DEPARTMENT OF NURSING | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | 1215002024 | ||||||||
Ders İsmi: | Health Promotion | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Fall Spring |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||
Type of course: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||
Course Coordinator : | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Course Lecturer(s): |
Dr.Öğr.Üyesi Sibel YOLCU |
||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | This course aims to provide health professionals with knowledge about basic concepts in health and disease, health behaviors, health promotion models, health promotion strategies, health promotion and health-promoting practices. |
Course Content: | The content of the course is; basic concepts in health and disease, psychosocial aspects of health, health promoting behaviors, models used in health promotion, health promotion strategies, health promotion and nursing process, health promoting practices specific to life periods. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Introduction to the course, introduction of the course | |
2) | Concept, Scope and Importance of Health Promotion | |
3) | Factors Affecting Health Promotion | |
4) | Models Related to Health Promotion | |
5) | Health Literacy | |
6) | Nutrition and Health Promotion | |
7) | Health Promotion and Physical Activity | |
8) | MIDTERM EXAM WEEK | |
9) | Eid al-Ramadan | |
10) | Stress Management and Health Promotion | |
11) | Improving the Health of the Elderly | |
12) | 1 May Labor Day | |
13) | Tobacco Control and Health Promotion | |
14) | Promoting Health in the Work Environment | |
15) | The Role of the Nurse in Health Promotion | |
16) | Health Policies and Health Promotion |
Course Notes / Textbooks: | 1. Ayaz Alkaya S. Sağlığın Geliştirilmesi. Hedef Basın Yayın. Ankara, 2017. 2. Uluslararası Sağlığın Geliştirilmesi Ve İletişimi Sempozyumu-11-13 Nisan 2011. T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Daire Başkanlığı. Birinci Baskı: Ankara Haziran 2012.ss.7-8. 3. Esin MN. Sağlığı Geliştirme Modellerinin Uygulamaya Yansıması. 16.Ulusal Halk Sağlığı Kongre Kitabı: Sağlığın Geliştirilmesi. Antalya, 27-31 Ekim 2013. 4. Toplum Sağlığı Merkezi Çalışanlarına Yönelik “Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi” Rehberi. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlığın Teșviki ve Geliștirilmesi Daire Bașkanlığı Ankara,2011. 5. T. C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Sözlüğü. 1. Baskı, Ankara, Nisan 2011. 6. Erci B. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlıklı Yaşam. İçinde: Halk Sağlığı Hemşireliği. Göktuğ Yayınları. Genişletilmiş 2. Baskı, Amasya 2014.ss.266-281. |
References: | 1. Ayaz Alkaya S. Sağlığın Geliştirilmesi. Hedef Basın Yayın. Ankara, 2017. 2. Uluslararası Sağlığın Geliştirilmesi Ve İletişimi Sempozyumu-11-13 Nisan 2011. T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Daire Başkanlığı. Birinci Baskı: Ankara Haziran 2012.ss.7-8. 3. Esin MN. Sağlığı Geliştirme Modellerinin Uygulamaya Yansıması. 16.Ulusal Halk Sağlığı Kongre Kitabı: Sağlığın Geliştirilmesi. Antalya, 27-31 Ekim 2013. 4. Toplum Sağlığı Merkezi Çalışanlarına Yönelik “Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi” Rehberi. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlığın Teșviki ve Geliștirilmesi Daire Bașkanlığı Ankara,2011. 5. T. C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Sözlüğü. 1. Baskı, Ankara, Nisan 2011. 6. Erci B. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlıklı Yaşam. İçinde: Halk Sağlığı Hemşireliği. Göktuğ Yayınları. Genişletilmiş 2. Baskı, Amasya 2014.ss.266-281. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | ||||||||||
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfil her professional roles and responsibilities. | ||||||||||
2) Reached and used scientific and up-to-date information about nursing and took responsibility for activities that contributed to the development of the nursing profession. | ||||||||||
3) Can perform nursing care with a holistic approach in cases of protecting, improving, and deviating from the health of the individual, family, and society. | ||||||||||
4) Performs nursing practices in line with ethical principles and legal regulations. | ||||||||||
5) Uses effective communication skills in interpersonal relations. | ||||||||||
6) Uses technology and innovative approaches in nursing practice. | ||||||||||
7) It embraces lifelong learning. | ||||||||||
8) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills. | ||||||||||
9) Uses at least one foreign language at a level to reach scientific knowledge about the field. | ||||||||||
10) Takes responsibility in scientific research, projects and activities related to the field of nursing. | ||||||||||
11) It works collaboratively with the healthcare team and other disciplines. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Have the necessary knowledge and skills to fulfil her professional roles and responsibilities. | 5 |
2) | Reached and used scientific and up-to-date information about nursing and took responsibility for activities that contributed to the development of the nursing profession. | |
3) | Can perform nursing care with a holistic approach in cases of protecting, improving, and deviating from the health of the individual, family, and society. | |
4) | Performs nursing practices in line with ethical principles and legal regulations. | |
5) | Uses effective communication skills in interpersonal relations. | 4 |
6) | Uses technology and innovative approaches in nursing practice. | 2 |
7) | It embraces lifelong learning. | 4 |
8) | Uses decision making, problem solving and critical thinking skills. | 4 |
9) | Uses at least one foreign language at a level to reach scientific knowledge about the field. | 4 |
10) | Takes responsibility in scientific research, projects and activities related to the field of nursing. | 2 |
11) | It works collaboratively with the healthcare team and other disciplines. | 2 |
Anlatım | |
Course | |
Okuma | |
Homework | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Homework |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Homework Assignments | 1 | % 30 |
Midterms | 1 | % 30 |
Semester Final Exam | 1 | % 40 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 60 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 40 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 14 | 2 | 28 |
Study Hours Out of Class | 16 | 3 | 48 |
Homework Assignments | 1 | 1 | 1 |
Midterms | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Total Workload | 79 |