therapy 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
5) Organization in the national health system 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
6) Organization in the international health system 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
7) Health services and steps 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
8) Mid term exam 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
9) Factors affecting the society in preventive health services (communicable disease, cancer, trauma, chronic diseases) 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
10) ICF and its importance 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
11) Research methods in health 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
12) Epidemiology 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
13) Literature search 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
14) Literature discussion 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
15) Literatur discussion 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
16) Final exam 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara

Sources

Course Notes / Textbooks: Yok/None
References: 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness.
2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006.
3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu
4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Outcomes
1) Understand basic medical and occupational therapy concepts and define the role of occupational therapy in maintaining and improving health.
2) Defines systematic and safe assessment and treatment methods for individual and community-based interventions within the theoretical basis of occupational therapy specific theories and models and appropriate reference frameworks.
3) Applies appropriate treatment methods for roles, occupations, tasks, routines and needs in different areas of performance to increase the individual's independence in activities of daily living.
4) Plans and implements person-centred approaches to intervention and protection by analysing the factors that affect an individual's participation in work and integration into society within the framework of the biopsychosocial model.
5) Independently plans, implements and documents the outcomes of professional and academic activities within an ethical framework, adopting the principle of lifelong learning in relation to occupational therapy science.
6) Knows professional responsibilities in occupational therapy services, applies ethical principles and quality standards.
7) Effectively uses critical and critical thinking skills to access and communicate reliable and valid information to stakeholders.
8) Establishes therapeutic communication nationally and internationally with individuals and institutions in diverse cultures and communities. Takes on team member and leadership roles in interdisciplinary and multidisciplinary studies.
9) Applies professional knowledge and skills within a framework of ethical principles by considering the values, cultures and beliefs of individuals and society in the protection and development of professional performance and well-being.
10) Is aware of professional legislation and professional rights and responsibilities. Contributes to the development of occupational therapy science and is a role model for colleagues.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Understand basic medical and occupational therapy concepts and define the role of occupational therapy in maintaining and improving health. 5
2) Defines systematic and safe assessment and treatment methods for individual and community-based interventions within the theoretical basis of occupational therapy specific theories and models and appropriate reference frameworks. 5
3) Applies appropriate treatment methods for roles, occupations, tasks, routines and needs in different areas of performance to increase the individual's independence in activities of daily living.
4) Plans and implements person-centred approaches to intervention and protection by analysing the factors that affect an individual's participation in work and integration into society within the framework of the biopsychosocial model.
5) Independently plans, implements and documents the outcomes of professional and academic activities within an ethical framework, adopting the principle of lifelong learning in relation to occupational therapy science.
6) Knows professional responsibilities in occupational therapy services, applies ethical principles and quality standards.
7) Effectively uses critical and critical thinking skills to access and communicate reliable and valid information to stakeholders.
8) Establishes therapeutic communication nationally and internationally with individuals and institutions in diverse cultures and communities. Takes on team member and leadership roles in interdisciplinary and multidisciplinary studies.
9) Applies professional knowledge and skills within a framework of ethical principles by considering the values, cultures and beliefs of individuals and society in the protection and development of professional performance and well-being. 5
10) Is aware of professional legislation and professional rights and responsibilities. Contributes to the development of occupational therapy science and is a role model for colleagues.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Course
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Homework
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 16 3 48
Study Hours Out of Class 16 3 48
Presentations / Seminar 1 1 1
Homework Assignments 2 1 2
Quizzes 2 2 4
Midterms 1 1 1
Final 1 1 1
Total Workload 105