DEPARTMENT OF MIDWIFERY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1213411003
Ders İsmi: Reproductive Health and Family Planning Services
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 2 3 5
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: To gain knowledge about reproductive health and sexual health, and the ability to apply family planning methods within the primary health care approach.
Course Content: This course; the sharing of the course content, sexual and reproductive health in the world and Turkey, theory and theoretical framework related to sexual health, Sexual Dysfunction, Healthy Sexuality and satisfaction Evaluation applicant, Communication, Consulting, contraceptive methods, contraception in special cases, infertility , Forms and records used in family planning services, Sexual Health Education, Sexually Transmitted Diseases, Sexual Abuse.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Turkey and in the world of sexuality, sexual health, reproductive health and family planning can argue about.
2) Understands the theoretical framework related to sexual health.
3) Know healthy sexuality patterns, sexual act physiology and list sexual dysfunctions.
4) Can take sexual history and give counseling.
5) Know contraceptive methods and provide individual contraception counseling.
6) Provides the care and consultancy of the individual in infertility, diagnosis, treatment and education processes.
7) Knows the importance of Sexual Health Education.
8) Organizes training on prevention methods from Sexually Transmitted Diseases. Understands the issue of sexual abuse.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) sexual and reproductive health in the world and Turkey "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
2) Concepts and theories about sexuality "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
3) Reproductive Health and Reproductive Rights "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
4) Gender and Its Effects on Health "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
5) Sexual Action Physiology and Sexual Dysfunctions "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
6) Sexual Health Education "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
7) Midterm
8) Family Planning and Safe Motherhood "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
9) Contraceptive methods and counseling "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
10) Contraceptive methods and counseling "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
11) Contraceptive methods and counseling "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
12) " Sexually transmitted diseases" "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
13) " Sexually transmitted diseases" "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
14) Sexual Abuse and Neglect "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
15) Sexual Abuse and Neglect "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994. Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000 Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005 Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
16) Course Assessment

Sources

Course Notes / Textbooks: "Anne ve Çocuk Sağlığında Öncelikler.Neyzi O. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara,1994.
Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000
Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005
Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
References:
ÜREME SAĞLIĞINA GİRİŞ KATILIMCI REHBERİ T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara, 2009

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Outcomes
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline.
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches.
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods.
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually.
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively.
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language.
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle.
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results.
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices.
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline. 5
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches. 5
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods. 5
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually.
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively. 5
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language. 5
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle. 5
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results. 5
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices. 5
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Homework

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework
Sunum

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 2 % 10
Presentation 2 % 15
Midterms 1 % 25
Semester Final Exam 1 % 50
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 50
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 50
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Workload
Course Hours 16 32
Study Hours Out of Class 16 48
Presentations / Seminar 2 20
Homework Assignments 2 20
Midterms 1 15
Final 1 30
Total Workload 165