| ANESTEZİ | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
| ÖNLİSANS DERECESİ | 2 | 120 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
|
| Ders Kodu: | 5010003023 | ||||||||||
| Ders İsmi: | Kişilerarası Şiddet ve Yönetimi | ||||||||||
| Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||||
| Ders Kredileri: |
|
||||||||||
| Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
| Ders Koşulu: | |||||||||||
| Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
| Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
| Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||||
| Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
| Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||||
| Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU | ||||||||||
| Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU |
||||||||||
| Dersin Yardımcıları: |
| Dersin Amacı: | Şiddet kavramını tanımlayan ve etiyolojisini irdeleyebilen, şiddetin birey ve toplum üzerindeki etkilerinin farkında olup etkileri azaltma ve yönetmeye yönelik stratejileri uygulayabilen öğrenciler yetiştirmek. |
| Dersin İçeriği: | Bu ders; şiddet kavramını, etiyolojisini, türlerini, çocuğa, kadına, yaşlıya, dezavantajlı gruplara yönelik şiddeti, devlet ve büyük gruplar arasındaki şiddeti, bireyin kendine yönelik şiddeti, iş yeri şiddeti, şiddetin bireysel ve toplumsal sonuçalarını, şiddetin önlenmesini, kişilerarası şiddetin yönetiminde sağlık çalışanlarının rolleri ve kişilerarası şiddete yönelik yasal süreçleri içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Tanışma, Dersin Tanıtımı, Derse Giriş: Kişilerarası Şiddet Yöneteminin önemi, Kişilerarası Şiddet Kavramı | Okuma-Araştırma |
| 2) | Kişilerarası Şiddetin Tanımı, Şiddetle İlgili Kavramlar Etiyolojisi ve Türleri | Okuma- Araştırma |
| 3) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Çocuğa Yönelik Şiddet | Okuma-Araştırma |
| 4) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri;Kadına Yönelik Şiddet | Okuma-Araştırma |
| 5) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Yaşlılara Yönelik Şiddet | Okuma-Araştırma |
| 6) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Dezavantajlı Gruplara Yönelik Şiddet (Engelli, Göçmen ve Mültecilere Yönelik Şiddet | Okuma-Araştırma |
| 7) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; İş Yerinde şiddet; Sağlık Kurumlarında şiddet | Okuma-Araştırma |
| 8) | Ara Sınav | Sınava Hazırlık |
| 9) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Kendine Yönelik Şiddet - Çilecilik, İntihar, Ötenazi | Polat, O. (2021). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı-1 (4 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık. |
| 10) | Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Devletler ve Büyük Gruplararasında şiddet; Savaş, Soykırım | Okuma-Araştırma |
| 11) | Kişilerarası Şiddetin Bireysel ve Toplumsal Sonuçları | Okuma-Araştırma |
| 12) | Kişilerarası Şiddetin Önlenmesi | Okuma-Araştırma |
| 13) | Kişilerarası Şiddetin Bireysel ve Toplumsal Düzeyde Yönetilmesi | Okuma-Hazırlık |
| 14) | Kişilerarası şiddetin Yönetiminde Sağlık Çalışanlarının Rolleri | Okuma-Araştırma |
| 15) | Kişilerarası Şiddete Yönelik Yasal Süreçler | Okuma-Araştırma |
| 16) | Final sınavı | Final Sıvına Hazırlık |
| Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları ve sunular |
| Diğer Kaynaklar: | Açelya Uçan, Selime Büykgöze, Zeynep Ekin Aklar ve ark. ( 2021). Kadınların adalete erişimi kadına yönelik şiddetle mücadele yasalarının uygulanmasında baro adli yardım bürolarının rolü, Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı, İstanbul. Açelya Uçan, Selime Büykgöze, Zeynep Ekin Aklar ve ark. ( 2021).Hak kayıpları sürerken kadına yönelik şiddetle mücadele çalıştayı, Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı, İstanbul. Aydın, B. (2022). Çocukluk Çağı Travmalarının Suç ve Şiddet ile İlişkisi. 3. Uluslararası Turaz Adli Bilimler, Adli Tıp ve Patoloji Kongresi. Bushman, B. J. (Ed.). (2016). Aggression and violence. Psychology Press. Detels R. (2022). Oxford Texbook of Global Public Health, Interpersonal violence, 8243. Dong, X., Simon, M. (2013). Association between reported elder abuse and rates of admission to the skilled nursing facilities: Findings from a longitudinal population-based cohort study. Gerontology, 59(5):464-472. Donnelly P.D., Ward C.L. (2015). Oxford Textbook of Violence Prevention: Epidemiology, Evidence and Policy, 4. Detels R. (2022). Oxford Texbook of Global Public Health, Interpersonal violence, 15669. Greene, C. A., Haisley, L., Wallace, C., & Ford, J. D. (2020). Intergenerational effects of childhood maltreatment: A systematic review of the parenting practices of adult survivors of childhood abuse, neglect, and violence. Clinical psychology review, 80, 101891. Hillis S, Mercy J, Amobi A, Kress H. (2016). Global prevalence of past-year violence against children: a systematic review and minimum estimates. Pediatrics ; 137(3): e20154079 Köknel , Ö. (2000). Bireysel Toplum ve Şiddet. