DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211002002
Ders İsmi: Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Hüseyin DURU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Her öğrenci için bu dersin amacı; gelişim ve öğrenme psikolojisini öğrenmektir. "
Dersin İçeriği: Fiziksel gelişim, zihinsel gelişim, bilişsel gelişim ve bunlarla ilgili kuramları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eğitim ve psikoloji kavramlarının anlamı, kapsamı ve işlevini açıklar.
2) Gelişimin temellerini açıklar.
3) Fiziksel gelişim özelliklerini gelişim dönemleri açısından öğrenir.
4) Bilişsel gelişim özelliklerini gelişim dönemleri açısından açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenmeyi farklı kuramlar açısından açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikoloji ve alt dalları 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
2) Gelişim kavramları, ilkeleri ve gelişimi etkileyen faktörler 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
3) Fiziksel Gelişim 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
4) Bilişsel gelişimin temel kavramları 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
5) Dil ve ahlaki gelişim 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
6) Kişisel gelişim 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
7) Öğrenmenin temelleri ve klasik koşulllanma 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
8) Ara Sınav
9) Edimsel koşullanma teorisi 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
10) Sosyal öğrenme teorisi 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
11) Bilgi işleme teorisi 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
12) Yapılandırmacı teori 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
13) Beyin temelli öğrenme teorisi 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
14) Motivasyon ve öğrenme 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
15) Genel tekrar 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. 2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: 1-Yeşilyaprak ,B., , Aydın B., , Can G., , Ersanlı K., , Külahoğlu Ş., , Öztürk B., Bilge F., Küçükkaragöz H. , Kısaç İ. , Korkmaz İ., Bilgin M. , Uçar E. (2022). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). 25. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
2-Santrock J. W.(2021). Yaşam Boyu Gelişim: Gelişim Psikolojisi. 13. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 32
Sunum / Seminer 7 14
Ara Sınavlar 3 6
Final 1 2
Toplam İş Yükü 82