SPEECH AND LANGUAGE THERAPY (MASTER) (WITH THESIS)
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Master's ( Second Cycle) Degree 2 120 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 7
QF-EHEA:Second Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 3000002004
Ders İsmi: Stroke Rehabilitation
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
3 0 0 3 6
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course:
Type of course: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Course Level:
Master TR-NQF-HE:7. Master`s Degree QF-EHEA:Second Cycle EQF-LLL:7. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Assoc. Prof. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Course Lecturer(s):



Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives:
Course Content:

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To explain how to assess stroke patients
2) To explain basic treatment approaches for stroke rehabilitation.
3) To tell the alternative methods for stroke rehabilitation
4) To clinical problem solving ability for stroke rehabilitation.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Stroke Physiotherapy and Rehabilitation Assessment: Physical Evaluation Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
2) Assessment of Physiotherapy and Rehabilitation in Stroke Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
3) Cognitive Assesment in Stroke İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
4) Occupational Assesment in Stroke İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
5) Scales Used in Assesment of Stroke İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
6) Physiotherapy and Rehabilitation Applications in Stroke İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
7) Occupational Therapy and Activity Therapy in Stroke İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
8) Midterm Exam - Student Presentations (Mirror Therapy) İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
9) Bilateral Movement Therapy nme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
10) Constraint-Induced Movement Therapy İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
11) Brain-Computer Interface Systems İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
12) Motor Relearning Program İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
13) Orhostotic Approaches in Stroke İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
14) Robotic Rehabilitation İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
15) Task-Oriented Approach and Play-Based Therapy Approaches İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları
16) Final Exam İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016. Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer Basılmış Ders Notları

Sources

Course Notes / Textbooks:
References: İnme Sonrası Fizyoterapi ve
Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman,
Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca
Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara,
2016.
Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu / ed.: Turgut Göksoy
Olgularla Nörolojik Rehabilitasyon / ed.: Mustafa Turgut Yıldızgören, Fatih Bağcıer
Basılmış Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Outcomes
1) Defines, recognizes and uses the necessary equipment to evaluate language, speech, voice and swallowing disorders. Makes the necessary applications for language and speech disorders.
2) Makes the necessary evaluations, definitions and planning by using theoretical and applied concepts and principles related to the field of speech and language therapy.
3) It considers and respects individual differences, beliefs, customs and traditions.
4) Applies the knowledge and skills learned in the field of speech and language therapy within the framework of ethical principles, changes the practice when necessary and ends the process.
5) It contributes to the production of health policies in accordance with the changing and diversifying health needs of the society in the field of language and speech therapy, and takes initiatives to protect public health.
6) It organizes services in the field of speech and language therapy effectively and adequately, manages and analyzes the business processes necessary for the continuity and development of quality and organizational function, and produces solutions in line with information and evidence against problems.
7) It carries out professional and academic studies independently by using its knowledge and works in cooperation with other professional groups working in this field and takes responsibility.
8) Participates in research and project applications in the field of speech and language therapy by following technological developments.
9) It determines the differences and needs of individuals in daily life, the ways of meeting these needs and their daily activities and determines the practices that will increase the quality of life in this direction and takes part in the regulations.
10) It fulfills all the responsibilities required by its professional performance, combines and integrates its knowledge and practices in the field of language and speech therapy and adopts lifelong learning.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Defines, recognizes and uses the necessary equipment to evaluate language, speech, voice and swallowing disorders. Makes the necessary applications for language and speech disorders.
2) Makes the necessary evaluations, definitions and planning by using theoretical and applied concepts and principles related to the field of speech and language therapy.
3) It considers and respects individual differences, beliefs, customs and traditions.
4) Applies the knowledge and skills learned in the field of speech and language therapy within the framework of ethical principles, changes the practice when necessary and ends the process.
5) It contributes to the production of health policies in accordance with the changing and diversifying health needs of the society in the field of language and speech therapy, and takes initiatives to protect public health.
6) It organizes services in the field of speech and language therapy effectively and adequately, manages and analyzes the business processes necessary for the continuity and development of quality and organizational function, and produces solutions in line with information and evidence against problems.
7) It carries out professional and academic studies independently by using its knowledge and works in cooperation with other professional groups working in this field and takes responsibility.
8) Participates in research and project applications in the field of speech and language therapy by following technological developments.
9) It determines the differences and needs of individuals in daily life, the ways of meeting these needs and their daily activities and determines the practices that will increase the quality of life in this direction and takes part in the regulations.
10) It fulfills all the responsibilities required by its professional performance, combines and integrates its knowledge and practices in the field of language and speech therapy and adopts lifelong learning.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Course
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum
Akran Değerlendirmesi

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 3 42
Study Hours Out of Class 16 4 64
Homework Assignments 1 15 15
Midterms 1 20 20
Final 1 30 30
Total Workload 171