DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211311007
Ders İsmi: Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları: Değerlendirme ve Terapi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: 1211211013 - Dil Edinim Kuramları | DKT211 - Dil Edinim Kuramları
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Ayşe Nur KOÇAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı;
öğrencilere çocukluk çağı dil bozukluklarını tanıtmak, bunlarla ilgili erken teşhis ve müdahale yöntem ve tekniklerine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği: Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimli bireylerin değerlendirme, terapi ve takip süreçlerinin izlenmesi. Öğrencilerin terapi sonuçlarını yorumlamasını içermektedir.



Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çocukluk çağı dil bozukluklarında erken müdahalenin önemini ve nasıl uygulanacağını bilir,
2) Çocukluk çağı dil bozukluklarına ilişkin temel kavramları tanımlar; bu alanda kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çocukluk çağı dil bozukluklarını tanır,
2) Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemlerini tanımlar.
3) Değerlendirme için veri toplama teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
4) Müdahaleye ilişkin farklı teoriler hakkında bilgi sahibi olur.
5) Vaka örnekleri üzerinden erken müdahale seçeneklerine ilişkin fikir yürütebilir.
6) Erken müdahale için ekip üyesi olarak hazır bulunur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gelişimsel yetersizlik; iletişim ve dil bozuklukları 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
2) Tarama, değerlenidrme ilke ve yöntemleri; veri toplama teknikleri; görüşme, gözlem; tanı testleri, ekip çalışması; 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
3) Dil bozukluklarında müdahale yaklaşımları; klinisyen merkezli yaklaşımlar; 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
4) Dil bozukluklarında müdahale yaklaşımları; çocuk merkezli yaklaşımlar; 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
5) Gelişimsel ve kazanılmış dil bozuklukları, iki dillilik ve dil bozuklukları; gecikmiş dil ve konuşma; ayırıcı tanı 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
6) Otizmli bireylerde iletişim ve dil bozukluğu özellikleri ve ayırıcı tanı 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
7) Özgül dil bozukluğu ve komorbidite durumlarında ayırıcı tanı 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
8) Ara sınav 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
9) Öğrenme bozukluğunda dil özellikleri ve ayırıcı tanı 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
10) Erken müdahale yöntemleri ve ortamları 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
11) Aile çalışmaları 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
12) Erken müdahale programı hazırlama 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
13) Klinik gözlem ve vaka çalışmaları 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
14) Klinik gözlem ve vaka çalışmaları 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
15) Klinik gözlem ve vaka çalışmaları 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
16) Final Sınavı 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press. 2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press.
2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.
Diğer Kaynaklar: 1) O'grady, W. (2005). How children learn language. Cambridge University Press.
2) Clark, E. V., & Casillas, M. (2015). First language acquisition. In The Routledge handbook of linguistics (pp. 311-328). Routledge.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

6

7

8

2

3

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 5
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 5
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 5
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 5
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 5
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 5
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 5
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 5
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 96