TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1010002087
Ders İsmi: Klinik Deneyimler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Özge ÜNLÜ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Mustafa ÇÖRTÜK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı klinik pratikte kullanılacak seçilmiş teknik becerilerin ve temel iletişim becerilerinin kazanılmasıdır.
Dersin İçeriği: Antropometrik ölçümleri
Fizik incelemenin temel yöntemleri
Kişiler arası ilişkilerin temel ilkeleri, pozitif iletişim
Etkili ve duyarlı iletişim, kişiler arası iletişimde aktif dinleme ve yanıt verme becerileri
Çeşitli öğretme ve öğrenme bağlamlarında etkili bir şekilde geri bildirim almak ve vermek

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Antropometrik ölçümleri doğru olarak yapar.
2) Fizik incelemenin temel yöntemlerini gösterir.
3) işiler arası ilişkilerin temel ilkelerini tanımlayabilir, pozitif iletişim ile ilişkili davranışsal beceriler gösterir.
4) Etkili ve duyarlı iletişim örneği gösterebilir ve kişiler arası iletişimde aktif dinleme ve yanıt verme becerilerini gösterir.
5) Çeşitli öğretme ve öğrenme bağlamlarında etkili bir şekilde geri bildirim almak ve vermek için ilke ve stratejiler uygular.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Tıbbın Klinik Temelleri program tanıtımı ve uygulama
2) Tıbbın Klinik Temelleri program tanıtımı ve uygulama
3) Antropometrik ölçümler I IUEFoM Klinik Beceriler Kılavuzu ile ilgili bölüm
4) Antropometrik ölçümler II IUEFoM Klinik Beceriler Kılavuzu ile ilgili bölüm
5) Fizik inceleme temel yöntemleri IUEFoM Klinik Beceriler Kılavuzu ile ilgili bölüm
6) Fizik inceleme temel yöntemleri II Bickley LS, Szilagyi PG. The Vital Signs. Bates’ Guide to Physical Examination and History-Taking. 12th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2017.p.123-144. ISBN 9781469893419
7) Yaşamsal bulgu değerlendirme I Bickley LS, Szilagyi PG. The Vital Signs. Bates’ Guide to Physical Examination and History-Taking. 12th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2017.p.123-144. ISBN 9781469893419
8) Ara sınav
9) Yaşamsal bulgu değerlendirme II Bickley LS, Szilagyi PG. The Vital Signs. Bates’ Guide to Physical Examination and History-Taking. 12th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2017.p.123-144. ISBN 9781469893419
10) Temel iletişim becerileri İletişime giriş Communication skills vol.I: Students' Coursebook– 2012 by Tabitha Wangare Wambui (Author), Alice W. Kibui (Author), Elizabeth Gathuthi (Author)
11) Temel iletişim becerileri Kişiler arası ilişkiler Theory of Mind as a Mediator Between Emotional Trust Beliefs and Interpersonal Communication Competence in a Group of Young Adults. By: Petrocchi, Serena; Filipponi, C.; Antonietti, C.; Levante, A.; Lecciso, F. Psychological Reports. Apr2021, Vol. 124 Issue 2, p555-576. 22p. DOI: 10.1177/0033294120913489.
12) Temel iletişim becerileri İletişimde Mükemmellik Baran (2014), Introduction to Mass Communication.ISBN: 0077507983
13) Temel iletişim becerileri İletişim Teknolojisi ve Dijital İletişim Perception and Interpretation of General Humanistic Values Through Communication Technologies in the Digital Transformation of Society. By: Kostin, Gennady A.; Chernykh, Antonina B.; Andronov, Ilya S.; Pryakhin, Nikolay G.. In: 2021 Communication Strategies in Digital Society Seminar.
14) Temel iletişim becerileri İletişim ve Toplum Baran (2014), Introduction to Mass Communication. ISBN: 0077507983

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Bickley LS, Szilagyi PG. The Vital Signs. Bates’ Guide to Physical Examination and History-Taking. 12th ed. Philadelphia:Wolters Kluwer; 2017.p.123-144. ISBN 9781469893419

