DEPARTMENT OF MIDWIFERY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1213321008
Ders İsmi: Teaching Methods in Midwifery
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 0 3 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. Meserret ASLAN
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of this course is to teach students all the steps of the education process and to prepare them for the role of educator.
Course Content: The aim of this course is to teach students all the steps of the education process and to prepare them for the role of educator.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Explains education, training, concepts, learning theories and approaches
2) Explain educational principles and influencing factors.
3) Knows the steps of the education process.
4) Writes goals / results for the cognitive, affective and psychomotor domains.
5) Knows education methods and equipment.
6) Discusses the importance and principles of clinical education.
7) Discusses the importance of continuing education
8) Knows the functioning basics of artificial intelligence, virtual reality and simulation applications in the education and training process.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) "Introduction of the course. Education, definition of learning, place and importance of education in midwifery" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
2) "Teaching principles and approaches Factors affecting education Readiness to learn Educational features Educational environment" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
3) "Education-teaching-learning fields and theories" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
4) "The steps of the education-teaching process a. Determining the need for education. The importance and features of clinical practices b. Setting goals (writing cognitive, affective, psychomotor goals)" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
5) "Teaching methods" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
6) "Teaching equipment" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
7) Midterm
8) "Measurement and evaluation in education" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
9) "Measurement and evaluation in education" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
10) "Education program / curriculum, education program, course program features" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
11) "Health education: Individual, family, community education (Patient-healthy)" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
12) "Health education: Individual, family, community education (Patient-healthy)" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
13) "Professional Training (Continuing Education, In-Service Training, Orientation Program)" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
14) "Professional Training (Continuing Education, In-Service Training, Orientation Program)" "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
15) Changing and Evolving Learning and Education Methods (Artificial intelligence, virtual reality and simulation) "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul. Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014. Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
16) Course Assessment

Sources

Course Notes / Textbooks: "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul.
Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014.
Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."
References: "Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim, Öğrenme ve Eğitim, Nobel Tıp Kitabevi, 2011, İstanbul.
Sönmez V. Öğretim İlke ve Yöntemleri, 7. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2014.
Arslan S., Kuzu Kurban N.(editörler) Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Anı Yayıncılık, Ankara, 2015."

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Outcomes
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline.
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches.
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods.
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually.
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively.
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language.
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle.
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results.
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices.
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline. 5
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches. 5
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods.
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually.
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively.
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language. 5
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle.
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results. 5
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices. 5
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework
Bireysel Proje
Sunum

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 2 % 5
Presentation 1 % 20
Midterms 1 % 25
Semester Final Exam 1 % 50
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 50
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 50
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 16 2 32
Study Hours Out of Class 16 1 16
Homework Assignments 2 2 4
Midterms 1 15 15
Final 1 30 30
Total Workload 97