DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211311011
Ders İsmi: Ses Bozukluklarına Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Ayşe Nur KOÇAK
Öğr.Gör. Ümit DAŞDÖĞEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Her öğrenci için bu dersin amacı;
Ses bozukluklarını tanımak."

Dersin İçeriği: Solunum Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi; Larinks Anatomisi ve Fizyolojisi; Ses Bozukluklarının Etyolojisi; Ses Kıvrımlarındaki Yapısal Değişiklikler; Nörojenik Ses Bozuklukları; Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik Rahatsızlıklar; Ses Kullanımına Bağlı Bozukluklar; İdiyopatik Ses Bozuklukları; Profesyonel Ses kullanımı ve Pediyatrik Ses Bozuklukları.



Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Respirasyon, fonasyon ve artikülasyonu tanımlar.
2) Ses bozukluklarını tanımlar.
3) Solunum ve ses üretim sistemleri ile ilişkili tanımları ve terimleri açıklar.
4) Ses bozuklukları ile ilişkili tanımları ve terimlerini açıklayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Solunum Sisteminin Anatomisi 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
2) Solunumun Fizyolojisi 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
3) Larinks Anatomisi 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
4) Fonasyon Fizyolojisi 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
5) Ses Bozukluklarının Etyolojisi 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
6) Ses Kıvrımlarındaki Yapısal Değişiklikler 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
7) Nörojenik Ses Bozuklukları 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
8) Ara Sınav 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
9) Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik Rahatsızlıklar 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
10) Ses Kullanımına Bağlı Bozukluklar 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
11) İdiyopatik Ses Bozuklukları 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
12) Profesyonel Ses 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
13) Pediyatrik Ses Bozuklukları 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
14) Vaka sunumları 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
15) Vaka sunumları 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
16) Final Sınavı 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları;
2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.



Diğer Kaynaklar: 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları;
2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 5
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 5
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 5
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 4
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 4
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 5
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 5
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 5
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 110