DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211211007
Ders İsmi: Nörobilime Giriş II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: 1211121006 - Nörobilime Giriş I | DKT108 - Nörobilime Giriş I | DKT205 - Nörobilime Giriş II
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Kognitif nörobilimin diğer bilimlerle etkileşimini kavrayacak,
Sinir sisteminin yapısı ve işlevi hakkında bilgi sahibi olacak,
Beyin kayıtlama, uyarım ve görüntüleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacak,
Algı, dikkat, bellek gibi kognitif işlevler hakkında bilgi sahibi olacak,
Dil ile diğer kognitif becerilerin arasındaki ilişkiyi öğrenecektir.

Dersin İçeriği: Kognitif nörobilimin araştırma alanlarını öğrenme, araştırma ve klinikte kullandığı yöntemleri tanıma, beynin yapısını ve nasıl çalıştığını öğrenme, dil ile diğer kognitif işlevler arasındaki ilişkiyi öğrenme.



Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu dersin genel amacı, öğrencinin sinir sisteminin yapısını, işleyişini öğrenmesi ve konuşma, dil ve kognisyona katkısına ilişkin anlayışını geliştirmektir.
2) Bu dersin sonunda öğrenci; kognitif sinirbilimin temel terminolojisine hakim olacaktır.
3) Kognitif sinirbilim alanında kullanılan kayıt, uyarım ve görüntüleme yöntemlerini tanıyacak ve bu yöntemlerin güçlü ve zayıf yönlerine ilişkin bilgisi olacaktır.
4) Kognitif sinirbilim alanında, eleştirel düşünmenin önemini kavrayacak ve kognitif nörobilimin diğer bilimlerle olan ilişkisini anlayacaktır.
5) Dikkat, bellek, algı gibi çeşitli kognitif işlevlerin görevlerini ve dil işlevleri ile etkileşimlerini anlayacak ve açıklayacaktır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
2) Sinirbilimde kullanılan beyin kayıt, uyarım ve görüntüleme yöntemleri 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
3) Beyin zihinsel faaliyetlere nasıl yol açar-aracılık eder? 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
4) Algı 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
5) Dikkat 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
6) Uzun süreli belleğin temsili ve bilgisi 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
7) Kodlama ve uzun süreli bellekten geri çağırma 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
8) Ara Sınav 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
9) Çalışma belleği ve yürütücü işlevler 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
10) Duygu ve biliş 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
11) Karar verme 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
12) Problem çözme ve akıl yürütme 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
13) Motor biliş ve zihinsel benzetim 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
14) Dil 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
15) Konuşma ve Ses 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık
16) Final sınavı 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz. 2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz.
2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık



Diğer Kaynaklar: 1. Beyin ve Dil. Prof. Dr. Barış Korkmaz.
2. Beyin ve Dil İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 3
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 4
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 4
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 4
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 4
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 4
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 5
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 4
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 4
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 110