DEPARTMENT OF SPEECH AND LANGUAGE THERAPY | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | 1211221008 | ||||||||
Ders İsmi: | Clinical Phonology | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Spring | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||
Type of course: | Necessary | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||
Course Coordinator : | Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ | ||||||||
Course Lecturer(s): |
Öğr.Gör. Ayşe Nur KOÇAK |
||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | The aim of the lesson for each student; To use phonological methods in the analysis of speech sound disorders. |
Course Content: | Clinical phonology: definition and concepts; the importance of phonology (phonology) in language and speech therapy; phonological theories and clinical applications; differential features theory; natural phonology theory; language universals; new theories; use of phonological processes in clinical evaluation; phonological decoding methods; phonological development in children with normal and various disabilities; phonological disorders: definition and classification; phonological data collection from children: phonemes and phonemes; phonological process analysis; applied studies. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Phonology and phonology difference; IPA | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
1) | Phonological development | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
2) | Distinctive features theory | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
3) | Natural phonology theory | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
4) | Other phonological theories | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
5) | Clinical phonological analysis: application | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
6) | Clinical phonological analysis: application | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
7) | Clinical phonological analysis: application | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
8) | Midterm | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
9) | Phonological development | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
10) | Phonological operations | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
11) | Phonological disorders | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
12) | Phonological disorders | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
13) | Phonological data collection | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
14) | Phonological and phonological inventories | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
15) | An overview | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
16) | Final Exams | 1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
Course Notes / Textbooks: | "1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. 6. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Çocukta Dil ve Kavram Gelişimi. Eskişehir: AÖF Yayınları 7. Topbaş, S. (1999) Konuşma sorunlu çocukların sesbilgisel çözümleme yöntemi ile değerlendirilmesi. Yayınlanmış doktora tezi (1994). Eskişehir: Anadolu Üniv. 8. Ball, M. (2010) Phonology for communication sciences. US:" |
References: | "1. Ege, P. (2010) Türkçe’de fonemlerin edinimi. Türk Psikoloji Dergisi, 2. Topbaş, S. (2006). Türkçe Sesletim-Sesbilgisi Testi: Geçerlik-güvenirlik ve standardizasyon çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(58), 39-56. 3. Topbaş, S. (2004/2005). Türkçe Sesletim Sesbilgisi Testi. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası. Test Bataryası 4. Ege, P., Acarlar, F. ve Turan, F. (2005) Ankara Artikülasyon Testi. Ankara: AÜ 5. Topbaş, S. (2005). Sesbilgisi Gelişimi. (Ed.) S. Topbaş. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: KÖK Yayıncılık. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||
1) Defines, recognizes and uses the necessary equipment to evaluate language, speech, voice and swallowing disorders. Makes the necessary applications for language and speech disorders. | |||||||||
2) Makes the necessary evaluations, definitions and planning by using theoretical and applied concepts and principles related to the field of speech and language therapy. | |||||||||
3) It considers and respects individual differences, beliefs, customs and traditions. | |||||||||
4) Applies the knowledge and skills learned in the field of speech and language therapy within the framework of ethical principles, changes the practice when necessary and ends the process. | |||||||||
5) It contributes to the production of health policies in accordance with the changing and diversifying health needs of the society in the field of language and speech therapy, and takes initiatives to protect public health. | |||||||||
6) It organizes services in the field of speech and language therapy effectively and adequately, manages and analyzes the business processes necessary for the continuity and development of quality and organizational function, and produces solutions in line with information and evidence against problems. | |||||||||
7) It carries out professional and academic studies independently by using its knowledge and works in cooperation with other professional groups working in this field and takes responsibility. | |||||||||
8) Participates in research and project applications in the field of speech and language therapy by following technological developments. | |||||||||
9) It determines the differences and needs of individuals in daily life, the ways of meeting these needs and their daily activities and determines the practices that will increase the quality of life in this direction and takes part in the regulations. | |||||||||
10) It fulfills all the responsibilities required by its professional performance, combines and integrates its knowledge and practices in the field of language and speech therapy and adopts lifelong learning. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Defines, recognizes and uses the necessary equipment to evaluate language, speech, voice and swallowing disorders. Makes the necessary applications for language and speech disorders. | 5 |
2) | Makes the necessary evaluations, definitions and planning by using theoretical and applied concepts and principles related to the field of speech and language therapy. | 5 |
3) | It considers and respects individual differences, beliefs, customs and traditions. | 5 |
4) | Applies the knowledge and skills learned in the field of speech and language therapy within the framework of ethical principles, changes the practice when necessary and ends the process. | 5 |
5) | It contributes to the production of health policies in accordance with the changing and diversifying health needs of the society in the field of language and speech therapy, and takes initiatives to protect public health. | 5 |
6) | It organizes services in the field of speech and language therapy effectively and adequately, manages and analyzes the business processes necessary for the continuity and development of quality and organizational function, and produces solutions in line with information and evidence against problems. | 5 |
7) | It carries out professional and academic studies independently by using its knowledge and works in cooperation with other professional groups working in this field and takes responsibility. | 5 |
8) | Participates in research and project applications in the field of speech and language therapy by following technological developments. | 5 |
9) | It determines the differences and needs of individuals in daily life, the ways of meeting these needs and their daily activities and determines the practices that will increase the quality of life in this direction and takes part in the regulations. | 5 |
10) | It fulfills all the responsibilities required by its professional performance, combines and integrates its knowledge and practices in the field of language and speech therapy and adopts lifelong learning. | 5 |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Course | |
Homework |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Homework | |
Uygulama | |
Akran Değerlendirmesi |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Midterms | 1 | % 40 |
Semester Final Exam | 1 | % 60 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 40 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 60 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Workload |
Course Hours | 14 | 28 |
Study Hours Out of Class | 14 | 14 |
Midterms | 1 | 20 |
Final | 1 | 20 |
Total Workload | 82 |