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi. Missouri Coalition Against Domestic and Sexual Violence. (2015). Under- standing the nature and dynamics of domestic violence. Retrieved from https:// www.mocadsv.org/FileStream.aspx?FileID=2 Normandin, P. A. (2015). Identifying maternal intimate partner violence in the emergency department. Journal of Emergency Nursing, 41(5), 444– 446. doi:10.1016/j.jen.2015.05.011 Öztürk, N. (2017). Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanunun Getirdiği Bazı Yenilikler ve Özellikler, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 8(1), ss. 1-31. Polat, O. (2021). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı-1 (4 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık. T., Jaffe, J., & Segal, J. (2018). Domestic violence and abuse: Types, signs, symptoms, causes, and effects. American Academy of Experts in Traumatic Stress. Retrieved from http://www.aaets.org/article144.htm |
| Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
5 |
4 |
6 |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Program Kazanımları | |||||||||||||
| 1) Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | |||||||||||||
| 2) İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
| 3) Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.zeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |||||||||||||
| 4) Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |||||||||||||
| 5) Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||
| 6) Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |||||||||||||
| 7) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||||||
| 8) Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |||||||||||||
| 9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |||||||||||||
| 10) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||||||
| 11) Mezunlar insan organizmasını oluşturan organ ve sistemlerin temel işleyiş mekanizmalarını ve anestezide kullanılan ilaçların bu sistemlere etkilerini ve yan etkilerini bilir. | |||||||||||||
| 12) Mezunlar cerrahi girişim sonunda hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilme ve tüm süreçlerde hasta güvenliğini sağlar. | |||||||||||||
| 13) Mezunlar, Anestezi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. | |||||||||||||
| 14) Mezunlar anestezi teknikerinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olup yeterli mesleki bilgi ve beceriye sahip, hasta güvenliğini ve haklarını ön planda tutarak, etkin iletişim ile birlikte aktif ekip çalışması gerçekleştirebilen, mesleki bilgi düzeyini sürekli öğrenmeyi ve geliştirmeyi hedefleyen niteliklere sahiptir. | |||||||||||||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | |
| 2) | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
| 3) | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.zeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
| 4) | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |
| 5) | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | |
| 6) | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
| 7) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
| 8) | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
| 9) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
| 10) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
| 11) | Mezunlar insan organizmasını oluşturan organ ve sistemlerin temel işleyiş mekanizmalarını ve anestezide kullanılan ilaçların bu sistemlere etkilerini ve yan etkilerini bilir. | |
| 12) | Mezunlar cerrahi girişim sonunda hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilme ve tüm süreçlerde hasta güvenliğini sağlar. | |
| 13) | Mezunlar, Anestezi Teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. | |
| 14) | Mezunlar anestezi teknikerinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olup yeterli mesleki bilgi ve beceriye sahip, hasta güvenliğini ve haklarını ön planda tutarak, etkin iletişim ile birlikte aktif ekip çalışması gerçekleştirebilen, mesleki bilgi düzeyini sürekli öğrenmeyi ve geliştirmeyi hedefleyen niteliklere sahiptir. |
| Anlatım | |
| Beyin fırtınası /Altı şapka | |
| Ders | |
| Okuma |
| Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Toplam | % | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
| Toplam | % | |