Communication skills vol.I: Students' Coursebook– 2012 by Tabitha Wangare Wambui (Author), Alice W. Kibui (Author), Elizabeth Gathuthi (Author)
Theory of Mind as a Mediator Between Emotional Trust Beliefs and Interpersonal Communication Competence in a Group of Young Adults. By: Petrocchi, Serena; Filipponi, C.; Antonietti, C.; Levante, A.; Lecciso, F. Psychological Reports. Apr2021, Vol. 124 Issue 2, p555-576. 22p. DOI: 10.1177/0033294120913489.
Baran (2014), Introduction to Mass Communication. ISBN: 0077507983
Perception and Interpretation of General Humanistic Values Through Communication Technologies in the Digital Transformation of Society. By: Kostin, Gennady A.; Chernykh, Antonina B.; Andronov, Ilya S.; Pryakhin, Nikolay G. In: 2021 Communication Strategies in Digital Society Seminar.
Diğer Kaynaklar: 1. Kyle Casadei; John Kiel. Anthropometric Measurement. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan. 2021 Apr 25. PMID: 30726000 Bookshelf ID: NBK537315

2. Mark H. Swartz. The Heart. Textbook of Physical Diagnosis: History and Examination. 8th ed. Philadelphia: Elsevier; 2021; 14, 293-326.

3. Hotton E, Qureshi Z, eds. The Unofficial Guide to Practical Skills. 1st ed. UK: Cambrian Printers; 2014.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) İnsan vücudunun temel yapısı, gelişimi ve normal işleyişini molekül, hücre, doku, organ ve sistem düzeyinde açıklar.
2) İnsan vücudundaki anormal yapılanma ve işleyişi sorgular, nitelikli bilimsel araştırmalara dayalı bilgilerle açıklar, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
3) Hastalıkların klinik karar verme ve yönetim süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde değerlendirir.
4) Sağlık ve hastalık kavramlarını bireysel ve toplumsal bağlamda tanımlar, sağlık arayışı ve sağlığın korunması davranışlarını, ulusal sağlık hizmet sunumu ve idari süreçlerini açıklar.
5) Tıp bilgisine temel oluşturan araştırma süreçlerini bilir, bu alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
6) Başvuran/hasta ve yakınlarından tıbbi öykü alır.
7) Bireylerin fizik muayenesini yapar, tanısal testlerini değerlendirir, tanı ve tedavi süreçlerini uygun işlem basamaklarını kullanarak yönetir.
8) Bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı tıbbi girişimleri uygular.
9) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları planlar ve gerçekleştirir.
10) Bilimsel bir araştırmayı planlar, uygular ve sonuçlarını değerlendirir.
11) Mesleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak yaşam boyu öğrenme davranışını gösterir.
12) Hizmet sunduğu birey ve toplumda dil, din,ırk, cinsiyet, sosyal ve kültürel ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde hekim olarak sorumluluklarını yerine getirir.
13) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışması yapar.
14) Bireylerden ve toplumdan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenler ve kayıtlarını tutar.
15) Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesi için çaba gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan vücudunun temel yapısı, gelişimi ve normal işleyişini molekül, hücre, doku, organ ve sistem düzeyinde açıklar. 5
2) İnsan vücudundaki anormal yapılanma ve işleyişi sorgular, nitelikli bilimsel araştırmalara dayalı bilgilerle açıklar, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. 5
3) Hastalıkların klinik karar verme ve yönetim süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde değerlendirir. 5
4) Sağlık ve hastalık kavramlarını bireysel ve toplumsal bağlamda tanımlar, sağlık arayışı ve sağlığın korunması davranışlarını, ulusal sağlık hizmet sunumu ve idari süreçlerini açıklar. 5
5) Tıp bilgisine temel oluşturan araştırma süreçlerini bilir, bu alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. 5
6) Başvuran/hasta ve yakınlarından tıbbi öykü alır. 5
7) Bireylerin fizik muayenesini yapar, tanısal testlerini değerlendirir, tanı ve tedavi süreçlerini uygun işlem basamaklarını kullanarak yönetir. 5
8) Bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı tıbbi girişimleri uygular. 5
9) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları planlar ve gerçekleştirir. 5
10) Bilimsel bir araştırmayı planlar, uygular ve sonuçlarını değerlendirir. 5
11) Mesleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak yaşam boyu öğrenme davranışını gösterir. 4
12) Hizmet sunduğu birey ve toplumda dil, din,ırk, cinsiyet, sosyal ve kültürel ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde hekim olarak sorumluluklarını yerine getirir. 4
13) Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışması yapar. 4
14) Bireylerden ve toplumdan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenler ve kayıtlarını tutar. 4
15) Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesi için çaba gösterir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %