DEPARTMENT OF OCCUPATIONAL THERAPY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1214002020
Ders İsmi: Healthy Life Strategies
Ders Yarıyılı: Fall
Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 4
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. Sena ERARSLAN
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: To have information about health and well-being strategies, to develop health-related life strategies
Course Content: Health-related terminologies, national and international organization in the health system, ICF model, epidemiology, public health, health services and steps in health services, preventive health services

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Defines concepts related to health.
2) Defines concepts related to well-being.
3) Defines health and well-being strategies.
4) Defines the relationship between health and occupational therapy.
5) Defines the well-being relationship with the ICF model.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Health concepts and terminology 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
2) Resource search on the relationship between health and occupational therapy 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
3) Interactive work in occupational therapy 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
4) Health, Wellness and Well-Being in Occupational Therapy 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
5) Organization in the national health system 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
6) Organization in the international health system 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
7) Health services and steps 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
8) Mid term exam 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
9) Factors affecting the society in preventive health services (communicable disease, cancer, trauma, chronic diseases) 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
10) ICF and its importance 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
11) Research methods in health 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
12) Epidemiology 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
13) Literature search 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
14) Literature discussion 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
15) Literatur discussion 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara
16) Final exam 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. 2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006. 3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu 4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara

Sources

Course Notes / Textbooks: Yok/None
References: 1. Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness.
2. Pendleton Hm, Shultz-Krohn. Pedretti’s Occupatıonal Therapy Practıce Skılls For Physıcal Dysfunctıon. Mosby, Calıfornıa, 2006.
3. Sağlık sistemi yaklaşımı ile kalite ve güvenlik stratejileri geliştirme kılavuzu
4. Aydın, Sabahattin.World Health Organization. T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı, 2008. Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Outcomes
1) Has the basic medical knowledge required for evaluations and interventions in the field of ergotherapy.
2) Biopsychosocially evaluates the needs of the person, plans and conducts occupational therapy interventions.
3) Makes occupational therapy applications in order to achieve the most independent level in life activities within the skill and possibilities of the person.
4) It carries out its professional practices within an ethical framework.
5) It makes necessary home, work and social environment arrangements for the independence of the person.
6) It evaluates the person as person-centered and plans her/his interventions accordingly.
7) It works to eliminate the obstacles related to the adaptation of the person to business life and social life.
8) It works in harmony with the multidisciplinary team and makes applications related to occupational therapy.
9) Follows scientific developments related to ergotherapy, constantly updates their knowledge and is open to lifelong learning.
10) Contributes to social arrangements by collaborating with individuals, communities and stakeholders.
11) It respects people's physical, social, cultural and economic differences.
12) Participates in professional, scientific and social meetings, takes an active role in the development and promotion of the occupational therapy profession.
13) Has the ability to develop and execute projects related to occupational therapy field.
14) She/he knows English enough to follow scientific publications.
15) As an occupational therapist, she/he takes responsibility for all her treatments and studies.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Has the basic medical knowledge required for evaluations and interventions in the field of ergotherapy. 5
2) Biopsychosocially evaluates the needs of the person, plans and conducts occupational therapy interventions. 5
3) Makes occupational therapy applications in order to achieve the most independent level in life activities within the skill and possibilities of the person. 5
4) It carries out its professional practices within an ethical framework. 2
5) It makes necessary home, work and social environment arrangements for the independence of the person. 4
6) It evaluates the person as person-centered and plans her/his interventions accordingly. 1
7) It works to eliminate the obstacles related to the adaptation of the person to business life and social life. 3
8) It works in harmony with the multidisciplinary team and makes applications related to occupational therapy. 4
9) Follows scientific developments related to ergotherapy, constantly updates their knowledge and is open to lifelong learning. 1
10) Contributes to social arrangements by collaborating with individuals, communities and stakeholders. 5
11) It respects people's physical, social, cultural and economic differences. 1
12) Participates in professional, scientific and social meetings, takes an active role in the development and promotion of the occupational therapy profession. 4
13) Has the ability to develop and execute projects related to occupational therapy field. 1
14) She/he knows English enough to follow scientific publications. 1
15) As an occupational therapist, she/he takes responsibility for all her treatments and studies. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Course
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Homework
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 16 3 48
Study Hours Out of Class 16 3 48
Presentations / Seminar 1 1 1
Homework Assignments 2 1 2
Quizzes 2 2 4
Midterms 1 1 1
Final 1 1 1
Total Workload 105