DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211121006
Ders İsmi: Nörobilime Giriş I
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin genel amacı, öğrencinin sinir sisteminin yapısına, işleyişine, konuşma, dil ve kognisyona katkısına ilişkin anlayışını pekiştirmektir. Bu dersin sonunda öğrenci; kognitif sinirbilimin temel terminolojisini ( Türkçe ve gerektiğinde İngilizce olarak) tanıyacak ve tanımlayacaktır.
Dersin İçeriği: Kognitif sinirbilim alanında kullanılan görüntüleme ve araştırma yöntemlerini tanıyacak ve bu yöntemlerin güçlü ve zayıf yönlerine ilişkin bilimsel bir bakış geliştirecektir.Kognitif sinirbilim alanında, kanıta dayalı ve eleştirel düşünmenin önemini kavrayacaktır.Çeşitli kognitif işlevlerin ( örn. öğrenme, bellek ) görevlerini ve dil işlevleri ile etkileşimlerini anlayacak ve açıklayacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinirbilimin temel terminolojisini ( Türkçe ve gerektiğinde İngilizce olarak) tanıyacak ve tanımlayacaktır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kognitif sinirbilim alanında kullanılan görüntüleme ve araştırma yöntemlerini tanıyacak ve bu yöntemlerin güçlü ve zayıf yönlerine ilişkin bilimsel bir bakış geliştirecektir.
2) Sinirbilim alanında, kanıta dayalı ve eleştirel düşünmenin önemini kavrayacaktır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çeşitli kognitif işlevlerin ( örn. öğrenme, bellek ) görevlerini ve dil işlevleri ile etkileşimlerini anlayacak ve açıklayacaktır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sinirbilime Giriş Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
2) Nörokognisyon Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
3) Sinirbilim Nedir? Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
4) Sinirbilim I Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
5) Sinirbilim’de Araştırma Alanları Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
6) Sinirbilim II Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
7) Beden-Zihin İlişkileri Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
8) Ara Sınav Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
9) Beden-Zihin İkilemi Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
10) Kognisyon İnceleme Düzeyleri Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
11) Kognisyon-Beyin İlişkilerine Bakış Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
12) Sinirbilim III Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
13) Sinirbilim III Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
14) Kognitif Sinirbilimde Görüntüleme Yöntemleri Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
15) Kognisyon-Beyin İlişkilerine Bakış Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
16) Final Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage
Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Cognition, brain, and consciousness : introduction to cognitive neuroscience. Bernard J Baars; Nicole M Gage
Beyin-Davranış İlişkileri Üzerine Konferanslar ve Dersler 2,Oğuz Tanrıdağ,2019, Üsküdar Üniversitesi Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 2
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 5
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 5
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 5
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 5
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 4
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 4
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 4
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Gözlem
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 116