DEPARTMENT OF MIDWIFERY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1213002019
Ders İsmi: Neonatal Intensive Care
Ders Yarıyılı: Spring
Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives:
Course Content:

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Dünyada ve ülkemizde yenidoğanın sağlığının durumunu açıklar.
2) Explain the factors affecting newborn health.
3) Evaluates pain in newborn.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Program Introduction, State of Newborn Health in the World and in Our Country 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia
1) Program Introduction, State of Newborn Health in the World and in Our Country 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia
2) Factors Affecting Newborn Health 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
3) Structure and Features of the Neonatal Intensive Care Unit 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
4) Evaluation and Care of Newborns (Video viewing) 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
5) Evaluation and Care of Newborns 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
6) midterm
7) Feeding the Newborn 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
8) Newborn Ethics 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
9) Newborn and Pain 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
10) Risky Newborns and Care 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
11) Transition of Newborn from Intensive Care to Home 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
12) Seminer sunumu (öğrenci) (yenidoğanda termoregülasyon, yenidoğanın transportu, ebeveyn-bebek etkileşimi, ) 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
13) Seminar presentation (student) (kangaroo care, drug therapy in newborns, palliative care in newborns) 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
14) Course Evaluation 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia.
15) final exam

Sources

Course Notes / Textbooks: 1. Dağoğlu T., Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. Yenilenmiş ikinci baskı, Nobel tıp kitabevleri.
2. Yurdakök M. (2012). Yenidoğan Hemşireliği. İkinci baskı. Rotatıp.
References: Törüner, E., Büyükgönenç, L. (2011). Çocuk Sağlığı: Temel Hemşirelik Yaklaşımları, 1. Baskı, Amasya, Göktuğ Yayıncılık.
Hockenberry, M., & Wilson, D. (2013). Wong’s Essentials of Pediatric Nursing. (9th ed.). St. Louis, MO: Mosby Elsevier

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Outcomes
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline.
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches.
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods.
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually.
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively.
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language.
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle.
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results.
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices.
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline.
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches.
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods.
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually.
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively.
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language.
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle.
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results.
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices.
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Course
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 2 2 4
Study Hours Out of Class 1 6 6
Midterms 1 2 2
Final 1 2 2
Total Workload 14