Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, üreme sağlığı kavramının tanımını yapabilmek, önemini ve amacını açıklayabilmek, üreme sağlığının temel öğelerini sayabilmek, üreme haklarını açıklayabilmek, üreme sağlığı kapsamındaki hizmetleri sayabilmek ve üreme sağlığında bütüncül yaklaşıma yönelik gerekli olan bilgi ve becerileri kazandırmadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Üreme sağlığı kavramının ortaya çıkışı, üreme sağlığı tanımı, Üreme sağlığı hakları, Üreme sağlığının kadınlar için önemi, Üreme sağlığını etkileyen faktörler (kültür, din, cinsiyet, toplumsal cinsiyet) ve kadın sağlığı, Dünyada ve Türkiye’de cinsel sağlık ve üreme sağlığı, Adolesan sağlığı, Gebelik fizyolojisi ve doğum süreci, Doğurganlığın düzenlenmesi ve güvenli annelik, Kadına yönelik şiddet, kadın cinayetleri ve çocuk istismarı ve Farklı cinsel yönelimi olan bireylerde üreme sağlığı sorunlarını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse giriş, Üreme sağlığı kavramının ortaya çıkışı, üreme sağlığı tanımı |
|
2) |
Üreme sağlığı hakları, Üreme sağlığının kadınlar için önemi |
|
3) |
Üreme sağlığını etkileyen faktörler (kültür, din, cinsiyet, toplumsal cinsiyet) ve kadın sağlığı |
|
4) |
Üreme sağlığı hizmetleri |
|
5) |
Dünyada ve Türkiye’de kadının durumu: Kadın ve eğitim, kadın ve çalışma yaşamı, kadın ve siyasal yaşam, kadın ve çevre, kadın ve medya |
|
6) |
İnsan hayatının çeşitli evrelerinde üreme sağlığı sorunları ve çözüm önerileri |
|
7) |
Ara sınav |
|
8) |
Dünyada ve Türkiye’de üreme sağlığı sorunları, aileye ve evliliğe etkisi |
|
9) |
Adolesan sağlığı |
|
10) |
Gebelik fizyolojisi ve Doğum süreci |
|
11) |
Doğurganlığın düzenlenmesi ve güvenli annelik |
|
12) |
Kadına yönelik şiddet, kadın cinayetleri ve çocuk istismarı |
|
13) |
Cinsel sağlık |
|
14) |
Farklı cinsel yönelimi olan bireylerde üreme sağlığı sorunları |
|
15) |
Dersin Değerlendirmesi |
|
16) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Durudoğan H., Gökşen F., Oder B.E., Yükseker D. (2010). Türkiyede Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000
Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005
Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 |
Diğer Kaynaklar: |
Durudoğan H., Gökşen F., Oder B.E., Yükseker D. (2010). Türkiyede Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000
Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005
Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
|
2) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. |
|
3) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
|
4) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
|
5) |
Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. |
|
6) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. |
|
7) |
Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. |
|
8) |
Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır. |
|
9) |
Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. |
|
10) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. |
|
11) |
Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir. |
|
12) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir. |
|
13) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. |
|
14) |
Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir. |
|