DEPARTMENT OF MIDWIFERY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1200121004
Ders İsmi: Microbiology
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: E-Learning
Course Coordinator : Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. Hacer ÖZTÜRK AKIN
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: This course aims to provide students with basic knowledge and understanding of microbiology.
Course Content: Microorganisms and introduction to microbiology; Overview of microbial life; Metabolism of microorganisms and microbial reproduction; Viruses and fundamentals of virology; Bacteria; Interactions of microorganisms with humans; Immunology and diagnostic microbiology; Epidemiology

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Have advanced knowledge and understanding supported by the most up-to-date application, equipment and other scientific resources in the field of microbiology
2) To be able to evaluate the concepts and data in the field of microbiology with scientific methods,
3) Learn to access information and use composition and communication technologies such as resources and databases for this purpose.
4) To be able to follow knowledge and practices in the field of microbiology and to communicate with colleagues
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Introduction to microbiology, history, scope and logic Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
2) Structure of microorganisms Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
3) Nutrition and production of microorganisms Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
4) Host-microorganism relationships Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
5) Bacteriology-1 Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
6) Bacteriology-2 Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
7) Antimicrobial substances Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
8) Midterm exam Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
9) Virology Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
10) Mycology Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
11) Parasitology Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
12) Sterilization-Disinfection Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
13) Hospital Infections prevention and control methods Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
14) Basic immunology and vaccines Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
15) Basic immunology and vaccines Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
16) Final exam Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013

Sources

Course Notes / Textbooks: Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi, 11. baskıdan çeviri, Madigan ve Martinko, 2010, Palme yayıncılık, ISBN: 978-605-5829-62-9
References: Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi, 11. baskıdan çeviri, Madigan ve Martinko, 2010, Palme yayıncılık, ISBN: 978-605-5829-62-9

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Outcomes
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline.
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches.
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods.
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually.
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively.
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language.
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle.
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results.
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices.
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the theoretical knowledge and skills to fulfill their roles and responsibilities related to the midwifery discipline. 5
2) Have the ability to identify, define, decide, problem-solve, problem-solving, critical thinking, and leadership skills in midwifery practice and selects and applies appropriate analysis and intervention approaches.
3) Have the ability to understand, interpret, and solve problems related to pregnancy, childbirth, and postpartum care of women and newborns with a holistic perspective and contemporary methods. 5
4) To have strong communication and effective working skills both within and between disciplines individually. 5
5) Takes at least two out-of-field courses in the education program.
6) Have the ability to develop, select, and use up-to-date and functional tools related to the midwifery profession, as well as the ability to use information technologies effectively.
7) Have the ability to communicate verbally and in writing in Turkish and knows at least one foreign language. 5
8) Takes part in scientific and social projects in individual and professional development, follows developments in science and technology, and adopts lifelong learning and continuous development as a principle.
9) Has the ability to design studies related to the midwifery discipline, collect data, analyze, interpret, and report the results. 5
10) To be aware of the universal and social effects and legal consequences of midwifery practices.
11) Provides rights-based and individual-centered care by adopting professional ethical principles and values.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Labs
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 16 2 32
Study Hours Out of Class 16 1 16
Midterms 1 15 15
Final 1 30 30
Total Workload 93