DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211111005
Ders İsmi: Dilbilime Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Lisans öncesi alınmış olan dil ve dil edinimine ilişkin derslerin tekrar edilmesinde fayda olduğu düşünülmektedir.
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı;
Dilbilimin ne olduğu ve olmadığı ve dilbilim alanında çalışan bir bilim insanının hakim olması gereken alanlara ilişkin açıklama yapabilmek. Dilbilimin alt alanları olan semantik, fonoloji, sentaks, morfoloji ve pragmatiği tanımlamak ve bu alanların kapsamlarını açıklamak. Dilbilimin alt alanlarına ilişkin tarihçeyi kısaca açıklayabilmek. Tipik gelişen bireylerde dilbilimin alt alanlarının gelişiminin temellerini anlatabilmek.
Dersin İçeriği: Dilbilimin ve bileşenlerinin kapsamlarını ve bu bileşenlerin gelişim basamaklarına ilişkin temel basamakların öğrenilmesi sağlanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dilbilimin alt dallarını tanımlar ve ilgi alanlarını betimleyebilir.
2) Dil bilmenin ne demek olduğunu ve dilin bileşenlerini tanımlayabilir.
3) Dil yetisi ve dilbilgisi kavramlarını tanımlayabilir ve dilbilgisi türlerini gösterebilir.
4) Dilin yapısını betimleyebilir ve dilin değişik bileşkelerininin içeriğini açıklayabilir.
5) Dilbilim alt bileşenlerinin gelişimler basamaklarını tanımlar ve dilbilimin ilgi alanlarını betimleyebilir.
6) Dilbilgisinin türlerinin özelliklerini açıklar ve türlerini ayırt eder.
7) Dil edinimi ve öğrenimi arasındaki farkı açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İletişim, dil ve konuşma kavramlarını tanımlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dilbilim ne değildir? 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
2) Dilbilim nedir? 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
3) Dilbilimin Kullanımı 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
4) Dil ve Dilbilim 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
5) Sesbilim ve Sesbilgisi 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
6) Sözdizim (Sentaks) 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
7) Biçimbilim (Morfoloji) 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
8) Ara Sınav 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
9) Anlambilim (Semantik) 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
10) Edimbilim/Kullanımbilim (Pragmatik) 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
11) Sesbilgisel Edinim 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
12) Sözdizimsel Edinim 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
13) Biçimbilimsel Edinim 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
14) Anlambilimsel Edinim 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
15) Edimbilimsel Edinim 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
16) Final sınavı 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara. 2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. 3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara.
2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.
Diğer Kaynaklar: 1) Topbaş SS. (Editör). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök yayıncılık, 5. Baskı. 2011, Ankara.
2) Crystal, D. (1968). ‘Dilbilim Nedir?’, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
3) Toklu, O. (2018) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları, 7. Baskı, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi.
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi.
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. 5
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. 2
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. 5
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. 3
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması 2
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. 5
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 5
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. 3
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. 2
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 139